به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایسنا،مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین، CNG و خدمات وابسته گفت: «اجرای طرح سیانجی درمجموع ۴۵میلیارد دلار سود داشته و در سالهای اخیر به صرفهجویی مستقیم ۱۴۰ میلیون دلاری منجر شده است.»
علی محمودیان دیروز در همایش سوختهای جایگزین، CNG و خدمات وابسته، با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ و پس از تصویب مصوبات شورای اقتصاد درخصوص تبدیل رایگان یکمیلیون و ۲۶۰ هزار خودرو عمومی به دوگانهسوز، صنعت سیانجی متحول شد، افزود: «از همان زمان صنعت ۲۰ساله سیانجی باردیگر رونق پیدا کرد و اثرات مستقیم و غیرمستقیم مطلوبی را بر جای گذاشت.»
وی با بیان اینکه با شروع عملی طرح توسط پیمانکاران در اوایل سال ۱۳۹۹ تمام کارخانههای تولید مخازن و کیتهای CNG آغاز به فعالیت کردند و کارگاههای تبدیل نیز در سراسر کشور فعال شدند، افزود: «این صنعت زمینهساز اشتغالزایی بیشاز ۵۰هزار نفر در بیشاز ۲۵۰۰ جایگاه و کارخانه تولید مخازن CNG، کیت و همچنین بیشاز ۱۰۰۰ مرکز خدمات خودروهای گازسوز (کارگاه تبدیل) در سراسر کشور شده است.
در واقع در گام دوم توسعه؛ صنعت سیانجی پس از یک وقفه از سال ۱۳۹۸ و با مصوبه شورای اقتصاد دوباره آغاز شد.» بهگفته وی این طرح تاکنون حدود ۹۰میلیون دلار هزینه و بیشاز ۱۴۰میلیون دلار صرفهجویی مستقیم ناشیاز جایگزینی سوخت سیانجی به جای بنزین داشته است.
همچنین باتوجه به گستردگی این صنعت در ایران، موجب رونق تولید در کشور نیز شده است. محمودیان ادامه داد: «ازسویدیگر اجرای کامل طرح باتوجه به جامعه هدف آن که وانتهای عمومی و تاکسیها هستند، میتوانست روزانه موجب جایگزینی بیشاز ۱۲میلیون لیتر بنزین با سیانجی شود که این میزان برابر تولید بنزین در ۵ پالایشگاه تهران، تبریز، شیراز، لاوان و کرمانشاه است.»
وی تصریح کرد:«بهرغم مزایای مستقیم این طرح، دولت در مقاطعی سهمیه خودروهای عمومی را در کارگروه اجرایی بند ۸ را که همگی پشتوانه این طرح بودهاند، کم کرده است. طبق برآوردهای اولیه، میزان صرفهجویی غیرمستقیم در این طرح بیشتر از صرفهجویی غیرمستقیم است البته آمار دقیق آن را میتوان از وزارت نفت دریافت کرد.»
مدیر اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین تاکید کرد: «با وجود این مزیتها، طرح در ۹ماه اخیر با مشکلات زیادی مواجه و عملا متوقف شده که البته زیان هنگفتی را برای کشور به همراه داشته است.» وی با اشاره به اینکه در صورت اجرای این طرح مانند آغازبه کار آن، اکنون باید حدود ۵۰۰ هزار خودرو تبدیل میشدند، اظهار کرد: «این امر میتوانست منجر به صرفهجویی روزانه حدود ۶میلیون لیتر بنزین و جلوگیری از واردات بنزین در شرایط تحریم شود اما متاسفانه در طرح تبدیل خودروها به گازسوز، حدود ۲۰۰ هزار خودرو باقی مانده است.»
محمودیان افزود: «در واقع عدم اجرای طرح در ماههای اخیر علاوهبر ایجاد ضرر و زیان به پیمانکاران که با تولید و آمادهسازی ۳۰۰ هزار لوله، مخزن و کیت قطعات گازسوز آمادگی کامل اجرای فرایند تبدیل را دارند، باعث بههم خوردن تعادل سبد سوخت و واردات بنزین به کشور پس از چند سال خودکفایی نیز خواهد شد.» به گفته این مقام مسئول بهجای استفاده از این فرصت بینظیر ملی برای صرفهجویی بنزین و صادرات آن و درنتیجه ارزآوری برای کشور در شرایط سخت تحریمهای ظالمانه، فرصتسوزی کرده و با توجه به مصرف بنزین که نزدیک به تولید بنزین شده است، در آینده فرصت صادرات را با واردات بنزین عوض خواهیم کرد.
این مقام مسئول عنوان کرد: «با یک محاسبه ساده میتوان فهمید در صورت واردات روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین به کشور در آینده نزدیک، دولت باید سالانه حدود ۲میلیارد دلار در شرایط کنونی ارزی کشور، به واردات بنزین تخصیص دهد که تامین آن بسیار سخت خواهد بود.» محمودیان بیان کرد: «بر اساس مصوبه هیاتوزیران از خرداد سال ۱۳۹۸ به ازای هر مترمکعب CNG که مالکان خودروهای گازسوز، گاز سیانجی زدهاند، ۳۹۲ ریال جمعآوری شده که مجموع این مبالغ تا امروز بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. مقرر بود این مبلغ برای ایمنسازی و بهعنوان کمک هزینه مالکان خودروهای گازسوز برای دریافت گواهی سلامت و کمک هزینه تعویض مخازن فرسوده پرداخت شود. این ۱۰۰۰میلیارد تومان متعلق به مالکان خودروهای گازسوز است.»
وی در بخش دیگر صحبتهای خود از عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد درباره احداث ۷۰۰ جایگاه سیانجی و توان داخلی برای اجرای این طرح که میتوانست از صرفهجویی حاصل از طرح تبدیل خودروها نیز برای آن سود جست، انتقاد کرد و توجه دولت به این مصوبه را که میتواند باعث تسهیل دسترسی این سرمایه عظیم ملی شود، خواستار شد.
محمودیان ضمن هشدار درخصوص وضعیت نگرانکننده موانع ایجادشده در ۹ ماهه گذشته که کشور را از صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد؛ ورود مدبرانه رئیس جمهوری به منظور حمایت از اشتغالزایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مدنظر مقاممعظم رهبری و همچنین جلوگیری از واردات بنزین و رونق گرفتن تولید داخلی در سال تولید دانشبنیان و اشتغالزایی را خواستار شد. مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین، سیانجی و خدمات وابسته گفت: «اجرای طرح سیانجی درمجموع ۴۵میلیارد دلار سود داشته و در سالهای اخیر به صرفهجویی مستقیم ۱۴۰ میلیون دلاری منجر شده است.»
به گزارش ایسنا، علی محمودیان دیروز در همایش سوختهای جایگزین، سیانجی و خدمات وابسته، با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ و پس از تصویب مصوبات شورای اقتصاد درخصوص تبدیل رایگان یکمیلیون و ۲۶۰ هزار خودرو عمومی به دوگانهسوز، صنعت سیانجی متحول شد، افزود: «از همان زمان صنعت ۲۰ساله سیانجی باردیگر رونق پیدا کرد و اثرات مستقیم و غیرمستقیم مطلوبی را بر جای گذاشت.»
وی با بیان اینکه با شروع عملی طرح توسط پیمانکاران در اوایل سال ۱۳۹۹ تمام کارخانههای تولید مخازن و کیتهای CNG آغاز به فعالیت کردند و کارگاههای تبدیل نیز در سراسر کشور فعال شدند، افزود: «این صنعت زمینهساز اشتغالزایی بیشاز ۵۰هزار نفر در بیشاز ۲۵۰۰ جایگاه و کارخانه تولید مخازن سیانجی، کیت و همچنین بیشاز ۱۰۰۰ مرکز خدمات خودروهای گازسوز (کارگاه تبدیل) در سراسر کشور شده است. در واقع در گام دوم توسعه؛ صنعت سیانجی پس از یک وقفه از سال ۱۳۹۸ و با مصوبه شورای اقتصاد دوباره آغاز شد.»
بهگفته وی این طرح تاکنون حدود ۹۰میلیون دلار هزینه و بیشاز ۱۴۰میلیون دلار صرفهجویی مستقیم ناشیاز جایگزینی سوخت CNG به جای بنزین داشته است. همچنین باتوجه به گستردگی این صنعت در ایران، موجب رونق تولید در کشور نیز شده است. محمودیان ادامه داد: «ازسویدیگر اجرای کامل طرح باتوجه به جامعه هدف آن که وانتهای عمومی و تاکسیها هستند، میتوانست روزانه موجب جایگزینی بیشاز ۱۲میلیون لیتر بنزین با سیانجی شود که این میزان برابر تولید بنزین در ۵ پالایشگاه تهران، تبریز، شیراز، لاوان و کرمانشاه است.» وی تصریح کرد:«بهرغم مزایای مستقیم این طرح، دولت در مقاطعی سهمیه خودروهای عمومی را در کارگروه اجرایی بند ۸ را که همگی پشتوانه این طرح بودهاند، کم کرده است.
طبق برآوردهای اولیه، میزان صرفهجویی غیرمستقیم در این طرح بیشتر از صرفهجویی غیرمستقیم است البته آمار دقیق آن را میتوان از وزارت نفت دریافت کرد.» مدیر اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین تاکید کرد: «با وجود این مزیتها، طرح در ۹ماه اخیر با مشکلات زیادی مواجه و عملا متوقف شده که البته زیان هنگفتی را برای کشور به همراه داشته است.» وی با اشاره به اینکه در صورت اجرای این طرح مانند آغازبه کار آن، اکنون باید حدود ۵۰۰ هزار خودرو تبدیل میشدند، اظهار کرد: «این امر میتوانست منجر به صرفهجویی روزانه حدود ۶میلیون لیتر بنزین و جلوگیری از واردات بنزین در شرایط تحریم شود اما متاسفانه در طرح تبدیل خودروها به گازسوز، حدود ۲۰۰ هزار خودرو باقی مانده است.»
محمودیان افزود: «در واقع عدم اجرای طرح در ماههای اخیر علاوهبر ایجاد ضرر و زیان به پیمانکاران که با تولید و آمادهسازی ۳۰۰ هزار لوله، مخزن و کیت قطعات گازسوز آمادگی کامل اجرای فرایند تبدیل را دارند، باعث بههم خوردن تعادل سبد سوخت و واردات بنزین به کشور پس از چند سال خودکفایی نیز خواهد شد.» به گفته این مقام مسئول بهجای استفاده از این فرصت بینظیر ملی برای صرفهجویی بنزین و صادرات آن و درنتیجه ارزآوری برای کشور در شرایط سخت تحریمهای ظالمانه، فرصتسوزی کرده و با توجه به مصرف بنزین که نزدیک به تولید بنزین شده است، در آینده فرصت صادرات را با واردات بنزین عوض خواهیم کرد. این مقام مسئول عنوان کرد: «با یک محاسبه ساده میتوان فهمید در صورت واردات روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین به کشور در آینده نزدیک، دولت باید سالانه حدود ۲میلیارد دلار در شرایط کنونی ارزی کشور، به واردات بنزین تخصیص دهد که تامین آن بسیار سخت خواهد بود.»
محمودیان بیان کرد: «بر اساس مصوبه هیاتوزیران از خرداد سال ۱۳۹۸ به ازای هر مترمکعب سیانجی که مالکان خودروهای گازسوز، گاز سیانجی زدهاند، ۳۹۲ ریال جمعآوری شده که مجموع این مبالغ تا امروز بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. مقرر بود این مبلغ برای ایمنسازی و بهعنوان کمک هزینه مالکان خودروهای گازسوز برای دریافت گواهی سلامت و کمک هزینه تعویض مخازن فرسوده پرداخت شود. این ۱۰۰۰میلیارد تومان متعلق به مالکان خودروهای گازسوز است.»
وی در بخش دیگر صحبتهای خود از عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد درباره احداث ۷۰۰ جایگاه CNG و توان داخلی برای اجرای این طرح که میتوانست از صرفهجویی حاصل از طرح تبدیل خودروها نیز برای آن سود جست، انتقاد کرد و توجه دولت به این مصوبه را که میتواند باعث تسهیل دسترسی این سرمایه عظیم ملی شود، خواستار شد.
محمودیان ضمن هشدار درخصوص وضعیت نگرانکننده موانع ایجادشده در ۹ ماهه گذشته که کشور را از صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد؛ ورود مدبرانه رئیس جمهوری به منظور حمایت از اشتغالزایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مدنظر مقاممعظم رهبری و همچنین جلوگیری از واردات بنزین و رونق گرفتن تولید داخلی در سال تولید دانشبنیان و اشتغالزایی را خواستار شد.