به گزارش قطعات خودرو به نقل از قطعهنیوز: تعمیرگاهها در آستانه نوروز ۱۴۰۱ شلوغ هستند. هر چند در بازار ایران انتظار میرفت تعداد خودروهای پارک شده ایرانی زیاد باشد اما مشاهدات میدانی نشان میدهد این طور نیست. خودروهای چینی در صف اول لیست انتظار برای تعمیر هستند. قطعه برخی خودروهای چینی بیش از دو ماه طول میکشد تا پیدا شود. یکی از تعمیرکاران میگوید: برخی از صاحبان این خودروها آن قدر به دنبال قطعه بودند که در نهایت خودروی چینی خود را در تعمیرگاهها رها کردند و گویا دیگر سراغی از آنها نمیگیرند!
خودروهای چینی در تعمیرگاهها رها شدند
بخش زیادی از خودروهای چینی از جمله جک اس ۵ و اس ۳ در تعمیرگاهها پارک هستند که صاحبان این خودروها میگویند قطعات این مدل خودروها در بازار پیدا نمیشود. یکی از تعمیرکاران خیابان آزادی به قطعهنیوز میگوید: برخی خودروهای ایرانی که قطعه ندارند بعد از گذشت دو تا سه ماه قطعهشان به هر حال یا ساخته یا وارد کشور میشود اما قطعات خودروهای چینی به سختی وارد کشور میشود. نمایندگیهای خودروهای چینی هم حتی قطعهای برای تعمیر خودروهای چند سال کار کرده ندارند.
گویا تحریمها و شرایط کرونا اجازه واردات قطعات خودرو را به تجار نمیدهد. یکی دیگر از تعمیرکاران میگوید اخیرا خودروهایی مانند «م وی ام» هم با مشکلات زیادی همراه است. برخی از این خودروها با چالش دیسک صفحه رو به رو شدند که در بازار این قطعه پیدا نمیشود.
وی به قطعهنیوز توضیح داد: حتی نمایندگیها هم این قطعه را ندارند و برخی صاحبان این خودروها از تعمیر خودروهای خود صرف نظر کردند.
قطعه هم مانند تخم مرغ کمیاب شد
در همین رابطه بابک صدرایی، یک کارشناس بازار خودرو کمبود قطعات این خودروها را تائید میکند و به قطعهنیوز میگوید: تحریمها، شرایط کرونایی و درگیریهای اخیر منطقه نه تنها قطعات خودرو بلکه تخم مرغ را هم در بازار ایران کمیاب کرده است. قطعات این خودروها نسبت به سایر خودروها کمیابتر شده است. وقتی واردات خودرو خارجی ممنوع است و در مقابل خودروهای چینی قطره چکانی وارد میشود و در اکثر خیابانها شاهد خودروهایی مانند پژو، پراید، سمند و … هستیم مشخص است که قطعه این خودروها به سختی وارد میشود.
صدرایی بیان کرد: در تعمیرگاهها این خودروها زیاد مشاهده میشود علت این است که سهم این خودروها در بازارهای خودروسازان ایرانی حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو است. این در حالی است که سهم پژو و سمند در بازار ایران بالای ۲۰ میلیون خودرو است.
قطعات ریز خودرو چینی موجود نیست
این فعال بازار خودروها ادامه داد: خودروسازان مانند ایران خودرو و سایپا با گستردگی قطعه در بازار رو به رو هستند. هر چند که در این شرایط تشدید تحریمها و افزایش بدهی خودروسازان تامین قطعه این خودروها هم سخت شده اما اخیرا خودروهای چینی نیاز به برخی قطعات ریز دارند که تامین آنها برای صاحبان این خودروها غیر ممکن شده است.
صدرایی گفت: به دلیل تحریم برخی خودروهای کرهای و دیگر برندها بازار خودروی ایران را ترک کردند. از سوی دیگر شیوع کرونا در ایران و تحریمها دسترسی تجار را به واردات قطعه به نوعی قطع کرده است. همین مسائل باعث شده بازار ایران در تامین قطعات خودروهای چینی دچار مشکل شود.
براساس این گزارش، تقاضا برای خرید قطعات این خودروها در بازار ایران افزایش پیدا کرده است این در حالی است که شیوع کرونا اجازه واردات قطعات چینی را نمیدهد. از طرفی افزایش هزینههای حمل و نقل باعث شده که تجار تمایلی به واردات قطعات یدکی به ایران نداشته باشند.