به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیایاقتصاد : روز شنبه و در حاشیه سفر وزیر صمت به چین، تفاهمنامه و قراردادی بین ایرانخودرو و شرکت دانگفنگ منعقد شد که میتوان آن را اولین مشارکت خارجی، بین یکی از دو خودروساز بزرگ کشور با یک شرکت خودروساز خارجی بعد از تحریمهای ثانویه خواند.از سال ۹۷ و بعد از شروع دور دوم تحریمها که با خروج دونالد ترامپ از برجام آغاز شد (از پنجسال پیش تاکنون) دو خودروساز بزرگ کشورمان به دلیل تحریمهای بینالمللی هیچ همکاری خارجی نداشتهاند.
در این بین خودروسازان خصوصی نیز تنها در قالب مونتاژ محصولات شرکتهای چینی وارد همکاری میشدند، اما حالا به نظر میرسد دانگفنگ میخواهد همکاری را با یکی از دو خودروساز اصلی ایران کلید بزند.البته این همکاری استراتژیک فعلا در قالب تفاهمنامه به امضای دو طرف رسیده و هنوز منتج به قرارداد الزامآوری نشده و تنها یک نقشه راه همکاریهای آینده این دو شرکت است. بر این اساس در جلسه روز شنبه یکقرارداد هم منعقد شد که مربوط به عرضه خودروی برقی برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی کشور میان این شرکت و گروه صنعتی ایرانخودرو است. اما در یکدهه گذشته، قراردادها و تفاهمنامههای خودرویی زیادی در تاریخچه صنعت خودروی ایران به ثبت رسیده است.
پیش از دهه ۹۰ نیز صحبتهایی از همکاریهای خودرویی با چینیها بود. برای مثال در مرداد سال ۸۶ موضوع همکاری ایرانخودرو و شرکت چری برای تولید خودروهای ارزان در ایران مطرح بود، اما به دلیل نگاه منفی که در آن بازه زمانی نسبت به محصولات چینی در کشور وجود داشت، به نتیجه نرسید. علاوه بر چینیها قراردادها و تفاهمنامههای زیادی نیز در دهه ۹۰ و بهخصوص در بازه زمانی پس از امضای برجام با طرفهای اروپایی منعقد شد که البته هیچیک از آنها دوام نداشت. پرسشی که با مرور این موارد میتوان مطرح کرد این است که چه دلیلی موجب شده است قراردادهای همکاریهای خودرویی با شرکای خارجی در صنعت خودروی ایران آورده چندانی نداشته باشند یا دستکم دستاوردهای آنها بسیار کمتر از حدود انتظار فعالان صنعت و همچنین بازار خودرو باشد؟ میتوان گفت در پاسخ به این پرسش سهرویکرد اساسی وجود دارد. یک رویکرد در تحلیل این موضوع به شرایط سیاسی که در زمان انعقاد این قراردادها و پس از آن وجود داشته، اشاره دارد.
طرفداران این رویکرد معتقدند که تحریمها و همچنین رویکرد کشور به سیاست خارجی، عامل تاثیرگذاری بوده که موجب شده است صنعت خودروی ایران نتواند نتیجه مثبت لازم را از قراردادهای منعقده کسب کند. رویکرد دیگری نیز وجود دارد که به ایرادات فنی قراردادها مربوط میشود. رویکردی که تاکید دارد قراردادها اولا الزامآور نبودهاند؛ ثانیا به نیازهای صنعت خودروی کشور توجه چندانی نداشتند. رویکرد سوم نیز به افراد ذینفعی اشاره دارد که مسیر قراردادها را به نفع خود تغییر دادهاند. در واقع گفته میشود ورود شرکتهای بزرگ و جهانی به ایران، منافع برخی را در داخل کشور دچار تزلزل میکرد، بنابراین سنگاندازیهایی هم از طرف این ذینفعان ایجاد شده بود.