به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، پس از اینکه تب فعالیت در صنعت خودروی برقی، به چندین مورد ورشکستگی بزرگ منجر شد، چین نظارت بر این بخش را تشدید کرده است. شرکتهایی که قصد ورود به حوزه خودروی برقی را دارند، باید مجموعه اسنادی را ارائه کنند که توانمندیهای مالی و فناوری آنها را ثابت کند و فرآیند بازبینی این مدارک، ماهها طول میکشد. دولت همچنین گاهی درخواستها را رد میکند و شرکتها به نقطه اول برمیگردند.
همکاری میان استارتاپهای خودروی برقی و خودروسازان سنتی در چین به میزان فزایندهای متداول شده است، زیرا برنامهریزان دولتی، صدور مجوزهای تولید به تولیدکنندگان جدید خودروی برقی را به منظور کنترل سرمایهگذاری بیش از حد، محدود کردهاند.
به عنوان مثال، شرکت سازنده خودروی برقی «نیو» (Nio Inc) با گروه خودروسازی جک برای تولید خودرو پیمان همکاری دارد. تحت این توافق، در ابتدا نام جک هم روی خودروهای نیو که توسط این استارتاپ طراحی و ساخته شدهاند، اضافه میشد اما بعدها دو شرکت موافقت کردند این نام را به دلیل هزینههای اضافی، حذف کنند.
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد شیائومی و بایک در حال بررسی گزینههای مختلف هستند؛ از جمله اینکه سهمی در کارخانه شماره دو بیجین هیوندای که مجوز تولید خودرو در چین را دارد، خریداری کنند.
شیائومی پس از اینکه سال ۲۰۲۱ ورود به بخش ماشین برقی را اعلام کرد، ساخت نخستین کارخانه خودروسازی خود در پکن را اوایل امسال آغاز کرد. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰هزار دستگاه خودرو را خواهد داشت. بر اساس گزارش رویترز، شیائومی تولید انبوه خودروهایش در نیمه اول سال ۲۰۲۴ را هدفگذاری کرده است.