به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، تیگو ۸ یکی از محصولات جدید برند فونیکس در کشور است، محصولی که از زمان عرضه به بازار توانسته نظر مشتریان را جلب کند. چرا که از زمان ممنوعیت واردات خودرو جای خالی این کلاس از کراس اوور در نسخه های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل خالی بود.
به تازگی گروه صنایع خودروسازی مدیران خودرو، نسخه پلاگین هیبرید تیگو۸ پرو را جهت عرضه به کشور آورده است، خودرویی که همزمان با سیاست های جهانی برای توقف تولید محصولات بنزینی تا ۲۰۳۰ در صنعت و بازار خودرو کشور نفوذ کرده است. صنعت خودرو چین در دنیا پیش قراول تولید خودروهای برقی است، از همین رو می توان انتظار داشت، مدیران خودرو محصولات تمام الکتریکی را نیز به بازار کشور عرضه کند. همزمان با برنامه عرضه تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید فرصتی دست داد تا خبرنگار «بازار» در پیست اتومبیلرانی آزادی این خودرو را تست فنی کند.
طراحی نسخه هیبریدی تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید با نسخه بنزینی تفاوت چندانی ندارد، فقط در نسخه هیبریدی این خودرو جهت شارژ و اتصال به برق شهر، محل اتصال کابل شارژ الکتریکی در گلگیر سمت چپ تعبیه شده است
نگاهی به طراحی تیگو۸ پلاگین هیبرید
طراحی نسخه هیبریدی تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید با نسخه بنزینی تفاوت چندانی ندارد، فقط در نسخه هیبریدی این خودرو جهت شارژ و اتصال به برق شهر، محل اتصال کابل شارژ الکتریکی در گلگیر سمت چپ تعبیه شده است. همچنین گرافیک چراغ های جلو با لامپ های نئونی تفاوت با نسخه بنزینی دارد.
طراحی داخل کابین نیز با نسخه بنزینی تفاوت چندانی ندارد، ولی کیفیت متریال و ارگونومی خودرو نسبت به نسخه بنزینی بهبود بهتری داشته است. دو نمایشگر در کابین این خودرو با ۲۴.۶ اینچ ابعاد تعبیه شده که قابلیت کنترل و نمایش وضعیت تولید برق یا میزان شارژ باتری را می توان در آن بررسی کرد. صندلی های این خودرو به صورت وی آی پی طراحی شده و به لطف سیستم نورپردازی هوشمند، راننده می تواند پیمایشی بدون استرس داشته باشد. گفتنی است که سیستم صوتی این خودرو از نوع «سونی» بوده که می تواند کیفیت پخش صدا را به مراتب از نسل قبل این خودرو ارتقا دهد.
براساس بررسی های خبرنگار «بازار» ابعاد این خودرو به دلیل جانمایی باتری بزرگتر و وزن آن ۲۰۰ کیلوگرم بیشتر شده است.
فناوری موتورهای برقی تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید به صورت ترکیبی هستند، در مجموع قدرت این خودرو با سه موتور مذکور به ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند
قوای فنی هیبریدی چگونه عملکردی دارد؟
پیشرانه بنزینی این خودرو با حجم ۱.۵ لیتر قدرت ۱۵۳ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. دو موتور برقی دیگر نیز در این خودرو تعبیه شده که به ترتیب ۷۴ و ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.
در مجموع قدرت این خودرو با سه موتور مذکور به ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. فناوری موتورهای برقی تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید به صورت ترکیبی هستند، این نوع مزیت را معمولا در محصولات لوکس هیبریدی آسیایی یا اروپایی می توان مشاهده کرد.
تکنولوژی باتری این خودرو لیتیومی است که ظرفیت اسمی ۱۹.۲۷ کیلووات ساعت را دارد، حدود ۴ ساعت زمان برای شارژ کامل باتری با اتصال به برق شهر نیاز است
فناوری باتری و زمان شارژ
تکنولوژی باتری این خودرو لیتیومی است که ظرفیت اسمی ۱۹.۲۷ کیلووات ساعت را دارد، ولتاژ این باتری ۳۵۰ ولت است. باتوجه به اینکه تیگو۸ پرو هیبریدی مجهز به سیستم پلاگین هیبرید است، در زمان خاموش بودن خودرو و به کمک کابل های اتصال برق شهر می توان باتری این خودرو را شارژ کرد. حدود ۴ ساعت زمان برای شارژ کامل باتری با اتصال به برق شهر نیاز است.
تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱.۵ مصرف سوخت دارد. بنابراین با یک باک پر این خودرو می تواند ۹۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد
مصرف سوخت ۱.۵ لیتر با جریان سبز فونیکس
صنعت خودروسازی در جهان با ساخت فناوری هیبریدی، ضریب آلایندگی را نزدیک به صفر کرده است. به لطف فناوری های قوای محرکه این خودرو، تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱.۵ مصرف سوخت دارد. بنابراین با یک باک پر این خودرو می تواند ۹۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. کفتنی است که ظرفیت باک این خودرو ۴۵ لیتری است.
بنابراین می توان گفت که فونیکس جریان سبز را آغاز کرده است و شاید عرضه و تولید خودروهای هیبریدی و برقی در کشور سبب ترقی سایر خودروسازان و فاصله از محصولات بنزینی شود.
تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید چه آپشن های دارد؟
این خودرو برای سهولت در رانندگی به فناوری های مانند کنترل کشش، کنترل پایداری، کمکی حرکت در سربالایی، کمکی حرکت در سرازیری، هشدار تغییرلاین، هشدار نقطه کور، هشدار تصادف جلو، هشدار تصادف هنگام دنده عقب، کمکی ماندن در بین خطوط، کروز کنترل هوشمند و ترمز اضطراری مجهز است. برای افزایش ایمنی نیز به شش ایربگ، چراغ چرخشی در پیچ و هشدار برخورد هنگام باز کردن مجهز است.
برای افزایش آرامش راننده در زمان حرکت، از نورپردازی داخلی با ۶۴ طیف رنگی استفاده شده است. صندلی های جلو این خودرو به صورت برقی تنظیم می شود که صندلی راننده ۶ حالته و سرنشین ۴ حالته است. گفتنی است که صندلی های ردیف اول و دوم نیز مجهز به سردکن و گرمکن هستند. در این خودرو از سقف پانوراما با پرده برقی، شارژر وایرلس، سیستم عامل اندروید اتو یا اپل کارپلی، سیستم تهویه مطبوع دو گانه با فناوری ان ۹۵ نیز استفاده شده است.
خبرنگار «بازار» در زمان تست فنی تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید در پیست اتومبیلرانی آزادی، صفر تا صد این خودرو را در وضعیت تمام برقی تست کرد، تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید فقط ۷ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد
«بازار» تست رانندگی کرد
در زمان ورود به کابین و روشن کردن خودرو آنچه بیشتر از هر چیزی جلب توجه می کند، سیستم انتخاب قوای هیبریدی یا الکتریکی است. پس از روشن شدن خودرو، به لطف عایق های حرارتی و صدا، سرنشینان کمترین میزان صدای موتور را حس می کنند. پس از روشن خودرو، اگر باتری تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید شارژ کافی داشته باشد، در کلاستر واژه «Ready» نمایش داده می شود. در این شرایط می توان تا مسافت ۷۵ کیلومتر و با سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر در ساعت با حالت تمام برقی رانندگی کند. اگر باتری خودرو شارژ کافی برای حرکت در حالت تمام برقی نداشته باشد، وضعیت به حالت ترکیبی یا فقط بنزینی تغییر می کند.
خبرنگار «بازار» در زمان تست فنی تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید در پیست اتومبیلرانی آزادی، صفر تا صد این خودرو را در وضعیت تمام برقی تست کرد، تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید فقط ۷ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
باتوجه به اینکه در این خودرو حدود ۲۰۰ کیلوگرم افزایش وزن به دلیل تعبیه باتری ایجاد شده است، ضریب پایداری و ترمزگیری آن نیز بهبود یافته است. در سیستم ترمز جلو تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید فناوری بازیابی انرژی در زمان ترمزگیری تعبیه شده است، براساس این تکنولوژی زمان ترمزگیری باتری این خودرو شارژ می شود. همچنین باید اشاره داشت که این خودرو دیفرانسیل جلو است و قوای تولید شده به سر چرخ های جلو منتقل می شود.
برای پارک یا حرکت این خودرو، فونیکس از دوربین های ۳۶۰ درجه استفاده کرده است، وجود این دوربین ها با توجه به افزایش ابعاد خودرو سبب سهولت رانندگی می شود.
گیربکس دی اچ تی این خودرو برخلاف سایر خودروهای چینی گوش به فرمان بوده که واکنش سریع به تعویض دنده دارد. فناوری به کار رفته در گیربکس این خودرو به دلیل تعبیه دو موتور الکتریکی، روند تولید انرژی الکتریکی برای باتری را بهبود بخشیده است.
براساس آنچه که شرکت مدیران خودرو اعلام کرده است، تیگو۸ پرو پلاگین هیبرید هفت سال گارانتی باتری و ارائه خدمات دارد. براساس شنیده ها این خودرو ۱۸ ام ماه جاری به طور رسمی معرفی خواهد شد.