رانندگی با نیسان قشقایی e-Power، کراس‌اووری برقی با ژنراتور بنزینی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، نیسان علیرغم تمرکز زیاد روی کراس‌اوور جدید آریا و الکتریکی‌سازی کامل آیندهٔ خود، می‌داند که هنوز همهٔ مشتریانش آمادهٔ حرکت به سمت خودروهای تمام الکتریکی نیستند. به همین دلیل، این شرکت قوای محرکهٔ جذاب و پیشرفتهٔ e-Power را برای گاو شیرده خود در بازار اروپا یعنی کراس‌اوور قشقایی توسعه داده است. این یک قوای محرکهٔ هیبریدی ژنراتوری یا افزایش‌دهندهٔ برد است. این سیستم از مجموعهٔ مشابهی که در بازار ژاپن برای هاچ‌بک نوت ارائه می‌شود اقتباس شده اما در مرکز فنی نیسان در کرانفیلد توسعه و تنظیم بیشتری روی آن انجام گرفته تا این تکنولوژی برای محصولات اروپایی شرکت مناسب‌تر شود.

درنتیجه، سیستم e-Power به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ بنزینی ضریب تراکم متغیر مجهز شده که می‌تواند بسته به شرایط رانندگی، حداکثر پرفورمنس یا حداقل مصرف سوخت را فراهم کند. بااین‌حال، این پیشرانهٔ بنزینی هیچ ارتباط مستقیمی با چرخ‌ها ندارد بلکه صرفاً به‌عنوان یک ژنراتور، اقدام به شارژ پکیج باطری لیتیوم یونی ۲.۱ کیلووات ساعتی می‌کند که آن‌هم یک موتور الکتریکی روی محور جلو را تغذیه می‌کند. نتیجهٔ این سیستم، خودرویی است که در شیوهٔ رانندگی بسیار شبیه یک خودروی الکتریکی است.

 

 

قشقایی با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور که توسط موتور الکتریکی مذکور تولید می‌شود، ظرف ۷.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که عملکرد نرم e-Power، شتاب بدون وقفه و پرفورمنسی که به‌آسانی در دسترس است، بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد. پیشرانه‌های هیبریدی خفیفی که قشقایی سال گذشته با آن‌ها راهی بازار شد در مقایسه با رقبا خیلی عملکرد بی‌نقصی نداشتند اما e-Power بسیاری از کاستی‌ها را برطرف کرده است. در این خودرو زمانی که پیشرانهٔ بنزینی خاموش می‌شود و تولید جریان الکتریکی را متوقف می‌کند، چندان احساس نخواهد شد. همچنین به گفتهٔ نیسان، این قشقایی هیبریدی ۶۴ درصد از چرخهٔ آزمایشی WLTP را با پیشرانهٔ بنزینی خاموش گذرانده که این منجر به مصرف سوخت ترکیبی ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر و تولید آلایندگی ۱۱۹ گرم در هر کیلومتر شده است.

 

 

در این خودرو حتی زمانی که حداکثر قدرت را می‌خواهید هم خبری از غرش پیشرانه نیست ولی بااین‌حال صدای موتور ۱.۵ لیتری بیشتر شنیده می‌شود. این به خاطر تنظیمات خاصی است که نیسان در قوای محرکهٔ e-Power انجام داده است. مهندسان این شرکت سیستم را به‌گونه‌ای کالیبره کرده‌اند که با افزایش سرعت خودرو، دور و صدای موتور هم بیشتر می‌شود تا حس اتصال پیشرانه به چرخ‌ها را تداعی کند و به راننده احساس طبیعی‌تری بدهد. در این قشقایی همچنین سیستم احیای انرژی ترمزها هم وجود دارد که امکان رانندگی با یک پدال را فراهم می‌کند و باعث سهولت در رانندگی می‌شود. علاوه بر این، فقدان گیربکس نیز به معنای انتقال لرزش کمتری به کابین خواهد بود درحالی‌که پرفورمنس این نسخه هم از تمام انواع قشقایی بهتر است.

 

 

فرمان وزن خوب و پاسخگویی مناسبی دارد و شاسی دینامیک رانندگی قابل‌احترامی را فراهم می‌کند. قشقایی بجای آنکه خودرویی جذاب و هیجان‌انگیز باشد، احساس امنیت و آرامش دارد اما با وجود وزن اضافی سیستم e-Power، برای خودرویی در این کلاس به‌اندازهٔ کافی چابک است. کیفیت سواری خودرو نیز نسبتاً خوب است و با وجود وزن اضافی پیشرانهٔ جدید، شاسی همچنان مشکلات جاده را به‌خوبی جذب می‌کند و راحتی کافی را ارائه می‌دهد. در اینجا همچنین پانل‌های آلومینیومی سبک‌وزن نسل سوم قشقایی هم وارد عمل می‌شوند و با کمک به کاهش ۶۰ کیلوگرمی وزن بدنه نسبت به نسل قبلی، اضافه‌وزن قوای محرکهٔ هیبریدی را جبران کرده و به کاهش مصرف سوخت هم کمک می‌کند.

 

 

نیسان قوای محرکهٔ e-Power را یک تکنولوژی انتقالی می‌داند که شکاف بین بنزینی و تمام الکتریکی را پر می‌کند. نیسان همچنین ادعا می‌کند که قشقایی e-Power می‌تواند آخرین خودرو با پیشرانهٔ درون‌سوز باشد که خریداران پیش از روی آوردن به مدل‌های تمام الکتریکی سراغ آن می‌روند. دلیل چنین ادعایی این است که وقتی خریداران ویژگی‌های یک خودروی الکتریکی مثل گشتاور فوری، پالایش بیشتر و هزینه‌های نگهداری کمتر را تجربه کنند، تشویق می‌شوند تا در انتخاب بعدی خود سراغ خودرویی تمام الکتریکی بروند.

 

 

بااین‌حال، هرچند مهندسی پیشرانهٔ e-Power خوب است اما این قوای محرکهٔ جدید نمی‌تواند بسیاری از کاستی‌های نسل جدید قشقایی در دیگر قسمت‌ها را برطرف کند. به‌عنوان‌مثال، تکنولوژی‌های داخلی خودرو در حد بهترین کراس‌اوورهای کامپکت بازار نیست و مثلاً سیستم اطلاعاتی-سرگرمی کیا اسپرتیج گرافیک واضح‌تر، پاسخگویی سریع‌تر به درخواست‌ها و رابط کاربری بهتری دارد. صندوق بار قشقایی هم با ۵۰۴ لیتر ظرفیت جزء بزرگ‌ترین‌های این کلاس نیست هرچند که با کوچک‌ترین‌های این بخش هم فاصله دارد. البته در این کراس‌اوور ژاپنی هنوز هم می‌توان ویژگی‌های هوشمندانه‌ای مثل زاویهٔ ۸۵ درجه‌ای باز شدن درهای عقب را دید که بستن کمربند ایمنی کودکان را برای والدین آسان‌تر می‌کند. همچنین قشقایی از تجهیزات فراوانی هم برخوردار است.

 

خانوادهٔ نسخهٔ e-Power قشقایی از تیپ آجنتا پریمیوم با قیمت ۳۲,۹۵۰ پوند آغاز می‌شود که ۱,۹۸۵ پوند بیشتر از نسخهٔ هیبریدی خفیف ۱۶۰ اسب بخاری DIG-T محرک جلو با گیربکس اتوماتیک X-Tronic در همان تیپ است. بااین‌حال، محبوب‌ترین تیپ این کراس‌اوور هیبریدی ژنراتوری، تیپ N-Connecta با قیمت پایهٔ ۳۵,۱۲۰ پوند است که دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم دید اطراف نیسان و تجهیزات ایمنی فراوانی را ارائه می‌کند.

 

 

جمع‌بندی

این جذاب‌ترین نسخه در خانوادهٔ قشقایی است. تکنولوژی e-Power نیسان مشکلات پیشرانه‌های کم‌فروغ قشقایی را جبران کرده و هرچند این خودرو هنوز هم در برخی قسمت‌ها کاستی‌هایی دارد اما با توجه به افزایش پالایش سواری، بهبود پرفورمنس و تجربهٔ رانندگی، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های نگهداری، ارزش بالایی در برابر قیمت خواهد داشت.

 

 

مشخصات فنی
۲۰۲۲ Nissan Qashqai e-Power
پیشرانه الکتریکی
قدرت ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۳۳۰ نیوتن متر
ژنراتور بنزینی ۱.۵ لیتری I3 توربو
گیربکس تک سرعته
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۷.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۵.۳ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۱۱۹ گرم در هر کیلومتر
قیمت ۳۲,۹۵۰ هزار پوند
امتیاز ۴.۰ از ۵
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *