به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،پالایشگاههای نفتی در یکماهونیم، قیمت لوبکات؛ ماده اولیه تولید روغن موتور را 27درصد افزایش دادند تا بیش از گذشته تولید روغنهای موتوری در داخل زیانده شود.
با یک مقایسه ساده قیمتی در بورس کالا مشخص شود قیمت لوبکات سبک نفتی که در بازه زمانی شانزدهم تا بیست وششم آذر ماه به ازای هر کیلوگرم 10هزار و 700تومان فروخته میشد؛ در یک هفته اول بهمن یعنی تا هشتم این ماه به 13هزار و 614تومان رسیده، یعنی قیمت ماده اولیه تولید روغن پایه حدود 27درصدافزایش یافته است.
البته پالایشگاههای روغنسازی به عنوان تنها مشتریان لوبکات در کشور شاهد بالا رفتن قیمت لوبکات سنگین نیز بودهاند و با وجود اینکه هر کیلوگرم از این فراورده نفتی در آذر ماه 10هزار و 450تومان فروخته میشد اما ناگهان و در یک ماهونیم بعد رقمی 13هزار و 270تومانی به خود گرفت تا رسما استارت افزایش هزینه تولید روغنهای موتوری درکشور زده شود.
اما اینکه این میزان افزایش قیمت برای ماده اولیه تولید روغن پایه گروهیک ایرانی چه میزان بر هزینه تمامشده روغنهای موتوری تاثیر خواهد داشت، موضوعی است که در خصوص آن باید گفت 4روغنساز بزرگ به همین میزان محصولات خود را زیاندهتر خواهند فروخت.
بهگفته کارشناسان صنعت روانکار بسیاری از روغنهای موتوری با سطح کیفی پایینتر که برای تولید آنها تنها از روغنپایههای گروه یک استفاده میشود و 97درصد حجم ظروف را روغن پایه تشکیل میدهند نیز به میزان 30درصد برای شرکتها زیانده شدهاند.
البته در تولید روغنموتور با درجه کیفی بالا که در تولید آنها از روغنهای پایه گروه 2و 3استفاده میشود نیز میتوان افزایش هزینهای 15تا 25درصدی را متصور بود.
البته تا پیش از گرانیهای اخیر قیمت لوبکات که به دلیل نوسان نرخ دلار و قیمتهای جهانی نفت به وجود آمده است، انجمن پالایشگاههای روغنسازی ایران درخواست افزایش 50درصدی قیمت را برای انواع روغنهای موتوری به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارائه داده بود.
درخواستی که هنوز خبری از قبول یا رد آن نیست اما باتوجه با وضعیت فعلی قیمت مواد اولیه به نظر میرسد شرکتهای تولیدکننده روانکار از نظر اقتصادی روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت.