به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته، در مردادماه به رکورد جدیدی در رکود و سقوط شاخصها دست پیدا کرده است. هرچند افت شامخ گروه وسایل نقلیه از تیرماه کلید خورد اما در مردادماه به کف یکساله خود رسید. نمود این رکود را میتوان در افت تولید و فروش خودرو از تیرماه سال جاری مشاهده کرد. بااینحال مدیران خرید این بخش، امید به وضعیت بهبود تولید در ماههای آتی دارند؛ امیدی که در پس اخبار مربوط به تلاش وزارت صمت برای واقعیسازی قیمتها طی دو سه هفته گذشته شکل گرفته است.
اما جدیدترین گزارش بازوی پژوهشی اتاق بازرگانی ایران از وضعیت شاخص مدیران خرید وسایل نقلیه و قطعات وابسته نشان از نزول تمامی شاخصها دارد. طبق این گزارش، فعالان صنعت خودرو و قطعات در این ماه به هیچ عنوان نگاه مثبتی به وضعیت این صنعت ندارند. از بین 13 شاخصی که در شامخ ماه میانی تابستان مورد بررسی قرار گرفته، چهار فاکتور با افزایش و هشت فاکتور با کاهش مواجه شدهاند و همچنین یک فاکتور بدون تغییر باقی مانده است. فاکتورهای افزایشی شامل موجودی مواد اولیه، میزان استخدام و بهکارگیری نیروی انسانی، موجودی محصول در انبار و انتظارات تولید آینده است. گرچه از ابتدای امسال، شامخ روند کاملا صعودی را نشان میداد اما در خرداد و تیر بیشتر فاکتورهای مورد بررسی در شامخ با سقوط همراه شد و حالا شامخ مردادماه نشان میدهد که خودروسازان نگاه مثبتیبه وضعیت تولید ندارند.
شامخ کل گروه نیز که نمایی کلی از وضعیت صنعت خودرو نشان میدهد، در مردادماه نسبت به تیر 88/ 4واحد کاهش یافته و به 77/ 45واحد رسید. کاهش رخداده، شامخ خودرو را به کف یک سال گذشته رساند. بهجز فروردینماه که تحت تاثیر تعطیلات نوروزی است هیچ ماه دیگری در یک سال گذشته نبوده که شامخ کل گروه وسایل نقلیه و صنایع وابسته در آن به این میزان کاهش پیدا کند. نکته جالب اینکه حتی شامخ تیرماه که 65/ 50واحد ثبت شده بود و 88/ 4واحد بیشتر از شامخ مرداد است، یک بار به کف یکساله رسیده بود و حالا شامخ ماه پنجم سال رکورد کاهشی تیر را هم شکست.
اتاق بازرگانی ایران، به عنوان مرجع انتشار شامخ، این شاخص اقتصادی را اینطور توصیف میکند: «شامخ یکی از شاخصهای اقتصادی است که مورد پذیرش بیشتر کشورهای توسعهیافته است. درحالحاضر شاخص شامخ برای حدود ۲۹هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور جهان محاسبه و منتشر میشود. این شاخص براساس پایش پرسشنامهای به دست میآید و بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان، بهویژه وضعیت رونق و رکود در بخشهای صنعت و خدمات، ارائه میدهد. درواقع شامخ تصور تولیدکنندگان از وضعیت تولیدی بوده و بهنوعی نشان از میزان امید آنها به آینده دارد.»
افت شامخ صنعت خودرو و قطعات در مردادماه از پیش هم قابلپیشبینی بود. «دنیای اقتصاد» نیز در بررسی شامخ تیرماه پیشبینی کرده بود که در مرداد روند کاهشی فاکتورهای مورد بررسی تشدید شود. یکی از علل این موضوع کمبود نقدینگی قابلتوجه در خودروسازیهاست. در واقع پس از آنکه در اردیبهشتماه قیمتهای جدید محصولات خودروسازان توسط شورای رقابت اعلام شد، فعالان این صنعت به هیچ عنوان از رشد محققشده راضی نبودند و میگفتند با قیمتهای جدید بعد از 18ماه فریز قیمتی همچنان خودروسازیها زیانده خواهند بود. بعد از گذشت دو ماه اما وضعیت تولید خودرو نشان میدهد که مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش در صنعت خودرو جدی است. با این وجود تنها کمبود ریال نیست که خودروسازان را آزار میدهد؛ از طرف دیگر فعالان این صنعت با کمبود شدید ارز هم مواجه هستند که هزینههای مالی آنها را افزایش میدهد.
دلیل دیگری که میتوان به آن اشاره کرد بدهی قابلتوجه خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه است. طبق آخرین آمار که تیرماه منتشر شده، خودروسازان در مجموع 60هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند. چنین بدهیای شاید باعث شده که تامین قطعه بهموقع انجام نشود؛ یعنی حتی قطعهسازان به دلیل کمبود نقدینگی حاصل از عدمدریافت طلب خود در تامین قطعه خودرو دچار مشکل شده باشند.
علاوه بر دلایل مالی، موضوع دیگری نیز میتواند روی بدتر شدن وضعیت صنعت خودرو در پنجمین ماه از سال موثر باشد. شامخ مرداد نشان از افت قابلتوجه مصرف حاملهای انرژی در صنعت خودرو و قطعه در این ماه دارد. با توجه به اوج گرما در این ماه، احتمالا قطعی گسترده برق در این صنعت وجود داشته که تولید را تحتتاثیر قرار داده است. با این وجود از منظر دیگری نیز میتوان به افت شامخ کل گروه خودرو و بهخصوص کاهش قابلتوجه فاکتورهای مربوط به تولید و فروش نگاه کرد. بعد از روی کار آمدن عباس علیآبادی به عنوان وزیر صمت، اخباری به گوش میرسید که وزیر جدید در حال پیشبرد برخی مذاکرات با مجلس و هیات دولت در مورد «واقعیسازی» قیمت خودرو است.