به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصادآنلاین- برای یافتن پاسخ، باید به سیاست و راهکار اصلی سیاستگذاران یعنی افزایش عرضه، برای کنترل بازار خودرو رجوع کنیم. افزایش عرضه که به عنوان اساسی ترین راه حل برای کنترل بازار خودرو بارها مطرح شده است در شرایط مطلوب راه درستی به نظر می رسد اما در شرایط کنونی کشور چالش های اساسی پیش روی این طرح قرار دارد.
چالش اول چگونگی افزایش عرضه خودرو است. درحالی وزارت صمت وعده تولید سالانه یک میلیون و پانصد هزار خودرو برای تامین نیاز کشور را می دهد که تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ با کاهش نسبت به سال ۱۳۹۹ به ۹۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده بود. این کاهش تولید در سال گذشته هرچند ناامیدکننده به نظر می رسد اما روندی است که پس از شیوع کرونا و ایجاد اخلال در زنجیره تامین علیالخصوص تامین ریزتراشه های الکترونیکی بر صنعت خودروی جهان هم اثرگذار بوده و حتی تولید بزرگترین خودروسازان جهان را نیز کاهش داده است و طبق پیشبینی ها برای اصلاح این روند و بازیابی این زنجیره حداقل یکسال دیگر زمان نیاز است. با همه این تفاسیر و درحالیکه تمامی خودروسازان بزرگ خبر از کاهش تولید خود حداقل برای یکسال آینده داده اند، مشخص نیست که خودروسازان داخلی و وزارت صمت چگونه می خواهند تولید خودرو را در کشور افزایش دهند.
اما اکنون در فضای تورمی کشور که بسیاری از کالاهای مصرفی از جمله خودرو را به کالایی سرمایه ای بدل کرده و چندسال ممنوعیت واردات خودرو انباشتی از تقاضا ایجاد کرده است و به گواه آمار ثبت نام خودروسازان در فروش های فوق العاده، تعدا متقاضی حتی به شش میلیون نفر هم می رسد، نمی توان انتظار داشت حتی در صورت تحقق وعده تولید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو شرایط مطلوبی پیش روی عرضه و تقاضا در بازار خودرو باشد.
چالش دوم سیاست قیمت گذاری دستوری است که موجب شده خودروسازان زیانده باشند و برای تولید هر محصول خود ضررهای چند ده میلیون تومانی اعلام کنند. در این شرایط نمی توان از خودروسازی که زیان محصولاتش روز به روز افزایش می یابد انتظار افزایش ۱۵۰ درصدی تولید داشت. در این شرایط باید توجه داشت که واسطه افزایش قیمت های جهانی، هزینه تولید نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورها در حال افزایش است.