به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایرنا، بررسی آمارهای منتشر شده در سامانه کُدال حاکی از تولید ۴۵ هزار و ۳۹۶ دستگاه خودرو توسط خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو از ابتدای امسال تا پایان فروردینماه است. این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۶۴ هزار و ۲۷۹دستگاه خودرو) افت ۲۹.۳ درصدی نشان میدهد.
دبیر انجمن خودورسازان در این زمینه به ایرنا گفت: خودروسازان بزرگ روی موضوع تکمیلکاری و جلوگیری از ورود خودروهای ناقص به کف پارکینگها تمرکز کردهاند، با این حال مطابق برنامهای که ارائه دادهاند از ابتدای خردادماه تولید دوباره روند صعودی به خود خواهد گرفت.
«احمد نعمتبخش» بیانداشت: به این ترتیب تلاش بر این است که خودروی ناقص تولید نشود و این موضوع با استقرار مدیران جدید در ایرانخودرو و سایپا با ایدههای جدید عملیاتی و اجرایی شده است.
وی همچنین از تلاش خودروسازان برای تامین قطعات مورد نیاز از راههای مختلف حتی با هزینههای بیشتر خبر داد و گفت: هرچند مشکل جهانی چیپستها همچنان به قوت خود باقی است، اما با تلاش خودروسازان این قطعات نیز تامین شده است و میتوانیم شاهد تولید خودروها به صورت کامل باشیم.
نعمتبخش با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی و همچنین قیمتگذاریها که همچنان به قوت خود باقی است، تاکید کرد: اگر این مشکلات کاهش نیابد، ممکن است موضوع افزایش تیراژ محقق نشود.
این مقام صنفی یادآور شد: مشکل کمبود نقدینگی در حالی است که مواد اولیه مورد نیاز این صنعت با افزایش قیمت مواجه شده است، به طوری که به عنوان مثال فولاد آلیاژی یزد در مدت چند ماه از کیلویی ۲۸ هزار تومان، به ۳۸هزار تومان افزایش یافته که به معنای افزایش بیش از ۳۵ درصدی است.
وی تصریحکرد: این رشد قیمتها در سایر مواد اولیه از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و روی نیز مشهود است و انتظار میرود قراردادهای منعقده بین خودروسازان و قطعهسازان بهروز شده و همچنین نقدینگی به این صنعت تزریق شود.
تحویل ۹۰ درصد خودروهای تولیدی سایپا به مشتریان
به گزارش ایرنا، هفته گذشته گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: با وجود چالشهای فراوان میزان خودروهای ناقص که بیش از ۸۰ هزار دستگاه بود را تا پایان ماه جاری به ۲۰ هزار دستگاه کاهش میدهد.
در این پیوند، یک مقام آگاه در سایپا به ایرنا گفت: تولیدات در این خودروساز در فروردینماه نسبت به اسفندماه پارسال با افزایش همراه بوده و اکنون تولید به روزانه بیش از یکهزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است.
وی بیانداشت: تکمیلکاری خودروها به موازات کاهش خودروهای کف پارکینگها در حال انجام است و به همین دلیل تحویل خودرو به مشتریان نسبت به سال گذشته سیر صعودی داشته است.
این مسوول سایپا خاطرنشانکرد: این مجموعه از ابتدای سال جاری تا پنجم اردیبهشت ماه ۳۶ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داد و با برطرف شدن موضوع تامین قطعات بهویژه قطعات هایتک و خاص، اکنون «عبور مستقیم» خودرو به بیش از ۹۰ درصد رسیده است؛ این در حالی است که تا پارسال نرخ عبور مستقیم خودرو فقط ۲۰ درصد بود.
وی ادامهداد: اکنون ۹۰ درصد خودروها بلافاصله پس از تولید برای تجاری شدن و تحویل به مشتریان راهی پارکینگها میشوند و ۱۰ درصد باقی مانده نیز تا اواخر اردیبهشتماه برطرف خواهد شد.
همچنین هفته گذشته «بابک رحمانی» سخنگوی گروه صنعتی ایرانخودرو اعلامکرد: کاهش خودروهای دارای کسری قطعه در ایران خودرو، از بیش از ۸۲ هزار به ۲۷ هزار دستگاه در مدت سه ماه و رسیدن تعهدات معوق به حدود هفتهزار و ۵۰۰ دستگاه، از اقدامات مهم و موثر ایران خودرو برای افزایش عرضه به بازار و تامین نیاز مشتریان بوده است.
وی تصریحکرد: تعهدات معوق به مشتریان تا پایان اردیبهشتماه به صفر خواهد رسید، حدود چهار هزار دستگاه از این تعهدات مربوط به خودروی سورن است که با مساعدت و همراهی رییس پلیس راهور به زودی تحویل مشتریان خواهد شد.
رحمانی از صدور سند نزدیک به ۵۵ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۷ درصدی نشان میدهد.
تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای خودروسازان به بازار تا نصاب استاندارد، از جمله بندهای فرمان هشت مادهای رییسجمهور به خودروسازان بود.
پانزدهم اسفندماه پارسال دستور هشت مادهای رییس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازان کشور» به طور رسمی ابلاغ شد.