به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : اگر چه در مردادماه تیراژ ماهانه خودرو روند نزولی داشته، بااینحال رشد تولید تجمعی تا پایان دومین ماه از تابستان، خودرو را پیشران تولید صنعتی کرده است. بر این اساس گزارش مردادماه پژوهشکده پولی و بانکی در مورد شرکتهای بورسی نشان میدهد که صنعت خودرو در این ماه یکی از پیشرانهای صنایع بورسی بوده است.
طبق این گزارش، تولید خودرو و قطعات در مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۲۵درصد رشد داشته است اما رشد آن نسبت به تیرماه کمتر شده است. بازوی پژوهشی بانک مرکزی در گزارش چهارمین ماه از سال اعلام کرده بود که رشد سالانه در این ماه ۶/ ۲۶درصد است. در حالی که گزارش مردادماه پژوهشکده پولی و بانکی از رشد سالانه تولید خودرو و قطعه خبر میدهد، طبق آمار و اطلاعات، وزارت صمت و دیگر نهادها مانند شامخ که از سوی اتاق بازرگانی ایران نشر پیدا میکند، تولید این صنعت در مرداد با کاهش مواجه بوده است. اما این موضوع نمیتواند تناقضی با رشد سالانهای که بازوی پژوهشی بانک مرکزی گزارش میدهد داشته باشد. برای روشن شدن این موضوع نگاهی به آمارهای تولید خودرو داشته باشیم. طبق آمارنامه تجمعی مردادماه که توسط وزارت صمت منتشر میشود، خودروسازان داخلی و مونتاژی در ماه میانی تابستان، ۹۴هزار و ۳۲ دستگاه خودرو تولید کردهاند.
این رقم گرچه از تیراژ ۸۲هزار و ۲۷۰دستگاهی مردادماه سال گذشته بیشتر است، اما روند نزولی نسبت به تیر و خرداد را نشان میدهد. طبق آمار وزارت صمت، در خردادماه امسال ۱۲۷هزار و ۷۹۸ دستگاه و در تیرماه ۱۱۴هزار و ۸۹۵ دستگاه خودرو تولید شده است که هر دوی این موارد بهوضوح بیشتر از تولید مردادماه بوده است. بنابراین با وجود روند نزولی تولید خودرو که از خرداد امسال آغاز شده، اما اگر تنها مرداد را به مدت مشابه سال گذشته بسنجیم شاهد رشد خواهیم بود. موضوعی که بازوی پژوهشی بانک مرکزی نیز بر آن تکیه کرده و میگوید با تداوم رشد بالای ۲۰درصدی صنعت خودرو و قطعه، خودروسازی در کنار صنعت محصولات شیمیایی و محصولات دارویی از اصلیترین عوامل رشد بالای تولید صنعتی شرکتهای بورسی در مردادماه بوده است.
اما کاهش تولید خودرو و قطعه در مردادماه در شرایطی رخ داده که در اردیبهشتماه مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو نیز عملیاتی شد. برآوردها نشان میدهد احتمالا در دو مرحله فروش یکپارچه خودرو، حدود سهمیلیون نفر برای خرید خودرو ثبتنام کردند؛ بنابراین تعهدات زیادی برای خودروسازان ایجاد شده که باید در موعد مقرر تحویلها صورت بگیرد. بااینوجود روند سه ماه اخیر خودروسازان این نگرانی را ایجاد میکند که مشکل تعهدات معوق بار دیگر برای خودروسازان تبدیل به یک چالش عمیق شود. همچنین وزارت صمت اعلام کرده هدف تولید خودرو در سال جاری یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاه است. اما به نظر میرسد خودروسازان نتوانند تولید این میزان از خودرو در سال ۱۴۰۲ را اجرایی کنند. در سال گذشته نیز برنامه صمتیها برای تولید خودرو طی سال ۱۴۰۱ محقق نشد. طبق برنامهریزی این وزارتخانه، قرار بود در سال گذشته یکمیلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو به تولید برسد که تنها یکمیلیون و ۳۵۰هزار دستگاه آن عملیاتی شد. بنابراین کسری ۲۵۰هزار دستگاهی در برنامه موردنظر رخ داده است.