به گزارش قطعات خودرو به نقل از همشهری آنلاین، اوایل بهمن ماه امسال بود که حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: حمایتهای عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع بهویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمیشود و مردم نیز بهحق به آنها اعتراض دارند. تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه و لزوم جلب رضایت مشتریان در حالی است که گزارشهای مختلف دریافتی ایرنا حاکی از تداوم نارضایتیها از خودروسازان به انحاء مختلف است.
رهبر انقلاب خاطرنشانکردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، بهجای ارتقای کیفیت، قیمتها افزایش یابد، مساله بدی است، زیرا نتیجه همه حمایتهای دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابتهای خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.
خودروهایی که تحویل نمیشوند
در جدیدترین موارد، چند تن از مشتریان از برنامههای پیش فروش یکی از خودروسازان گله کردند و گفتند: اردیبهشت ماه امسال در قرعهکشی پیش فروش خودروی ساینا اس برنده شدند و با وجود تکمیل وجه که مقرر بود دی ماه امسال خودرو خود را تحویل بگیرند، اما تاکنون تحویل انجام نشده است.
آنها بیان داشتند: در تماس با نمایندگیهای سایپا مسوولان مربوطه اعلام کردند خودرو ساینا اس موجود نیست و بهجای آن خودرو ساینا معمولی را برای تحویل پیشنهاد کردند.
این مشتریان ادامه دادند: نمایندگی های یاد شده دلیل عدم عرضه خودرو ساینا را نبود برخی قطعات الکترونیکی و مشکل جهانی ریزتراشهها بیان میکردند، این در حالی است که کارشناسان عنوان میکنند به لحاظ فنی هیچ تفاوتی بین دو خودروی ساینا معمولی و ساینا اس وجود ندارد و به نظر میرسد نمایندگی ها به دنبال بهانه هستند.
عدم تحویل خودرو ساینا اس به مشتریان در حالی است که سایپا در برنامه پیش فروش پنجشنبه هفته گذشته خود این خودرو را مجدد در برنامه تحویل قرار داده است که عجیب به نظر می رسد.
داستان تمام نشدنی ساندروهای تحویل نشده
مشتری ناراضی دیگری عنوان کرد: اسفند ماه سال ۹۶ بهمنظور دریافت خودرو ساندرو استپ وی با پیش پرداخت ۲۸ میلیون تومان ثبت نام کردم که پس از مدتی از عدم تحویل خودرو به دلیل تحریمها مطلع شدم.
وی افزود: شرکت سایپا در مرحله نخست پیشنهاد دریافت خودروی سراتو به جای ساندرو استپ وی با پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وجه اضافه ارائه کرد، اما آن زمان اینقدر پول نقد در اختیار نداشتم که در طرح تبدیل شرکت کنم.
این مشتری خاطرنشان کرد: پس از مدتی شرکت سایپا دریافت دو دستگاه خودرو کوییک آر و یک دستگاه کوییک دنده اتوماتیک را بهجای ساندرو استپ وی پیشنهاد کرد.
وی ادامه داد: با افزایش قیمت خودرو در بازار و با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه ساندرو استپ وی صفر کیلومتر در بازار تا ۷۰۰ میلیون تومان هم رسید، با انجام محاسبات سر انگشتی زیان ۹۰ میلیون تومانی با شرکت در این طرح احساس کردم؛ بنابراین در آن زمان در طرح جایگزین یاد شده شرکت نکردم تا شاید به خودروی ساندرو برسم.
وی بیانداشت: با گذشت چندماه و اطمینان از اینکه خودروی ساندرو استپ وی در کار نخواهد بود، بالاخره تصمیم به شرکت در طرح جایگزین گرفتم و حتی مسوولان نمایندگی از آن استقبال کردند، اما در زمان تحویل خودرو اعلام کردند که کوییک اتوماتیک موجود نیست و به جای آن دریافت کوییک معمولی را پیشنهاد کردند.
عدم عمل به وعده ها از سوی خودروسازان در حالی است که برخی مشتریان از رسیدن به خودروهای پیشنهادی خودروسازان با طرح دعوی در دادگاهها و گرفتن حکم قضایی علیه خودروسازان خبر دادند.
یعنی حتی زمانی که طرحهای جایگزین پیشنهاد میکنند، مشتری باید با صرف وقت و هزینه و حضور در دادگاه و مقابله با تیم قوی حقوقی خودروسازان، به حق خود برسد که از عهده هر مشتری هم ساخته نیست.
عدم عمل به تعهدات در کنار افت کیفی تولیدات خودروسازان داخلی در سالهای گذشته از جمله مسائلی است که همواره نُقل محافل بوده و اقشار مختلف مردم به آنهل اشاره و انتقاد میکنند.
با این حال، جز اندک موارد، در بیشتر اوقات اعتراضات مشتریان راه به جایی نمیبرد و چیزی به نام حقوق مشتری و خدمات پس از فروش، به معنای واقعی کلمه محلی از اعراب ندارد.