به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، فاطمه زارعپور نبیل : اتحادیه کارگران خودرو آمریکا (UAW)، همزمان با فصل تمدید قراردادها و به دنبال مذاکرات ناموفق، علیه سه خودروساز بزرگ جنرال موتورز، فورد و استلانتیس (شرکت مادر جیپ و کرایسلر) وارد اعتصاب شده است. نمایندگان سه شرکت بزرگ خودروسازی میگویند به دنبال توافق بر سر قراردادی منصفانه هستند و این در شرایطی است که درحالحاضر نیز هزینههای نیروی کار آنها بیشتر از رقبای غیراتحادیهای مانند تسلاست.
بر اساس گزارشی از واشنگتنپست، اتحادیه کارگران خودرو خواهان افزایش ۳۶درصدی دستمزد طی چهار سال است. کارگران تماموقت شاغل در این سه شرکت، بسته به سابقه کار، ساعتی ۱۸ تا ۳۲ دلار دریافت میکنند و اتحادیه در این زمینه شکایت دارد که افزایش دستمزدها مطابق با رشد تورم نبوده است. این اتحادیه همچنین انگشت اشاره را به سوی «دستمزد بالای مدیران» و «سود قابلتوجه شرکتها» گرفته است. بااینحال، خودروسازان افزایش دستمزد در بازه ۵/ ۱۷ تا ۲۰درصدی را طی قراردادهایی ۵/ ۴ساله پیشنهاد کردهاند. از سوی دیگر، اتحادیه خواهان پایان سیستم استخدامی پلکانی است؛ که در آن کارگران جدیدتر با دستمزد کمتر و مزایای کمتر جذب میشوند. پایان دادن به طبقهبندی مختلف کارگری اخیرا مورد توجه اتحادیههای دیگر نیز بوده است. اعضای اتحادیه کارگری تیمسترز در شرکت پست یوپیاس (UPS) آمریکا، موفق شدند قرارداد جدیدی را تصویب کنند که سیستم دستمزد طبقهبندیشده را که مطابق آن به کارمندان پارهوقت جدیدتر حقوق کمتری تعلق مییافت متوقف کند.
موفقیت تاریخی اتحادیه تیمسترز در ژوئیه تنها چند هفته پس از تهدید به اعتصاب، خبر خوشی از پیروزی جنبش کارگری بود که الهامبخش اتحادیههای دیگر درگیر مذاکرات شد. اتحادیه کارگران خودرو روز جمعه ۱۵ سپتامبر اعتصابی تاریخی و هدفمند را علیه هر سه خودروساز بزرگ دیترویت به راه انداخت. در روز آغازین اعتصاب حدود ۸درصد از کارگران خودروسازی محل کار خود را ترک کردند و به گفته اتحادیه در گذر زمان به تعداد افرادی که به اعتصاب میپیوندند افزوده خواهد شد.
گستردگی این اعتصاب که سه کارخانه مونتاژ در سه ایالت مختلف را هدف قرار میدهد، برای اولین بار در تاریخ ۸۸ساله اتحادیه اتفاق افتاده است، که به طور همزمان هر سه خودروساز را هدف قرار داده است. شان فاین، که بهتازگی رهبری اتحادیه کارگران خودرو را به عهده گرفته است، تهدید میکند که ممکن است اعتصاب به کارخانههای دیگر نیز کشیده شود و تا زمان دستیابی به نتیجه موردنظر مذاکرات ادامه خواهد داشت. از زمان تصدی پست، فاین سیلی از پستهای رسانههای اجتماعی و برنامههای پخش زنده منظم را مدیریت کرده است. رهبر جدید اتحادیه همچنین لحن جنگجویانهتری با شرکتهای خودروسازی دارد. کارشناسان کارگری و سازماندهندگان میگویند، رویکرد هدفمندتر اتحادیه برای کنارهگیری از کارخانههای کلیدی در هر سه خودروساز، طراحی برنامههای اضطراری را برای شرکتها دشوار میکند و به گسترش سردرگمیها برای مدت طولانیتر کمک میکند.