با‌این‌حال آنچه در واقعیت بازار خودرو رخ داده، فارغ از آمار و ارقام اعلامی دولتی‌ها، با رشد ادعایی صمت همخوانی ندارد. آنچه در واقع بازار با آن مواجه بود نه حتی ثبات قیمت بلکه افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها بوده است. تنها طی ۲۰ روز گذشته قیمت خودرو در بازار بین ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش پیدا کرده است که هیچ نشانی از افزایش عرضه آن هم نزدیک به ۵ برابر نداشته است.

 

 

 

 

علاوه بر این، اخبار منتشرشده در رسانه‌ها در چند وقت اخیر نشان از آن دارد که خودروسازان حتی در تحویل تعهدات خود نیز دچار مشکل هستند. برای مثال برندگان قرعه‌کشی خردادماه ایران‌خودرو هنوز موفق به دریافت خودروهای خود نشده‌اند و با وجود تسویه‌حساب، خبری از تحویل نیست و صرفا یک پیام تبدیل اختیاری برای مشتریان ارسال شده است.

 

با کنار هم گذاشتن این اخبار می‌توان نتیجه گرفت رشد ۳۸۰درصدی تولید خودروی کامل حتی منجر به تحویل به‌موقع خودروهای برندگان قرعه‌کشی شش ماه پیش خودروسازان هم نشده است! به نظر می‌رسد رشد تولید خودروهای کامل به‌رغم آنکه سروصدای زیادی از طرف وزارت صمت به همراه داشته و هرچند وقت یک بار آمار به‌روز‌شده‌ای از آن منتشر می‌کند، اما هیج نتیجه محسوسی از آن در صنعت و بازار خودرو دیده نمی‌شود.

 

 

 

شاید بتوان گفت علت این امر آن است که احتمالا وزارت صمت با آمار خودروهای ناقص سال گذشته به‌نوعی بازی می‌کند. در واقع آمار تولید خودروهای کامل شامل تکمیل خودروهای ناقصی که در کف پارکینگ خودروسازان مانده بود و طی امسال تکمیل شد هم می‌شود. در بعضی موارد این خودروها تنها نیازمند تکمیل یک یا چند قطعه بوده‌اند.

 

 

خودروسازان طی امسال با تکمیل این دست از خودروها توانستند آمار تولید خودروی کامل خود را بهبود ببخشند؛ با‌این‌حال با در نظر گرفتن این موضوع، بازهم به نظر نمی‌رسد رشد ۳۸۰درصدی تولید خودروی کامل از ابتدای سال تا نهم مهرماه آمار دقیقی باشد؛ چراکه به‌هرحال بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های تولید، تکمیل خودروهای ناقص نیز بخشی از عرضه را به خود اختصاص می‌دهد و رشد عرضه باید بتواند طبق قوانین ساده اقتصادی مبتنی بر عرضه و تقاضا، تاثیر خود را بر بازار خودرو بگذارد اما چنین اثری قابل‌مشاهده نیست.