به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، مرسدس بنز در حال کار روی پلتفرمی جدید با نام MMA است. این پلتفرم جدید در محصولاتی کوچکتر از نسل فعلی C کلاس از جمله CLA برقی بکار خواهد رفت و در مرتبه اول برای پشتیبانی از قوای محرکه برقی طراحی شده اما میتواند نسل جدید پیشرانههای درونسوز را نیز در خود جای دهد.
خودروهای برقی که از پلتفرم MMA استفاده خواهند کرد به باتری جدید و ارزانتر لیتیوم آهن فسفات مجهز خواهند شد. چندین خودروی مرسدس بنز در حال توسعه با استفاده از این پلتفرم هستند و اولین مدلی که از پلتفرم MMA استفاده میکند مرسدس بنز CLA است که در سال ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید. ژرمنها پس از جلسه سهامداران در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند این پلتفرم برای خودروهای کامپکت و میان سایز بکار خواهد رفت و از پیشرانههای برقی، گیربکس ۲ سرعته و معماری ۸۰۰ ولتی برای شارژ سریع پشتیبانی خواهد کرد.
مارکوس شافر مدیر توسعه محصولات مرسدس بنز میگوید پلتفرم یاد شده در اصل برای خودروهای برقی طراحی شده اما قادر خواهد بود از پیشرانههای درونسوز نیز به عنوان بهبود دهنده شعاع حرکتی در کشورهایی که زیرساخت شارژ مناسبی ندارند پشتیبانی کند. در زمان معرفی پلتفرم MMA کاملاً مشخص شد که فضایی برای نصب پیشرانه درونسوز در بخش جلو تدارک دیده شده است. پیشرانههای درونسوز نیز با همکاری مرسدس بنز و جیلی تولید خواهند شد. این پیشرانهها از نوع ۳ و ۴ سیلندر هستند و میتوانند بهصورت عرضی و طولی نصب شوند به این معنی که مناسب خودروهای کامپکت و خود C کلاس خواهند بود. این پیشرانهها جایگزین نمونههایی خواهند بود که توسط رنو ساخته شدهاند.
مرسدس بنز همچنین سال قبل بهصورت رسمی اعلام کرد اولین محصول مجهز به پلتفرم MMA سومین نسل از CLA خواهد بود. این خودرو در نسخههای برقی و پلاگین هیبریدی و در سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد شد. مرسدس بنز CLA برقی همچنین از عناصر طراحی کانسپت EQXX سود خواهد برد، خودرویی که به خاطر آیرودینامیک استثنایی خود شناخته میشود. چند روز پیش و در جلسه نمایندگیهای مرسدس در ونکوور کانادا مدیرعامل مرسدس بنز آمریکا تائید کرد مرسدس بنز CLA اولین محصولی خواهد بود که از این پلتفرم استفاده میکند و دومین محصول نیز کراس اوری برقی با ابعاد GLC است.
پلتفرم MMA همچنین در نسلهای بعدی مرسدس EQA و EQB بکار خواهد رفت. این خودروها اواخر سال جاری میلادی فیس لیفت خواهند شد و همچنان از پلتفرم سنتی MFA II استفاده خواهند کرد اما با معرفی نسلهای جدید در سال ۲۰۲۵ جای خود را به پلتفرم موردبحث خواهند داد. از آنجایی که در سال ۲۰۲۵ دیگر خبری از A کلاس سدان نخواهد بود بنابراین مرسدس بنز در حال بررسی تولید یک سدان شاسیبلند به اصطلاح SUL (لیموزین کاربردی اسپرت) است. B کلاس هم به دلیل علاقه مشتریان به شاسی بلندها دیگر تولید نخواهد شد. به همین خاطر سبد محصولات کامپکت مرسدس بنز در آینده شامل CLA، EQA/GLA و EQB/GLB خواهد بود. البته برای بازار چین نسخههای طویلتر CLA کوپه و GLB نیز تولید خواهند شد. این خودروساز آلمانی اعلام کرده محصولات کامپکت آتی فقط شامل ۴ خودرو خواهند بود هرچند اشارهای به جزئیات آنها نشده است. به نظر میرسد این چهار خودرو شامل CLA، GLA، GLB و CLA شوتینگ بریک خواهند بود اما شاید مرسدس اقدام به حذف CLA شوتینگ بریک کرده و A کلاس هاچبک را حفظ کند.
اگرچه مرسدس بنز برندی لوکس محسوب میشود اما فشار هزینهها در کلاس خودروهای برقی زیاد بوده و اولا کالنیوس مدیرعامل این خودروساز قبلاً تائید کرده است مرسدس از باتریهای ارزانتر لیتیوم آهن فسفات در پلتفرم MMA استفاده خواهد کرد. احتمالاً نسخههای پایه و ارزانتر از محصولات مرسدس با باتریهای کوچک نیز تولید خواهد شد. برای مثال تسلا از این نوع باتریها در نسخه پایه مدل ۳ استفاده میکند. باتری ۶۰ کیلووات ساعتی این خودرو ساخت شرکت چینی CATL است. CATL همچنین باتری لیتیوم یونی EQS را نیز تأمین میکند.
باتریهای لیتیوم آهن فسفات تراکم انرژی کمتری نسبت به باتریهای لیتیوم یونی دارند اما درعینحال سیکل شارژ بیشتری خواهند داشت و احتمال آتشسوزی آنها در اثر داغ شدن کمتر است. البته با جاگذاری مناسب و هوشمندانه، تفاوت تراکم انرژی دو نوع باتری یاد شده کاهش خواهد یافت. همچنین یکی از رسانههای آلمانی گزارش داده است ژرمنها به دنبال استفاده از سیستم خودران درایو پایلوت سطح ۳ مرسدس S کلاس در محصولات مجهز به پلتفرم MMA هستند. به این ترتیب مهندسان مرسدس فضای کافی برای رادار لیدار را در این پلتفرم در نظر خواهند گرفت.