به گزارش قطعات خودرو به نقل از سایپانیوز، 6 هفته گذشته، قائم مقام فروش فورد در آمریکا و کانادا یکی از آن نامه های هشدار آمیز را برای نمایندگی ها ارسال کرد که در آن از عبارت «مطلع شده ایم که …» استفاده شده بود. حالا نوبت به خودروسازان خارجی حاضر در بازار آمریکا از جمله برندهای هیوندایی، جنسیس، سوبارو و اینفینیتی رسیده است که از این نامه های هشدار آمیز به نمایندگی های خود بنویسند و جلوی عصبانی کردن مشتریان و لطمه به خوشنامی برندشان را بگیرند.
همین نشان می دهد که مشکلی در کار به وجود آمده و در آن مورد خاص موضوع تخلف های نمایندگی از جمله دریافت مبالغ غیرمتعارف از مشتری برای رزرو اف-150 برقی لایتنینگ بود. در حقیقت نمایندگی ها مجاز بودند 100 دلار برای رزرو پیش خرید دریافت کنند اما چون تقاضا برای این وانت محبوب خیلی بالا است، دریافت این حق رزرو هم شکل نامتعارف پیدا کرد. تا جایی که فورد متوجه این موضوع شد که این روش نارضایتی شدید مشتریان و لطمه به خوشنامی فورد و نمایندگی های آن وارد می کند.
دو هفته بعد از فورد هم کمپانی جنرال موتورز از نمایندگی های فروش خود خواست که دست از این بازی رزرو پیش خرید شورولت کوروت Z06 بردارند.
دو هفته قبل باز هم فورد در مورد افزایش سرخود قیمت یا در اصطلاح markup در خصوص خودروی شاسی بلند برقی برانکو مجبور به نامه نگاری با نمایندگی های خود شد.
قائم مقام ارشد در هیوندایی و قائم مقام عملیاتی در جنسیس بازار آمریکای شمالی نامه هایی را برای نمایندگی های خود تنظیم کرده اند و ابراز ناخرسندی کرده اند که «برخی رویه های افزایش قیمت سرخود که بدون نظارت صورت پذیرفته، روی سلامت برند تأثیر منفی می گذارد.» یکی از رویه های اشاره شده در این نامه افزایش قیمت سرخود و رویه ی دیگر روشی موسوم به «دام-و-سویچ» bait-and-switch است که در آن نمایندگی های فروش جنسیس ابتدا یک قیمت را تبلیغ می کنند و همین که سر و کله مشتری در نمایندگی پیدا می شود، قیمت بالا رفته را اعلام می کنند. با این که در این نامه ها اذعان شده است که نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان مجموعه های خصوصی جدا هستند و حق دارند در مورد قیمت خودرویی که می فروشند خودشان تصمیم بگیرند و خودروسازان حق دخالت در این ماجرا ندارند اما از اهرم هایی که در دست دارند از جمله تخصیص تعداد خودرو سالانه و حمایت های مالی در تبلیغات برند استفاده خواهند کرد تا جلوی رویه هایی که به حیثیت برند لطمه وارد می کند را بگیرند.
توماس دال مدیر عامل جنسیس آمریکا در خصوص یکی از نامه های مشتریان وفادار این برند به امور مشتریان به جالوپنیک گفته است «ما در حال دریافت تعداد زیادی نامه و ایمیل از مشتریان خود هستیم که با ناخرسندی شکایت دارند که قیمت فروش خودروها نسبت به قیمت کارخانه فاصله زیادی گرفته است.» سوبارو خیلی تلاش می کند تکلیف نمایندگی های مجاز خود را از خرده فروشان و نمایشگاه های فروش غیرمرتبط با برند تفکیک کنند تا امکان حفظ خوشنامی برند فراهم شود. از این رو از نمایندگی های خود خواسته است از فاصله افتادن بین قیمت خرده فروش و قیمت کارخانه پرهیز کنند.
همچنین کاردایرکت CarsDirect هم از نامه ای خبر داده است که اینفینیتی [برند لاکچری نیسان] به نمایندگی های خود ارسال کرده و در آن خواسته است که از تغییر در شرایط اجاره به روش لیزینگ در پایان قرارداد پرهیز کنند. اگر مشتریان خودروهای اجاره به روش لیزینگ از پیش خود را برای پایان قرارداد آماده نکنند چه بخواهند صاحب آن خودرو شوند چه بخواهند به قرارداد پایان دهند، با هزینه های تحت عناوین مختلف از جمله «هزینه های کرونا» مواجه می شوند. به گفته ی موتوروان Motor1 اینفینتی از نمایندگی های فروش خود خواسته است که به شرایط قراداد خود با مشتریان احترام بگذارند.
گزارش ادومندز Edmunds نشان می دهد که 82 درصد از فروش خودروهای نو در ماه ژانویه با قیمت کارخانه تفاوت قیمت زیادی داشته اند. بعید است نامه یا ایمیل خودروسازان به نمایندگی ها تأثیری در کاهش فاصله قیمت بازار با قیمت کارخانه داشته باشد، چون دلیل اصلی این فاصله قیمت، عوامل مهمتری نظیر کمبود تراشه هستند.