به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : بازوی پژوهشی مجلس گزارشی از شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی منتشر کرده و طبق بررسیهای این مرکز و مطابق دادههای این گزارش، در مردادماه خودرو از لیست صنایع پیشران خط خورده است.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی تحت عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران» شاخصهای تولید، فروش و قیمت ۱۵ گروه صنعتی را بررسی کرده است. آنطور که در این گزارش آمده فروش خودرو و قطعه در مردادماه امسال با افت بسیار قابلتوجهی همراه بوده است. شاخص فروش این صنعت در ماه میانی تابستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۳۰درصد کمتر شده است.
به عبارتی دیگر در این بازه زمانی خودروسازان و تولیدکنندگان قطعه حدود یکسوم از فروش خود را از دست دادهاند. همچنین در مردادماه شاخص فروش در صنعت خودرو و قطعه ۸/ ۴۱درصد کمتر از تیرماه بوده است. بااینحال آمار پنجماهه نشان از رشد ۹/ ۳درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ دارد. بنابراین میتوان گفت که در سال جاری تا پایان مردادماه خودروسازان محصولات بیشتری را فروختهاند اما این روند در مرداد با روند بسیار نزولی همراه بوده است.
آمار تولید در این ماه نیز نشان از افت دارد؛ بااینحال مقایسه آمار افت تولید و افت فروش نشان میدهد که خودروسازان گرچه در ماه پنجم سال کمتر تولید کردهاند اما از همان میزان تولید خود هم دپو داشتهاند و افت فروش آنها بسیار بیشتر بوده است.
دلیل این موضوع را میتوان تصور رشد قیمت خودرو با توجه به تلاش وزارت صمت در این زمینه دانست. گرچه شورای رقابت پیش از این اعلام کرده بود که برنامهای برای رشد قیمت خودرو سه ماه بعد از آخرین قیمتگذاری ندارد، اما برخی اخبار غیررسمی نشان میدهد که عباس علیآبادی، وزیر صمت، از زمان روی کار آمدن خود به دنبال حذف قیمتگذاری دستوری بوده که با توجه به موانع مختلف، حالا به آنچه «واقعیسازی» قیمت نامیده میشود رضایت داده و مذاکراتی با مجلس و هیات دولت در این زمینه داشته تا بلکه بتواند خودروسازان را از چرخه زیاندهی خارج کند.
همچنین اواخر تیرماه صورتهای مالی خودروسازان بار دیگر مورد بازبینی و بررسی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفت که به گفته خودروسازان این سازمان رشد ۳۸درصدی هزینههای خودروسازان را تایید کرده و قیمتهای پیشنهادی خود را به شورای رقابت فرستاده است. بنابراین احتمال دارد که طی هفتههای آینده شاهد قیمتگذاری جدید خودرو باشیم. به نظر میرسد که این موضوع انگیزه اصلی خودروسازان از دپوی محصولاتشان است. در واقع آنها تلاش دارند که تا جای ممکن محصولات کمتری را راهی بازار کنند تا شاید بتوانند محصولات دپوشده خود را با قیمت جدید به مشتریان تحویل دهند.