به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: «برای مبارزه با انباشت خودروهای فرسوده سن و مرز فرسودگی به تناسب قانون جایگاههای متفاوتی دارند.» سن فرسودگی در قانون هوای پاک معیار کاملا روشنی برای اسقاط بود که با رأی دیوان عدالت اداری لغو شد. بر اساس قانون هوای پاک هر دستگاه خودرویی که به عدد فرسودگی میرسید؛ الزام به اسقاط داشت، اما حالا اعمال مرز سن فرسودگی موجب حذف معیار سنفرسودگی و تبدیل آن به معاینهفنی شده است.
محمود مشهدیشریف در پاسخ به این پرسش که حذف سن فرسودگی از اسقاط تاکنون چه تاثیری بر از رده خارج سازی خودروهای فرسوده داشته است، اظهار کرد: «سن فرسودگی در قانون هوای پاک معیار کاملا روشنی برای اسقاط بود که با رأی دیوان عدالت اداری لغو شد.
بر اساس قانون هوای پاک هر دستگاه خودرویی که به عدد فرسودگی میرسید؛ الزام به اسقاط داشت، اما حالا اعمال مرز سن فرسودگی موجب حذف معیار سنفرسودگی و تبدیل آن به معاینه فنی شده است.» وی افزود: «یعنی اگر خودرو به مرز سن فرسودگی رسیده باشد، میتواند با اخذ معاینه فنی به تردد ادامه دهد. ملاک اسقاط معاینه فنی و نه سن فرسودگی خواهد بود.»
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: «با توجه به اینکه مراکز معاینه فنی سختگیریهای متفاوتی دارند، امکان اخذ گواهی معاینهفنی به سهولت امکانپذیر است.»
مشهدی شریف با اشاره به اینکه در قانون ساماندهی صنعت خودرو سن مرز فرسودگی نیامده، بلکه از عبارت سن فرسودگی یاد شده است، تصریح کرد: «تصویب این قانون سه سال به طول انجامید تا سرانجام در 21خرداد 1401 ابلاغ رسمی آن صورت گرفت اما هنوز اجرایی نشده است.»
وی در پاسخ به این پرسش که در مراکز اسقاط از میان مرز فرسودگی و سن فرسودگی کدام یک ملاک عمل قرار میگیرد و اجرایی میشود، گفت: «ملاک عمل در مراکز اسقاط اطلاعاتی است که از سوی ستاد راهور ناجا در اختیار ستاد مدیریت حملونقل سوخت قرار میگیرد.»