قطعات خودرو

انسان، راه و خودرو عوامل بروز حوادث رانندگی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از  ایلنا، سردار سرتیپ محمد رویانیان در خصوص اظهاراتی که اخیرا پیرامون خودرو، کیفیت خودرو و نقش آن در تصادفات مطرح می‌شود به این نکته اشاره کرد که عوامل تصادفات و حوادث ناشی از آن اعم از مرگ و میر و وقوع جراحات از دید کارشناسان در دنیا مشخص بوده به طوری که از عامل انسانی به عنوان نخستین و مهم‌ترین عامل یاد می‌شود و در ادامه اظهار داشت: در وقوع حوادث رانندگی راننده، رفتارهای وی و نحوه رانندگی، تحت عنوان عامل انسانی تعریف می‌شود.

وی پس از عامل انسانی، راه و در نهایت وسیله نقلیه را به عنوان سه عامل شناخته شده در حوادث رانندگی اعلام کرد و افزود: البته نقش عوامل محیطی و پیرامونی نیز در بروز تصادفات غیرقابل انکار است که سه عامل اصلی را احاطه کرده و بر آنها اثرگذار است.

فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه شناسایی خودرو به عنوان عامل اصلی تصادفات نادرست است، فرهنگ رانندگی و رفتار پرخطر رانندگان را از عوامل اصلی بروز تصادفات دانست و گفت: نقاط حادثه خیز در جاده‌ها را نیز می‌بایست به عنوان یک عامل اصلی در نظر گرفت و پس از آن، کیفیت خودرو.

به گفته سردار سرتیپ رویانیان تحلیلی که خودرو یا صرفا راه‌های کشور را به عنوان عامل اصلی تصادفات می‌شناسد، تحلیلی ناقص است، در حالی که تمامی این عوامل می‌بایست در کنار یکدیگر مورد بازبینی و تحلیل قرار بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: نادیده انگاشتن عامل انسانی، تغییر فرهنگ رانندگی و تشدید رفتارهای پرخطر و یا انکار نقش نقاط حادثه خیز در مسیرهای پرحادثه و در مقابل طرح سوالاتی نظیر اینکه چرا خودرو موجب مرگ و میر می‌شود و یا جستجوی نقص در عملکرد ایربگ خودرو، هر چند به عنوان سوال قابل طرح هستند اما کامل نبوده و در تصادفات نمی‌توان صرفا به یک عامل اکتفا کر و در غیر این صورت نیز عامل انسانی قطعا در اولویت قرار می‌گیرد.

فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی در ادامه با بیان اینکه ضرورت ارتقای کیفیت هر ساله خودروهای داخلی قطعا مورد قبول است، گفت: متاسفانه کاهش قدرت خرید و از سوی دیگر افزایش تقاضا، خودروسازان و مصرف‌کنندگان را وادار به تولید و خرید خودروهای ارزان قیمت نظیر پراید و پژو می‌کند که تیراژ بسیار بالاتری را نسبت به خودروهای خارجی وارداتی نیز دارند. بدین ترتیب نقش تیراژ، قیمت و قدرت خرید نیز باید در بررسی تصادفات لحاظ شود.

سردار سرتیپ رویانیان با تاکید بر اینکه بنده از لزوم ارتقای کیفیت خودرو به طور کامل حمایت می‌کنم، اذعان داشت: از سوی دیگر خودرو می‌بایست با قیمت واقعی تولید به دست مردم برسد و در حوزه خودروسازی نیز کنترل قیمت، ارتقای کیفیت و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا را در بازار ضروری می‌دانم، اما بر این نکته تاکید دارم که در بحث تصادفات خودرو به عنوان عامل سوم مطرح است.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که دغدغه‌های پلیس نسبت به ارتقای ایمنی خودرو، حفظ جان مردم و جلوگیری از مرگ و میر است و افزود: نهاد پلیس با خودروی داخلی و تولید با کیفیت آن، نه تنها مشکلی ندارد بلکه آن را آرزو می‌کند. به هر ترتیب، امروز دغدغه مردم و به دنبال آن فرمایشات مقام معظم رهبری می‌بایست فصل‌الخطاب خودروسازان باشد که در قالب اقدام در راستای ارتقای کیفیت، افزایش تولید و تامین نیاز مردم ضمن رعایت قیمت واقعی، کوتاه کردن دست دلالان و اصلاح فرآیند تولید و فروش ظهور و بروز می‌یابد.

فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی در پایان با بیان اینکه دو شرکت بزرگ خودروساز کشور در مقطعی موفق شدند، یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو را در طول یک سال تولید و به فروش برسانند، خاطرنشان کرد: برخورداری از خودروهای باکیفیت و قابل رقابت داخلی و تسهیل خرید آسان این خودروها برای مردم، نهایت آرزو و خواسته همگان است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *