به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، با در نظر گرفتن اینکه کل تولید خودرو در کشور طی ۱۱ ماه امسال حدود ۹۰۳هزار دستگاه بوده، سهم خودروهای تجاری از آمار کل، حدود ۱۰درصد برآورد میشود که سهم چندان قابلقبول و مناسبی با توجه به ظرفیت تولید موجود، به نظر نمیرسد.
تا پایان بهمن امسال، در مجموع ۷۳هزار و ۵۵۰ دستگاه وانت در کشور تولید شده که سهم اعظم آن به خودروسازان وابسته به دولت و به طور خاص، گروه خودروسازی سایپا اختصاص داشته است. در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، تولید وانت در کشور ۵/ ۱ درصد کاهش داشته است. ایرانخودرو در ۱۱ ماه امسال تنها ۶۷۲ دستگاه وانت تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدودا ۷۷درصد افت نشان میدهد. سایپاییها اما ۵۶هزار و ۴۲۰ دستگاه وانت تا پایان بهمن ساختهاند و به واسطه این آمار، کمتر از ۴درصد افت را به خود میبینند. بقیه وانتهای تولیدی در ۱۱ ماه امسال را شرکتهای بخش خصوصی ساختهاند.
اما در بخش کامیون، کامیونت و کشنده، کل تولید در ۱۱ ماه امسال ۱۰هزار و ۷۹۹ دستگاه بوده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته خودروهای تجاری رشد بیش از ۱۰۲درصدی را نشان میدهد. سهم ایرانخودرو از این آمار، ۴هزار و ۷۶۵ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۷درصد رشد نشان میدهد.
سایپاییها اما آماری ۹۳۸ دستگاهی در این بخش از خود به جا گذاشتهاند که در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته از رشد ۹۴درصدی حکایت میکند. در این بخش، شرکتهای بخش خصوصی نیز فعال و سهم آنها بیش از ۵هزار دستگاه بوده است. اما در بخش مینیبوس و میدلباس، کل تولید ۱۱ ماه امسال ۹۷۸ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تقریبا ۳۹درصدی داشته است. تولید اتوبوس نیز تا پایان بهمن ۵۹۸ دستگاه بوده که نسبت به سال گذشته کاهش ۳۳درصدی را نشان میدهد.
سایپاییها هیچ محصولی در این دو بخش طی امسال تولید نکردهاند، اما ایرانخودرو در مجموع ۵۴۸ دستگاه اتوبوس، مینیبوس و میدلباس به تولید رسانده تا رشدی ۱۳۷درصدی نصیبش شود.
در نهایت اما طی ۱۱ ماه امسال، هزار و ۱۰۲ دستگاه ون در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۵۰درصدی داشته است. سهم ایرانخودرو از ونهای تولیدی ۳۸۳ دستگاه و رشد ۳۰۰درصدی بوده و سایپاییها نیز ۳۳۰ دستگاه تیراژ (در مقابل تولید یک دستگاهی سال گذشته) داشتهاند.