پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 18 اردیبهشت 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

توپ قیمت مونتاژی‌ها در زمین مصرف کنندگان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : پس از کش‌وقوس‌های فراوان در قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، حالا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پای متقاضیان خودرو را به این منازعه کشیده و از آنها خواسته در صورت رؤیت «گران‌فروشی» موضوع را به این سازمان اطلاع داده و شکایت خود را پیگیری کنند.

 

حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دو روز پیش در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد: «در جلسه‌ای که با مدیران شرکت‌های تولیدکننده خودروهای مونتاژی برگزار شد، قول دادند فروش محصولات بر مبنای قیمت شورای رقابت باشد و ما هم این موضوع را رصد می‌کنیم تا چنانچه محقق نشد وارد مباحث انضباطی شویم‌. اگر قراردادی خارج از قیمت‌های مصوب باشد، سازمان‌های صمت در استان‌ها و کمیته‌های حل اختلاف و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان به شکایات مردم رسیدگی می‌کنند.» اظهارات رئیس سازمان حمایت در شرایطی است که مشخص نیست مبنای گران‌فروشی خودروسازان خصوصی چیست؟ آیا مبنای گران‌فروشی، سرپیچی خصوصی‌ها از قیمت‌های مصوب شورای رقابت است؟ یا خواست مونتاژی‌ها مبنی بر تعیین قیمت با توجه به هزینه نهاده‌های تولید و دیگر هزینه‌های تحمیلی به این بخش؟

در این زمینه شنیده می‌شود که شورای رقابت هزینه‌ نهاده‌های تولید خودروسازان خصوصی را با ارز ۳۰هزار تومانی محاسبه کرده؛ این در شرایطی است که این خودروسازان عنوان می‌کنند که هیچ ارز ۳۰هزار تومانی به آنها تخصیص پیدا نکرده و همه نیازهای خود را با ارز نیمایی ۴۳هزارتومانی برطرف کرده‌اند. بنابراین پرسشی که در این میان حائز اهمیت است این است که مبنای سنجش گران‌فروشی چیست؟ در واقع این بازار انحصاری که سیاستگذار خود در شگل‌گیری آن نقش داشته و همچنین تحریم‌های بین‌المللی باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید و همچنین افزایش قیمت خودرو در بازار شده است و نمی‌توان تنها با یک دستور بازار را به سمت قیمت‌های پایین‌تر سوق داد. همین تجربه، سال‌ها در مورد خودروهای تولید داخل وجود داشته که سیاستگذار با قیمت دستوری سعی در کنترل بازار داشت، اما نتیجه آن تنها عمیق‌تر شدن فاصله قیمتی کارخانه و بازار و رونق گرفتن دلالی بود.

به نظر می‌رسد متولی صنعت خودرو با نادیده گرفتن دلایل مذکور، این توقع را در جامعه ایجاد کرده که خودروهای مونتاژی با قیمتی نزدیک به خودروهای داخلی به فروش برسند. این درحالی است که مسلما این دست از خودروها به علت دارا بودن سطح بالاتری از تکنولوژی از قیمت بیشتری برخوردار هستند.  از طرف دیگر قیمت‌های نهایی خودروهای مونتاژی هنوز اعلام نشده است. قیمت‌هایی که تنها برای چند خودروی محدود اعلام شد نیز قیمت‌های پایه است که هزینه‌های دیگر به آن اضافه می‌شود. در مورد خودروهای داخلی هزینه‌های اضافه‌شده در قالب بیمه و آپشن و … بعد از قیمت‌گذاری جدید تا ۴۰میلیون تومان نیز رسید. بنابراین مشخص نیست معیار سازمان حمایت بعد از اعلام قیمت پایه چیست؟ همان‌طور که عنوان شد به رقم پایه خودرو، هزینه‌های دیگری نیز اضافه می‌شود؛ بنابراین مشتریان در مرز گران‌فروشی و قیمت‌های مصوب شورای رقابت با توجه به موارد عنوان‌شده، دچار سردرگمی می‌شوند.

موضوع جالب توجه دیگر اینکه در ضوابط جدید فروش خودروهای مونتاژی تاکید شده که فروش تنها باید از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شود و عرضه به هر نحو دیگری ممنوع است. اگر قرار است محصولات خودروسازان خصوصی در سامانه یکپارچه به فروش برسد دیگر گران‌فروشی چه معنایی دارد؟ مگر این سامانه تحت نظارت مستقیم وزارت صمت نیست؟ به نظر می‌رسد سازمان حمایت در‌حالی‌که می‌تواند به طور مستقیم روی قیمت‌های خودروهای مونتاژی از طریق سامانه یکپارچه نظارت داشته باشد، با طرح مساله شکایت مردمی سعی در اعمال نوعی سیاست پوپولیستی دارد.

گران‌فروشی یا شکاف عرضه و تقاضا؟

در مورد چالش‌های ایجادشده در قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی و به‌خصوص اتهام گران‌فروشی به این خودروسازان، گفت‌وگویی با حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو داشتیم. کریمی می‌گوید گرچه هر ارزانی باعث خوشحالی مردم می‌شود اما باید توجه داشت که مقایسه قیمت خودروهای مونتاژی در ایران و دیگر کشورها، بدون توجه به عوامل اقتصاد کلان مانند تورم، نرخ ارز، تحریم و همچنین عوامل سیاسی تاثیرگذار است.

به گفته وی مبنای قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی ارز ۳۰هزار تومانی بوده اما خودروسازان می‌گویند ارز مورد استفاده آنها ۴۳هزار تومانی است؛ بنابراین ۱۳هزار تومان در هر دلاری که این خودروسازان خرج کرده‌اند اختلاف بین شورای رقابت و مونتاژکاران وجود دارد. کریمی تاکید می‌کند شورای رقابت باید محاسبات خود را براساس واقعیت انجام دهد، اگر ارز ۳۰هزار تومانی به این خودروسازان تخصیص پیدا نمی‌کند، بنابراین نباید قیمت تمام‌شده را برحسب آن محاسبه کرد.

این کارشناس حوزه خودرو می‌گوید قیمت‌گذاری دستوری خارج از منطق می‌تواند باعث پیامدهایی شود؛ برای مثال اگر خودروسازان خصوصی وارد حاشیه زیان شوند تولید خود را متوقف خواهند کرد که قطعا این موضوع باعث شوک به بازار می‌شود. وی تاکید می‌کند حتی اگر چنین اتفاقی رخ ندهد باز هم ممکن است این خودروسازان راه‌هایی برای دور زدن قانون پیدا کنند. مسلم این است که خودروسازان خصوصی قطعا با زیان حاضر به فروش نخواهند بود.

کریمی سنجری با اشاره به برخی از هزینه‌هایی که بوروکراسی اداری به این خودروسازان تحمیل می‌کند، گفت: بخشی از هزینه‌ها در رویه‌ها و بوروکراسی اداری به خودروسازان تحمیل می‌شود که تاثیر مستقیم بر قیمت تمام‌شده می‌گذارد. بنابراین دولت می‌تواند با کنترل این روندها، بخشی از این هزینه‌ها را کاهش دهد.

وی در ادامه می‌گوید دولت باید مسیر عرضه خودرو را با آزادسازی واردات افزایش دهد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد این خودروسازان مجبور خواهند بود برای رقابت قیمت محصولات خود را کاهش دهند. کریمی سنجری با اشاره به ارزبری محصولات مونتاژی تاکید می‌کند ۷۰درصد از هزینه‌های خودروسازان خصوصی به شکل ارز است؛ این در حالی است که این رقم برای خودروسازان داخلی ۲۰درصد است. بنابراین این‌گونه نیست که مونتاژ یا تولید ارزبری نداشته باشند، با بخشی از همین ارز می‌‌توان خودرو وارد کرد تا انحصار در بازار را بشکند.

وی همچنین تاکید می‌کند کنترل شکل عرضه تنها در خودروسازان تولید داخل می‌تواند جوابگو باشد، اما اگر فشار زیادی به خودروسازان خصوصی وارد شود، به شکلی که وارد حاشیه زیان شوند، در این صورت حاضر به تولید نخواهند بود.  وی در پاسخ به پرسشی در مورد تعبیر «گران‌فروشی مونتاژکاران» می‌گوید مکانیزم بازار بر اساس عرضه و تقاضا است. برخی اعتقاد دارند که تنها این مکانیزم باید بازار را کنترل کند و برخی از لزوم دخالت دولت برای تنظیم یکی از طرفین عرضه و تقاضا به سمت تعادل می‌گویند. در بازارخودروی ایران عرضه کمتر از تقاضاست.

در چنین شرایطی رقابت بین متقاضیان برای خرید خودرو افزایش پیدا می‌کند که منجر به افزایش قیمت می‌شود. اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار در خودروهای مونتاژی نیز به همین علت است. البته در مورد خودروهای داخلی نگاه سرمایه‌ای به خودرو نیز باعث این اختلاف می‌شود. حال در این شرایط دولت به جای تعادل بین عرضه و تقاضا به شکل تصنعی جلوی عرضه را گرفته است. وی ممنوعیت واردات را مصداق جلوگیری تصنعی دولت از عرضه می‌داند و تاکید می‌کند که دولت وظیفه تنظیم‌گری را به عهده دارد.

بنابراین باید عرضه را با تولید و واردات به تعادل برساند. وی در پایان تاکید می‌کند که اگر قیمت خودروهای مونتاژی در بازار بالا می‌رود به علت شاخص‌های کلان اقتصادی است. بنابراین تنها راه تنظیم قیمت این است که تا جای ممکن تولید کرده و هرچقدر را که کم بود با واردات جبران کنیم.

  • تاریخ انتشار : 6 خرداد 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 86125
  • برچسب ها : خودروسازان, خودروهای داخلی, خودروهای مونتاژی, شورای رقابت, صنعت خودرو, قطعات خودرو, قیمت خودرو, وزارت صمت
https://ghatatnews.ir/?p=86125
Prevقبلافت احتمالی تولید ۵۰۰ هزار دستگاهی ایران خودرو و سایپا| مونتاژ خودرو مهم تر از تولید قطعه است؟
بعدیمعرفی انواع نسخه‌های سایپا شاهینNext
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس؛ «بیش از ۲۸۰ نفر مجروح شدند»

06 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

طرح «باهم دور ایران بگردیم» با رضایت ۹۶.۵ درصدی مشتریان به پایان رسید

31 فروردین 1404
ادامه مطلب »

انقلاب در دنیای خدمات پس از فروش:

02 فروردین 1404
ادامه مطلب »

“یادمان شهادت حضرت علی (ع) و شب‌های قدر؛ شب‌های بازگشت به خدا و راهیابی به حقیقت”

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »

تصمیمات بدون پشتوانه مدیران

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »

توان مشورتی بخش خصوصی گره گشایی از کلاف خصوصی سازی صنعت خودرو

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی
خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو
افتتاح بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران
اعتراضات علیه ایلان ماسک و تسلا در آمریکا و آلمان
کوشاخودرو؛ رتبه نخست خدمات فروش خودرو در سال ۱۴۰۳
پویش «نه به تصادف»؛ حرکت ملی برای کاهش حوادث جاده‌ای
گروه صنعتی ایران‌خودرو از طرح خدمات و امداد نوروزی ۱۴۰۴ رونمایی کرد
افزایش خودروهای پلاک شهرستان در تهران و چالش‌های ترافیکی
نمایشگاه بین‌المللی قطعات و لوازم خودرو ۱۴۰۴
تحول در صنعت خودرو: از خاطرات مهندس نعمت‌زاده تا پروژه جدید ایران‌خودرو
افزایش تعرفه خودروهای برقی و آینده مبهم این خودروها در سال ۱۴۰۴
مرکز خودرویی مهدوی موتورز: پیشرو در صنعت خودرو در شمال‌غرب کشور
آغاز پیش‌فروش نوروزی خودروهای سایپا با شرایط ویژه
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.