به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : در شرایطی که شامخ بهمنماه گروه وسایل نقلیه و قطعات وابسته، از رشد تولید و عرضه خودرو حکایت دارد، مدیران این بخش چندان امیدی نسبت به تولید آینده ندارند.
شامخ بهمنماه گروه خودرو نمایانگر بهبود تصور خودروسازان از وضعیت تولیدی است؛ این در حالی است که مدیران خودرویی در شامخ ماه میانی زمستان نشان دادند که امید آنها نسبت به آینده با افت همراه است. شامخ کل گروه خودرو که در یک نگاه کلی وضعیت خودروسازان از نظر مدیران را نشان میدهد در بهمنماه 22/ 6واحد رشد کرده و از 2/ 52واحد در دیماه به 42/ 58واحد رسیده است. البته تا حدود زیادی میتوان این رشد را نه به وضعیت بهمنماه بلکه به شرایط دیماه مرتبط دانست که با افت قابلتوجهی در بیشتر فاکتورها همراه بود و حتی شامخ کل گروه خودرو با ایستادن روی 2/ 52واحد به مرز رکود رسید. بااینحال شامخ بهمنماه از توازن بیشتری برخوردار است و از بین 13 فاکتور مورد بررسی، هفت فاکتور با افزایش و شش فاکتور با کاهش روبهرو بوده است.
فاکتورهای افزایشی شامخ گروه، مقدار تولید محصولات، میزان سفارشهای جدید، قیمت خرید مواد اولیه، موجودی محصول در انبار، قیمت محصولات تمامشده، مصرف حاملهای انرژی و میزان فروش محصولات است. همچنین فاکتورهای کاهشی نیز سرعت انجام و تحویل سفارش، موجودی مواد اولیه، میزان استخدام و بهکارگیری نیروی انسانی، میزان صادرات و مهمتر از همه انتظارات تولید آینده بوده است. همانطور که اشاره شد «انتظارات تولید آینده» یکی از مهمترین فاکتورهای مورد بررسی در شامخ خودرو است، چراکه به نوعی نشانگر امید خودروسازان به وضعیت تولیدی در آینده است. این شاخص در دیماه 5/ 63واحد ثبت شده بود اما در بهمنماه با 17/ 5واحد افت به 33/ 58واحد رسیده است.
اتاق بازرگانی ایران، به عنوان مرجع انتشار شامخ، این شاخص اقتصادی را اینطور توصیف میکند: «شامخ یکی از شاخصهای اقتصادی است که مورد پذیرش بیشتر کشورهای توسعهیافته قرار دارد. درحال حاضر شاخص شامخ برای حدود 29هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از 40 کشور جهان محاسبه و منتشر میشود. این شاخص براساس پایش پرسشنامهای به دست میآید و بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان، بهویژه وضعیت رونق و رکود در بخشهای صنعت و خدمات، ارائه میدهد. در واقع شامخ تصور تولیدکنندگان از وضعیت تولیدی بوده و بهنوعی نشان از میزان امید آنها به آینده دارد.»
فاکتورهایی که با ثبت بیشترین رشد تاثیر بسزایی در رشد شامخ کل گروه خودرو داشتهاند، «مقدار تولید محصولات» و «میزان فروش محصولات» بود که به ترتیب 37/ 19 و 93/ 27 واحد افزایش را نشان میدهند. رشد همزمان این دو فاکتور به حدی بوده که بتواند شامخ کل گروه خودرو را تحتتاثیر قرار دهند. نکته قابل توجه این است که انبار خودروسازان در بهمن ماه میزبان محصولات بیشتری بوده که در کنار افت فاکتور مربوط به امید مدیران به وضعیت تولیدی در آینده، حاکی از نوعی نگاه محتاطانه تولیدکنندگان خودرو است. نرخ ارز نیز که صعود چشمگیر آن در بهمنماه بهشدت خبرساز بود سایه خود را بر شامخ بهمنماه خودرو انداخته، به طوری که آمار و ارقام شامخ نشان میدهد قیمت خرید مواد اولیه در این ماه بیشترین رشد را در یک سال گذشته داشته است.