به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، طراحان اصلی و مهندسان توسعه بهتازگی کمبود قابل توجه نوآوری و مهندسی قطعات و نیاز به بهینهسازی آنها در توسعه خودروهای تجاری الکتریکی را اذعان داشتهاند. توسعه خودروهای تجاری الکتریکی بهسرعت به رقابتی تنگاتنگ میان تولیدکنندگان و تامینکنندگان قطعات تبدیل شده است.
بر اساس تحقیقات موسسه StartUs Insights، تقریبا 753 استارتآپ و شرکت نوظهور در حال توسعه وسایل نقلیه الکتریکی هستند که 257 مورد آنها تنها در ایالات متحده فعالیت میکنند. با اینحال امکان توسعه این خودروها همچنان در نخستین گامهای خود قرار دارد. در همین راستا، نتایج جدید نشان از آن دارد که برای تولید خودروهای تجاری الکتریکی باید هرچه سریعتر قطعات موردنیاز این خودروها در تمام بخشها بهینهسازی شوند تا هزینه کمتری به تولیدکنندگان و تامینکنندگان تحمیل شود.
ضرورت بهینهسازی قطعات برای الکتریکیها
تفاوت اصلی بین وسایلنقلیه الکتریکی (EVs) و همتایان احتراقی آنها در پیشرانه است، اما برخی قطعات نیز همچنان شباهتهای بسیاری با هم دارند. بهعنوان مثال سیستم تعلیق خودروها جزو قطعات مهمی است که به نظر میرسد بهینهسازی و توسعه آنها در خودروهای الکتریکی بهویژه سگمنتهای تجاری حائزاهمیت باشد.
اما باید دید در رقابت جدید بازار تجاریها بر سر توسعه مدلهای الکتریکی، تولیدکنندگان این قطعه از اجزای معمولی در طراحی خودرو خود استفاده خواهند کرد یا به دنبال مزایایی در سفارشیسازی خواهند بود. همچنین باید دید کدام مورد برای آنها و مشتریانشان مزایای بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
قطعات سیستم تعلیق یک ون برقی از بسیاری جهات مشابه آنهایی است که در یک ون دیزلی به کار میرود، اما بهطور قطع سفارشیسازی و بهینهسازی این قطعات برای مدلهای الکتریکی، مزایایی را به دنبال خواهد داشت که هم تولیدکنندگان و هم مصرفکنندگان از آن بهرهمند خواهند شد.
مزایای بهینهسازی قطعات خودروهای الکتریکی
برخی تولیدکنندگان خودروهای تجاری الکتریکی روی قطعاتی ازجمله سیستم تعلیق بهکاررفته در خودروها فارغ از دیزلی یا الکتریکی بودن آن، حساسیت چندانی ندارند. اما برخی نیز بهدنبال طرحهای سفارشیسازی در این خودروها هستند.
بهطور طبیعی، سفارشیسازی با هزینه اضافه همراه است، اما باید دید چه مزایایی دارد که برخی تولیدکنندگان به دنبال سفارشی کردن این قطعه هستند. برای سازندگان خودروهای برقی، شرط اصلی کاهش وزن است که با سفارشیسازی هر قطعه حتی جعبهفرمان به این هدف نزدیک میشوند.
همچنین با سفارشیشدن قطعات سیستم کنترل خودرو، میتوان به تنظیم (کاهش یا افزایش) فضای مناسب امیدوار بود. گاهی اوقات دستیابی به این فضا با حذف یک قطعه کوچک یا سفارشیسازی آن مهیا میشود.
افزایش قطعات مشترک؛ نتیجه بهینهسازی قطعات
از سوی دیگر، باید به این موضوع توجه داشت که قطعات در سیستمهای سنتی کنترل خودرو ممکن است بیش از حد مهندسی شده باشند. یعنی هر سیستمی روی خودروهایی با وزنهای مختلف و توان حمل متفاوت، متغیر باشد. یعنی برای خودروهایی با امکان حمل 2 تن بار سیستم کنترل خودرو متفاوتی در مقایسه با یک ون حملونقل کوچک به کار برده شود.
از این رو، تولیدکنندگان تجاریهای الکتریکی در نظر دارند تا با سفارشیسازی این محصولات طراحی قطعهها را بهینه کنند و از مدلهای کمتری در خودروها بهره ببرند؛ اقدامی که میتوان هزینههای تولید را برای تجاریسازان و حتی تامینکنندگان کاهش دهد. به نظر میرسد در مسیر این بهینهسازی، فولاد بهترین ماده برای تولید باشد.
چراکه هم از ایمنی بالایی برخوردار است و هم هزینه کمتری را به تولیدکنندگان تحمیل میکند. تغییر اجزای سیستم کنترل خودرو به این روش باعـــث صرفهجویی در وزن کلی خودرو خواهد شد.
این احتمال وجود دارد که با دستیابی به حداکثر کاهش وزن از طریق سایر بخشهای خودرو، سازندگان شروع به جستوجوی جایگزینهایی برای سیستم فرمان و قطعات مربوط به سیستم تعلیق کنند. در این مرحله تامینکنندگان قطعات شروع به ارائه قطعات سبکتر و البته استاندارد خواهند کرد.
قطعات سبکتر جایگزین مدلهای سنگین میشوند
طراحی قطعات سیستم تعلیق برای وسایل نقلیه تجاری و وسایل نقلیه سنگین برای چندین سال تغییر قابل توجهی نکرده است. با اینحال، قطعاتی مانند شفتهای توخالی و لولههای دیواره نازک ممکن است محل خوبی برای شروع باشد.
در همین راستا Pailton بهعنوان یکی از مهندسان طراحی قطعه برای خودروهای تجاری، روی ایجاد یک بسته استاندارد برای خودروهای برقی کار کرده تا در آینده، تامینکنندگان بتوانند قطعات سبکتری را برای خودروهای برقی به صورت استاندارد ارائه دهند و از قطعات حجیمتری که برای خودروهای دیزلی طراحی شده بودند، شروع کرده و سپس درخواست بهینهسازی کنند.
کار روی این موضوع درحالحاضر در مرحله مقدماتی است و بیش از یک گزینه روی میز است. همه قطعات شبیه به آن چیزی است که در قطعات سنتی انتظار میرود، اما در راستای کاهش فضا و وزن بهینه شدهاند.