به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،تغییراتی که در سالهای گذشته و درپی فشار ناشی از تحریمها و محدودیتهای داخلی، روی صنعت خودروسازی کشور تاثیر گذاشته، بیش از همیشه تجاریسازی کشور را تحتشعاع قرار داده است. وضعیت نامطلوب تامین قطعه و تولید خودروهای تجاری باعث شد شرایط در بازار این خودروها نیز نابسامان باشد.
درپی افزایش بیرویه قیمت و جهش نرخ ارز و کمبود خودروهای داخلی و وارداتی، بسیاری از متقاضیان این خودروها توان خرید خود را از دست داده و بسیاری هم به امید کاهش قیمتها یا در انتظار اجرای طرحهای نوسازی به سر میبرند.
با اینحال، مسئولان و سازمانهای متولی این بازار، تا امروز برنامه هدفمندی برای اصلاح این بازار در نظر نگرفتهاند. آن طور که میلاد خاموشیان، فعال و کارشناس حوزه خودرو به روزنامه «دنیایخودرو» میگوید، دیگر امید چندانی به رونق این بازار نیست مگر آن که برنامهریزی درستی برای جان بخشیدن به آن انجام شده و سرمایهگذاران به این طرحها جذب شوند.
قیمتهای نجومی تجاریها؛ عامل اصلی خودداری متقاضیان از خرید
اکثر متقاضیان خودروهای تجاری، مالکان مدلهای فرسودهای هستند که با عمری حدود 40سال در جادههای کشور تردد دارند؛ خودروهایی که میتوانند خطرات بسیاری را با خود به همراه داشته باشند و آلایندگی بالایی را منتشر کنند.
در همین راستا، در سالهای گذشته طرحهای بسیاری برای نوسازی این خودروها در نظر گرفته شده است.
مالکان این خودروها بهطور قطع خواهان آن هستند که خودروهای خود را با مدلهای جدید و بهروز تعویض کنند اما چند موضوع مانع از مشارکت آنها در این طرح میشود. بهگفته میلاد خاموشیان مهمترین فاکتور که مانع از ورود آنها به طرح میشود، قیمتهای نجومی خودروهاست. وی در این خصوص اعلام کرد: «خودروهایی که در سنوات گذشته با قیمتهای 300 تا 500 میلیون تومانی امکان خرید داشتند، حالا به مرز 5 تا 7میلیارد تومان رسیده و نرخ آنها بهروز اعلام میشود.»
کوچک شدن بازار کار و کاهش قدرت خرید متقاضیان خودروهای تجاری
خاموشیان در ادامه بیان کرد: «موضوع افزایش قیمت، تنها فاکتوری نیست که مانع از نوسازی خودروها یا حتی رونق بازار تجاریها میشود، بلکه باید نگاهی هم به توان خرید متقاضیان این خودروها داشت.»
این کارشناس بازار خودرو افزود: «باید به این موضوع توجه داشت که در سالهای اخیر، بازار کار برای خودروهای تجاری بسیار کوچک، همچنین کاهش واردات و تقریبا توقف صادرات باعث شده است فضای کار خودروهای تجاری در رفتوآمد به بنادر به حداقل برسد.» وی اظهار کرد: «این در حالی است که بازارهای ترانزیتی هم برای خودروهای ایران هر روز کوچکتر میشوند.»
خاموشیان عنوان کرد: «با کوچکشدن بازار، درآمد این صنف به حداقل و در مقابل قیمت خودروها به بالاترین میزان در تمام این سالها رسیده است، بنابراین میتوان گفت قدرت خرید متقاضیان این خودروها بسیار کم شده و این توان را ندارند برای خرید خودروهای 5میلیارد تومانی اقدام کنند.»
وی گفت: «حتی اگر دولت تسهیلات بلندمدتی را برای این خودروها در نظر بگیرد، هم بازپرداخت اقساط آن برای خریداران بسیار دشوار خواهد بود.»
طرحهای نیمهکاره و امیدهایی که ناامید میشوند
خاموشیان تصریح کرد: «با آنکه برخی خریداران شاید همچنان تمایل به تعویض خودروهای خود با مدلهای جدید یا خرید مدلهای موجود در بازار را داشته باشند، اما اکثر آنها در انتظار اجرای طرحهای نوسازی میمانند.»
وی گفت: «تاکنون چندبار و همزمان با دیدهشدن نشانههای رونق در بازار تجاریها، طرحهایی از سوی دولت و سازمانهای مختلف اعلام شده که خرید ازسوی متقاضیان را با وقفه ایجاد کرده است.»
وی تصریح کرد: «در ماههای اخیر طرح واردات خودروهای کارکرده اعلام شد. اجرای درست آن میتوانست بازار خودروهای تجاری را از رکود فعلی خارج کند.»
وی بیان کرد: «با آنکه چندان موافق واردات کالاهای دست دوم به کشور نیستم، اما در شرایط فعلی این طرح را روزنه امیدی برای ناوگان فرسوده تجاریها دانسته و میدانم.» وی اظهار داشت: «گرچه این طرح با تاخیر انجام شد و چندین ماه زمان برد تا شاهد ترخیص تعدادی از این خودروها باشیم، اما همین تعداد هم امیدی را برای خریداران به وجود آورده بود که شاید بتوانند مدلهای ارزانتری را خریداری کنند.»
اجرای طرحهای نوسازی؛ از تسهیلات منطقی تا جذب سرمایهگذاران
این کارشناس بازار خودرو کشور افزود: «بهتازگی زمزمه اجرای طرح تازهای از سوی دولت جدید شنیده میشود که باز هم سبب شده است برخی خریداران دست نگه دارند تا شاید در این طرح منفعت بیشتری نصیبشان شود.»
خاموشیان در پایان خاطرنشان کرد: «اجرای هر طرح باید حمایت و پشتیبانی دولت را به همراه داشته باشد تا به هدف مورد نظر خود دست یابد.» وی اظهار کرد: «در شرایطی که قدرت خرید کاهش پیدا کرده و امکان بازپرداخت اقساط برای خریداران به حداقل رسیده است، دولت باید گام محکمی در اجرای این طرح و برنامههای تسهیلاتی آن بردارد تا مانند طرحهای گذشته نیمهکاره رها نشود.»
وی افزود: «اگر در شرایط فعلی قرار باشد در اجرای طرح، بیشترین فشار به خریداران وارد شود، بهطور قطع متقاضیان این طرح به حداقل خواهند رسید.» وی با بیان اینکه اجرای این طرحها تنها روی کاغذ میسر نیست و قوانین آنها، باید قابلیت اجرایی داشته باشد، در پایان گفت: «باید برای جذب منطقی سرمایهگذاران به این طرحها اقدامات درخوری انجام شود تا شاهد بازگشت رونق به بازار خودروهای تجاری و البته رهایی از مدلهای فرسوده و قدیمی باشیم.»