قطعات خودرو

خبرهای ناامیدکننده از واردات خودرو، رنو کویید تنها شانس واردات!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، بنابر اظهارات نمایندگان مجلس در این آیین‌نامه که در ده بند تنظیم شده، هیچ یک از اهداف قانون ساماندهی صنعت و بازار خودروی کشور در نظر گرفته نشده است. با اینکه بارها از سوی نمایندگان مردم بر اصلاح وضعیت بازار تأکید شده اما ظاهراً تمام آن شایعاتی که در این چند وقت تحت عنوان محدودیت‌های واردات نقل محافل بود، صحت داشته و قرار است تا واردات خودرو در وضعیتی کاملاً دستوری و کنترل شده برقرار شود.

 

 

طبق اظهارات جلال رشیدی کوچی نماینده مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی، در این آیین‌نامه ضمن تعیین سقف دلاری برای خودروهای قابل واردات، بر دو شرط مهم دیگر یعنی بحث انتقال تکنولوژی و همچنین لزوم صادرات نیز تأکید شده است.

 

 

چنانچه اظهارات فوق صحت داشته باشد، عملاً می‌توان خودروی مدنظر وزارت صمت را حدس زد! احتمالاً رنو کویید به عنوان معدود و یا حتی تنها کاندید واردات خودرو خواهد بود که می‌تواند طبق شرایط آیین‌نامه، وارد کشور شود.

 

 

این خودرو که به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار جهانی شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۵ و با هدف تولد یک پلت فرم اقتصادی از سوی رنوی فرانسه به دنیا معرفی شد. هند به عنوان اولین کشور میزبان این خودرو با توجه به قیمت ۵۰۰۰ دلاری کویید از آن استقبال خوبی کرد. رنو کویید تحت پلت فرم سی‌ام‌اف ۱ رنو- نیسان در کلاس ابعادی‌ A قرار داشته و محصولات این پلت فرم زیر ۴ متر طول دارند. رنو کویید در واقع یک سازه منعطف بوده که به فراخور بازار هدف می‌توان تجهیزات متنوعی را بر روی آن نصب کرد.

 

پس از هند، برزیل به عنوان دومین بازار بزرگ این خودرو شناخته شده و نسخه‌ای که در این کشور عرضه می‌شود نسبت به نمونه هندی از کیفیت و ایمنی بالاتری برخوردار است. قیمت این خودرو با توجه به ارتقای صورت گرفته نزدیک به ۱۰ هزار دلار است. علاوه بر نمونه‌های بنزینی، این خودرو قابلیت تبدیل به یک خودروی برقی را نیز دارا بوده و هم‌اکنون مدل‌های برقی این پلت فرم در چین و کشورهای اروپایی تردد می‌کنند.

 

 

قبل از خروج آمریکا از برجام، شرکت رنو با حضور قدرتمند در بازار ایران قصد داشت تا از طریق تکنو سنتر خود در خاک ایران، نمونه‌ای استاندارد از رنو کویید که مطابق با قوانین بازار ایران باشد را در سایت بن رواقع در ساوه تولید کند. رنو با این کار می‌خواست یک خودروی اقتصادی و بسیار ارزان‌قیمت را به عنوان رقیب خانواده پراید و تیبا به بازار ایران معرفی کند.

 

 

همواره این موضوع در نهادهای دولتی و اهالی صنعت خودرو مطرح بود که پس از حذف پراید از خط تولید، هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و چون خیلی از مردم توان خرید خودروهای گران‌تر را ندارند، بازار خودروی کشور با یک خلأ جدی ازنظر قیمتی مواجه خواهد شد. با تمامی این فشارها سرانجام پراید در تیرماه ۹۹ از خط تولید کنار رفت.

 

 

پس از خروج پراید از خط تولید، به جهت جبران جای خالی پراید، پروژه‌های متعددی در وزارت صمت جهت تولید یک وسیله نقلیه ارزان‌قیمت در کشور کلید خورد. این پروژه‌ها که هم‌اکنون نیز در جریان هستند، همگی سعی دارند تا با پوشش حداکثری ویژگی‌های پراید بر مدار تولید قرار بگیرند.

 

 

ازآنجا که هدف‌گذاری وزارت صمت در این پروژه‌ها تولید یک خودروی ۵ هزار دلاری است، تاکنون تمامی گزینه‌های مطرح شده به دلیل نداشتن ایمنی کافی نتوانستند نظر مدیران را جلب کنند. ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به میکروکارهای الکتریکی و خودروهای کلاس ای زیر ۴ متر اشاره کرد. با توجه به سلایق مردم ویژگی‌های جاده‌ای کشور تا به امروز تنها پروژه رنو کویید توانسته تا حدودی معیارهای مدنظر وزارت صمت را جهت عرضه به بازار کشور تأمین کند اما هنوز هم این خودرو تا رسیدن به ویژگی‌های تعیین شده فاصله داشته و به همین منظور نمونه‌هایی از آن جهت مطالعه و بررسی بیشتر به خودروسازان داده شده تا برای ارتقای آن تلاش کنند.

 

 

با روی کار آمدن فاطمی امین در وزارت صمت ظاهراً این پروژه به نتایج بخصوصی رسیده و در ابتدای کار باید منتظر واردات و عرضه کویید به بازار خودروی کشور باشیم.

 

 

با مرور تاریخچه پراید در بازار خودروی کشور می‌توان به این موضوع پی برد که مسئولین امر به دنبال این هستند تا فرایندی مشابه به ماجرای پراید را برای رنو کویید رقم بزنند؛ ابتدا با واردات مختصر این خودرو در کف جاده‌ها سنجیده خواهد شد بعد از آن در صورت موفقیت در عرضه و جا افتادن کویید در بازار ایران بر اثر توسعه خدمات و بازار، فرایند کوچ صنعت قطعه‌سازی از پراید و تیبا به سمت کویید آغاز شده و داخلی سازی عمیق آن با هدف رسیدن به قیمت ۵ هزار دلار کلید می‌خورد.

 

 

فعلاً مشخص نیست که کویید هندی یا برزیلی به ایران می‌آید اما باید به این موضوع توجه داشت که در فاز اول حضور رنو کویید در ایران که به‌صورت وارداتی خواهد بود، با در نظر گرفتن حداقل ممکن برای هزینه‌های گمرکی، بازهم رنو کویید خودروی گران‌تری نسبت به سایپا کوییک و پژو ۲۰۶ خواهد بود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *