به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : پس از کشوقوسهای فراوان در قیمتگذاری خودروهای مونتاژی، حالا سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان پای متقاضیان خودرو را به این منازعه کشیده و از آنها خواسته در صورت رؤیت «گرانفروشی» موضوع را به این سازمان اطلاع داده و شکایت خود را پیگیری کنند.
حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، دو روز پیش در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد: «در جلسهای که با مدیران شرکتهای تولیدکننده خودروهای مونتاژی برگزار شد، قول دادند فروش محصولات بر مبنای قیمت شورای رقابت باشد و ما هم این موضوع را رصد میکنیم تا چنانچه محقق نشد وارد مباحث انضباطی شویم. اگر قراردادی خارج از قیمتهای مصوب باشد، سازمانهای صمت در استانها و کمیتههای حل اختلاف و سازمان حمایت مصرفکنندگان به شکایات مردم رسیدگی میکنند.» اظهارات رئیس سازمان حمایت در شرایطی است که مشخص نیست مبنای گرانفروشی خودروسازان خصوصی چیست؟ آیا مبنای گرانفروشی، سرپیچی خصوصیها از قیمتهای مصوب شورای رقابت است؟ یا خواست مونتاژیها مبنی بر تعیین قیمت با توجه به هزینه نهادههای تولید و دیگر هزینههای تحمیلی به این بخش؟
در این زمینه شنیده میشود که شورای رقابت هزینه نهادههای تولید خودروسازان خصوصی را با ارز ۳۰هزار تومانی محاسبه کرده؛ این در شرایطی است که این خودروسازان عنوان میکنند که هیچ ارز ۳۰هزار تومانی به آنها تخصیص پیدا نکرده و همه نیازهای خود را با ارز نیمایی ۴۳هزارتومانی برطرف کردهاند. بنابراین پرسشی که در این میان حائز اهمیت است این است که مبنای سنجش گرانفروشی چیست؟ در واقع این بازار انحصاری که سیاستگذار خود در شگلگیری آن نقش داشته و همچنین تحریمهای بینالمللی باعث بالا رفتن هزینههای تولید و همچنین افزایش قیمت خودرو در بازار شده است و نمیتوان تنها با یک دستور بازار را به سمت قیمتهای پایینتر سوق داد. همین تجربه، سالها در مورد خودروهای تولید داخل وجود داشته که سیاستگذار با قیمت دستوری سعی در کنترل بازار داشت، اما نتیجه آن تنها عمیقتر شدن فاصله قیمتی کارخانه و بازار و رونق گرفتن دلالی بود.
به نظر میرسد متولی صنعت خودرو با نادیده گرفتن دلایل مذکور، این توقع را در جامعه ایجاد کرده که خودروهای مونتاژی با قیمتی نزدیک به خودروهای داخلی به فروش برسند. این درحالی است که مسلما این دست از خودروها به علت دارا بودن سطح بالاتری از تکنولوژی از قیمت بیشتری برخوردار هستند. از طرف دیگر قیمتهای نهایی خودروهای مونتاژی هنوز اعلام نشده است. قیمتهایی که تنها برای چند خودروی محدود اعلام شد نیز قیمتهای پایه است که هزینههای دیگر به آن اضافه میشود. در مورد خودروهای داخلی هزینههای اضافهشده در قالب بیمه و آپشن و … بعد از قیمتگذاری جدید تا ۴۰میلیون تومان نیز رسید. بنابراین مشخص نیست معیار سازمان حمایت بعد از اعلام قیمت پایه چیست؟ همانطور که عنوان شد به رقم پایه خودرو، هزینههای دیگری نیز اضافه میشود؛ بنابراین مشتریان در مرز گرانفروشی و قیمتهای مصوب شورای رقابت با توجه به موارد عنوانشده، دچار سردرگمی میشوند.