به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، نیک وولارد، مدیر ارشد تجزیه و تحلیل تجاری در TrueCar، یک وبسایت قیمتگذاری و اطلاعات خودرو، گفت: کمبود ریزتراشه همچنان بهنوعی عامل اصلی کاهش عرضه خودروهای جدید است. با کاهش عرضه، شاهد افزایش قیمتها برای خودروهای جدید بودهایم و این روند همچنان ادامه دارد.
قیمت یک خودروی جدید در حال حاضر ۶/ ۱۲درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. افزایش قیمت خودرو به عامل اصلی افزایش تورم در کشور تبدیل شده است.
آخرین شاخص قیمت مصرفکننده که تورم را در ایالاتمتحده اندازهگیری میکند، نشان داد که قیمت همه کالاها به طور متوسط ۶/ ۸درصد در سال گذشته افزایش یافته است و خودروهای جدید و دستدوم سهم بزرگی در این افزایش داشتهاند. بر اساس گزارش فورچون، ماهها، چند خودروساز بزرگ کاهش مستمری در فروش خودرو در ایالات متحده داشتند.
فروش فورد در ماه مه ۴/ ۴درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، در حالی که فروش خودروسازان خارجی مقیم آمریکا از این نیز بدتر بوده است.
فروش هیوندای ۳۰درصد کاهش یافت، هوندا ۳/ ۵۷درصد خودروهای کمتری فروخت و مزدا نیز فروش ۷/ ۶۳درصدی را نسبت به سال گذشته گزارش کرد.
خریداران احتمالی خودرو نیز خرید خود را به تعویق میاندازند. قیمت خودروهای نو و دستدوم به هم مرتبط هستند. کمبود خودروهای جدید بلافاصله تقاضا برای خودروهای دستدوم را افزایش میدهد و در آنجا نیز کمبود ایجاد میکند. قیمت خودروهای دستدوم در اوایل سال جاری در حال افزایش بود و از آن زمان تاکنون بازار با چالش بیشتری روبهرو بوده است.
قیمت خودروها و کامیونهای دستدوم طی سال گذشته ۱۶ و ۵۰درصد بیشتر از قبل از همهگیری ویروس کرونا افزایش یافته است. در بسیاری از موارد، یک خودروی دستدوم حتی گرانتر از یک خودروی جدید از همان مدل است.