قطعات خودرو

الزامات باتری‌های داخلی برای توسعه خودروهای برقی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این‌باره نوشت: این روزها به‌ موازات ورود خودروهای برقی چینی به کشور، ایران‌خودرو و سایپا نیز پروژه‌های «تارا الکتریکی» و «آریا الکتریکی» را دنبال می‌کنند. آن‌چه درخصوص توسعه استفاده از خودروهای برقی در کشور لازم است، فراهم‌کردن زیرساخت‌هایی همچون ایجاد ایستگاه‌های شارژ و فرهنگ‌سازی و در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای استفاده از این خودروها است.

اما برای تولید این خودروها در داخل، با توجه وجود فناوری تولید موتورهای برقی، مهم‌ترین نیاز؛ بومی‌سازی فناوری‌های مربوط به باتری آن‌ها است. البته نمونه‌هایی از این باتری‌ها در کشور وجود دارد، اما دانسیته وزنی و حجمی بالای ‌آن‌ها برای خودروهای برقی مناسب نیست. بر این اساس، برای استفاده عملیاتی از این باتری‌ها باید یک‌سری تغییرات تکنولوژیک در خطوط تولید آن‌ها اعمال شود تا ضمن برخورداری از وزن و حجم کمتر، امکان پیمایش بیشتری را فراهم کنند.

از سوی دیگر، خودروسازان نیز باید سالانه تیراژ مشخصی را برای تولید خودروهای برقی داشته باشند تا تولید باتری و سرمایه‌گذاری در این حوزه صرفه اقتصادی داشته باشد. زیرا باتری خودرو جزو قطعاتی است که قابلیت نصب روی هر خودرو را دارد و مهم نیست خودرو در کدام شرکت تولید شده باشد. اما چون باتری دانشی است که در جهان به‌صورت مداوم در حال تغییر و پیشرفت است، نیاز به یک مرکز تحقیقات قدرتمند در کشور داریم که بتواند این تغییرات را به‌صورت مداوم تعقیب کند.

به‌ویژه آن‌که فناوری ساخت خودروهای برقی ساده‌تر از خودروهای هیبرید است؛ خودروهای هیبرید، ترکیبی از خودروهای برقی و بنزینی هستند و قطع و وصلی که بین این دو موتور رخ می‌دهد، تکنولوژی بسیار بالایی لازم دارد. به همین نسبت فناوری باتری خودروهای هیبرید نیز پیچیده‌تر از باتری خودروهای برقی است. این در حالی است که باتری خودروهای هیبرید به‌رغم قیمت تمام‌شده بالاتر برای تولیدکننده و هزینه نگهداری بیشتر برای مصرف‌کننده، طول عمر کمتری نسبت به باتری خودروهای تمام‌الکتریکی دارند.

درحال‌حاضر معادل ۴۰درصد داخلی‌سازی در حوزه باتری حاصل شده است. اما مهم‌ترین بخش این فرایند که سلول باتری است در داخل تولید نمی‌شود. اگر تولید سلول‌ها به رِنج یک گیگاوات ساعت برسد، بومی‌سازی در این بهش نیز صرفه اقتصادی خواهد داشت. این مساله هم به خودروسازان کشور مرتبط است؛ اگر دو خودروساز بزرگ و دیگر خودروسازان خصوصی مایل به سرمایه‌گذاری در این بخش، تیراژ تولید بالایی داشته باشند، باتری‌سازی برای خودرو الکتریکی در داخل توجیه خواهد داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *