جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

دایون Y7، شاسی بلند قدرتمند چینی در ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایلیا موتور برنامه دارد در آینده‌ای نزدیک نسخه قدرتمندتر دایون Y5 را با نام Y7 عرضه کند. در ادامه شاهد مشخصات، امکانات، قیمت و آپشن های شاسی بلند چینی وای 7 باشید.

 

ایلیا موتور پیش‌تر در سال 1400 شاسی بلند چینی دایون Y5 را با یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ روانه بازار کرده بود که با استقبال مناسبی مواجه شد. این شرکت حالا به‌دنبال این است تا دایون Y7 را به‌عنوان نسخه‌ای ارتقا پیدا کرده از این اس یو وی چینی از لحاظ فنی به بازار ایران معرفی کند. گمان زده می‌شود که این نسخه جدید یک پیشرانه 2.4 لیتری توربو ساخته کمپانی ژاپنی میتسوبیشی را زیر کاپوت خود داشته باشد. در ادامه به معرفی مختصر و شرح جزئیات طراحی، مشخصات فنی و امکانات و تجهیزات دایون Y7 می‌پردازیم.

 

معرفی دایون Y7 ایلیا موتور، شاسی بلند چینی جدید بازار ایران

نسخه ارتقا یافته شاسی بلند دایون Y5

نمای جلو شاسی بلند دایون Y7 ایلیا موتور، نسخه قدرتمندتر Y5

دایون Y7 را ایلیا موتور به بازار ایران می‌آورد که یک شرکت خودروسازی خصوصی تحت مالکیت خانواده منصوری است. ایلیا موتور در ابتدا دو خودرو متعلق به شرکت بورگوارد را راهی بازار ایران کرده بود. بعد از آن، با مشارکت شرکت چینی دایون (Dayun)، اس یو وی دایون Y5 را در سال 1400 در بازار ایران به‌عرضه رساند. البته این اولین محصول دایون نبود که به خیابان‌های کشور می‌رسید؛ پیش از این، مکث موتور (یکی از شرکت‌های تحت مالکیت ماموت)  دایون V5 را با نام کلوت در دسترس ایرانیان قرار داده بود. این پیکاپ موفق شده بود مورد توجه پیکاپ‌سوارها قرار بگیرد.

 

طراحی بیرونی و داخلی Dayun Y7

نمای جلو شاسی بلند دایون Y7 ایلیا موتور، نسخه قدرتمندتر Y5

اول از همه باید ذکر کرد که دایون Y7 ایلیا موتور قرار نیست طراحی جدیدی داشته باشد و تفاوت آن نسبت به وای 5 در همان مشخصات فنی خلاصه می‌شود. نمای جلو این شاسی بلند چینی متشکل از چراغ‌هایی تا حدودی باریک با اضلاع تیز، جلوپنجره ادغام‌شده با این چراغ‌ها با تریم کرومی و چراغ‌های مه‌شکن در قالبی مشکی پایین جلوپنجره است. طراحی جلو دور از پیچیدگی است و شاید حتی در مقایسه با رقبای چینی خود چندان به‌روز به‌نظر نرسد.

 

نمای عقب شاسی بلند دایون وای ۷

در نمای عقب هم این الگو ساده و سر راست را می‌توان دید. در این ناحیه فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های متعدد و زوایای تیز قابل مشاهده‌اند و همچنین چراغ‌های بزرگ با اضلاع تیز هماهنگ با چراغ‌های جلو قرار گرفته‌اند. روی سقف اسپویلری پیاده‌سازی شده است و روی همین اسپویلر، چراغ ترمز قرار دارد. ضمن این‌که در قسمت سپر عقب شاسی بلند چینی دایون وای ۷ مه‌شکن‌ها جا گرفته‌اند.

 

کابین اس یو وی ۷ سرنشین وای ۷ مثل نمای بیرونی آن همچنان دست‌نخورده باقی خواهد ماند. در طراحی فضای داخلی این خودرو چینی مشابه نمای بیرونی از اضلاع تیز (ضمن منحنی‌های نرم) استفاده شده است. در مرکز داشبورد Y7 نمایشگری در قالبی ادغام‌شده با داشبورد قرار دارد و پایین آن دریچه‌های هوا، کنترل‌های سیستم مولتی‌مدیا و هچنین کنترل‌های سیستم تهویه نصب شده‌اند. پشت فرمانِ تماماً گِرد سه پره این اتومبیل که کنترل‌های مولتی‌مدیا و کروز کنترل را در خود جا داده است، دو صفحه آنالوگ به‌همراه یک نمایشگر کوچک در وسط برای نمایش اطلاعات سفر به راننده پیدا می‌شود. البته باید ذکر کرد که دایون Y5 ایلیا موتور مدتی بعد از عرضه نسخه‌های اولیه، با داشبورد جدید آپدیت شده‌ای در دسترس قرار گرفت.

خودرو دایون وای ۷ احتمالا یکی از بهترین شاسی بلندهای چینی در بازار ایران باشد که با قیمتی نسبتا مناسب راهی خیابان‌های کشورمان می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قیمت دایون Y7 هنوز به صورت دقیق مشخص نیست اما اطلاعاتی که منتشر شده‌اند نشان‌دهنده قیمت احتمالی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی این خودرو در بازار ایران هستند. البته باز هم باید منتظر عرضه رسمی این خودرو به بازار باشیم تا به صورت دقیق درباره قیمت این مدل اطمینان حاصل کنیم.

 

 

 

 

قوای محرکه، عامل اصلی فروش شاسی بلند چینی دایون Y7 ایلیا موتور خواهد بود. دایون Y5 مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ بود که خروجی 202 اسب بخاری داشت. شرکت صنایع خودروسازی ایلیا به‌جای موتور 2 لیتری توربوشارژ دایون Y5 که می‌توانست قدرتی برابر با 202 اسب بخار را تولید کند، یک موتور 2.4 لیتری توربوشارژ 4K22 ساخت میتسوبیشی را برای نسخه Y7 در نظر گرفته است که می‌تواند قدرتی برابر با 215 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن‌متر را به تولید برساند. این پیشرانه دارای فناوری اختصاصی میتسوبیشی یعنی MIVEC بوده که مواردی چون زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را به‌همراه دارد.

 

گفتنی است که پیشرانه شاسی بلند جدید ایلیا موتور از فناوری MIVEC بهره می‌برد. MIVEC نام فناوری اختصاصی میتسوبیشی برای زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) است که جهت افزایش بازدهی پیشرانه‌ها به‌کار گرفته می‌شود؛ حتی از آن به‌عنوان یکی از کشف‌های مهم صنعت خودرو یاد می‌شود. حالا عملکرد این فناوری دقیقاً چیست؟ در یک کلام این فناوری با تغییر زمان‌بندی باز شدن سوپاپ‌های ورودی یا خروجی، به قدرت و گشتاور تولیدی یک پیشرانه در یک بازه سرعتی اضافه می‌کند.

 

برای دیفرانسیل عقب دایون Y7 از قفل دیفرانسیل مکانیکی و اتوماتیک محور عقب در نظر گرفته شده و دیفرانسیل مرکزی نیز از قابلیت تنظیم در سه حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین بهره می‌برد.

 

این خودرو همانند دایون Y5 از امکانات استانداردی چون ترمزهای ABS ،EBD ،BA، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی 17 اینچی، قفل دیفرانسیل عقب اتوماتیک و مکانیکی، 2 کیسه هوا، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، تهویه برقی، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، تریم داخلی چرم، تنظیم برقی شدت پرتاب باد ردیف دوم و سوم، آینه‌های تاشوی برقی، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین عقب، سانروف، استارت دکمه‌ای، سامانه مدیریت تعادل، صندلی برقی راننده، 7 صندلی و نمایشگر لمسی بهره می‌برد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار