به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،تا چندین سال پیش خرید خودرو کار آسانی بود؛ اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدلهای گوناگون در سگمنتهای مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحیهای متفاوت و مشخصات فنی گوناگون پارامترهایی است که ممکن است علاقهمندان را دچار تردید کند. از این رو «دنیایخودرو» قصد دارد دو خودرو ژاپنی محبوب و پرطرفدار در بازار ایران یعنی سوزوکی گرند ویتارا و نیسان جوک را با هم مقایسه کند.
معرفی نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا
جوک، خودرویی درکلاس کراساوورهای کوچک است که درسال 2010 توسط کمپانی ژاپنی نیسان رونمایی شد و طراحی جالب توجه خودرو در کنار امکانات رفاهی مناسب سبب شد نیسان جوک از همان بدو ورود بهبازار جایی برای خود در دل جوانان باز کند و بهخودرویی بسیار پرطرفدار درمیان این قشر تبدیل شود. ادامه روند موفقیتها نیسان جوک را از ژاپن بهسایر نقاط جهان رساند و البته درسراسر جهان نیز با استقبال خوبی مواجه شد. یکی از عوامل موفقیت این خودرو محبوب ژاپنی عرضه آن در تیپها و مدلهای مختلف بود و اگرچه ورود نیسان جوک بهایران درمقایسه با بازار جهانی بهکندی صورت گرفت، اما طی زمان کوتاهی در بازار ایران نیز بهجایگاه خوبی دست یافت.
درسمت دیگر، شاهد حضور خودرویی پیشکسوت در بازار ایران هستیم؛ سوزوکی گرند ویتارا، دیگر خودرو ژاپنی محبوب از کمپانی سوزوکی است که سابقه تولید آن در ایران بهسال 1386 بازمیگردد. خودرویی که طی سالها، شاهد حضور شش تیپ مختلف از آن در خیابانها و جادههای کشور بودهایم. سوزوکی گرند ویتارا بعد از حدود 10 سال تجربه موفق درفروش، در سال 1395 با نسخه فیسلیفت و در دو تیپ 9 و 10، برای رقابت با کراساوورهای تازهنفس بازار کشور بار دیگر راهی خیابانهای کشور شد.
مقایسه ظاهری نیسان جوک با سوزوکی گرند ویتارا
کمتر کسی را میتوان یافت که نسبت بهچهره خاص نیسان جوک بیتفاوت باشد. درواقع نیسان جوک بخش قابل توجهی از محبوبیتش را بهچهره خاص و ظاهر منحصربهفرد خود مدیون است. خطوط حجیم و عضلهای بههمراه چراغهایی با گرافیک جذاب، نمای ظاهری کاملا متمایزی را برای نیسان جوک درمقایسه با دیگر خودروها ایجاد کرده است. مخصوصا تیپ اسپرت نیسان جوک بهواسطه رینگهای 18 اینچی مشکیرنگ، قاب تیرهرنگ چراغهای جلو و آینههای جانبی، اندکی جذابتر از تیپهای اسکایپک و پلاتینیوم بهنظر میرسد. درمقابل طراحی عجیب و منحصربهفرد نیسان جوک که چندان هم عامهپسند جلوه نمیکند، سوزوکی ویتارا با طراحی نسبتا ساده و کلاسیکش بهخوبی میتواند خود را در دل خانوادههای نسبتا پرجمعیت ایرانی جا کند. البته مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا از لحاظ ظاهری کمی غیرمنصفانه است؛ زیرا طراحی کلاسیک سوزوکی گرند ویتارا در اغلب سالهای تولید خود در ایران، تغییراتی نداشته است و تقریبا با همان شکل و شمایل کلاسیک اولیه خود بهتولید ادامه داده است. تنها در سال 95 و با تولید نسخه فیسلیفت بالاخره ظاهر این خودرو دگرگونیهای اندکی را تجربه کرد. البته تغییر چراغهای جلو، جلوپنجره جدید، سپر و رینگهای تازه هم نتوانست ظاهر سوزوکی گرند ویتارا را بهخودروهای مدرن امروزی شبیه کند!
مقایسه طراحی نیسان جوک با سوزوکی گرند ویتارا در بخش طراحی داخلی
سریال جذابیتهای نیسان جوک تنها بهظاهر آن ختم نشده و کابین این خودرو نیز طبق همان استایل مدرن و جوانپسند طراحی شده است. شخصیت انگلیسی نیسان جوک تا حدودی مدیون بخش طراحی دفتر لندن کمپانی نیسان (Nissan Design Europe: NDE) است و طراحی کابین، کاملا منطبق بر زبان طراحی خودروهای مدرن صورت گرفته است. کنسول مرکزی بهشکل مخزن سوخت موتورهای مسابقهای طراحی شده است که درهمان نگاه نخست بسیار هیجانانگیز بهنظر میرسد. تنها نقطهضعف کابین جوک، فضای ناکافی سرنشینان عقب است که ناشی از طراحی ستونهای عقبی خودرو و شکل خاص طراحی کلی بدنه است. درمقایسه با سایر کراساوورهای سایز کوچک، در نیسان جوک فضای مناسبی برای سرنشینان عقب در نظر گرفته نشده است.
اما درباره مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا در بخش طراحی داخلی، باید گفت که در این بخش هم سوزوکی گرند ویتارا بازنده این میدان است. نمای داخلی این خودرو مشابه نمای خارجی آن، قدیمی و کسلکننده جلوه میکند و حتی متریال خوب بهکاررفته در کابین نیز نمیتواند نجاتدهنده سوزوکی گرند ویتارا در این بخش باشد. هنگام ورود بهکابین سوزوکی گرند ویتارا، عملا هیچ حسی از مدرن و لوکس بودن خودرو را تجربه نخواهید کرد؛ حتی با وجود تجهیزاتی همچون مانیتور لمسی هفتاینچی، سانروف و روکش چرمی صندلیها در نسخه فولآپشن، باز هم سبک طراحی کابین سوزوکی گرند ویتارا هیچ شباهتی بهخودروهای مدرن امروزی ندارد.
مقایسه فنی نیسان جوک با سوزوکی گرند ویتارا
نیسان جوک در تیپها و مدلهای مختلفی بهبازار عرضه شده که مدلهای اسکایپک و پلاتینیوم، دو نسخه پرفروش آن در بازار ایران است. نیسان جوک قدرت خود را از یک پیشرانه 1618 سیسی چهارسیلندر توربوشارژ میگیرد که قدرتی برابر با 190 اسببخار و 240 نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. میزان مصرف سوخت ترکیبی و زمان صفر تا 100 کیلومتر جوک اسپرت بهترتیب، 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر و 8.4 ثانیه است.
درمقایسه با نیسان جوک، سوزوکی گرند ویتارا فیسلیفت بهیک پیشرانه 2.4 لیتری چهارسیلندر تنفسطبیعی مجهز است که قدرتی برابر با 169 اسببخار و 227 نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. گیربکس چهارسرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال نیرو بهچرخهای سوزوکی گرند ویتارا نیوفیس را برعهده دارد و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو درمقایسه با نیسان جوک اسپرت، کمی بالاتر و حدود 9.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه بهتکنولوژی قدیمی موتور و گیربکس و همینطور حجم بالاتر پیشرانه نسبت بهموتور 1.6 لیتری نیسان جوک این موضوع طبیعی بهنظر میرسد.
مقایسه آپشنها و امکانات رفاهی نیسان جوک با سوزوکی گرند ویتارا
فهرست آپشنهای نیسان جوک همانند دیگر خودروهای بهروز و همرده، تقریبا کامل است. مواردی همچون صندلیهای گرمکندار، سنسورهای نور و باران، رادار نقطهکور، رادار تغییر لاین، رادار تشخیص اشیا متحرک، شوینده اتومات دوربین عقب، استارت دکمهای و کروزکنترل در فهرست آپشنهای نیسان جوک دیده میشود.
دربخش مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا، از نظر آپشنها و امکانات رفاهی نیز شاهد رقابت برابری بین دو خودرو نیستیم. حتی نسخه فولآپشن سوزوکی ویتارا یعنی کلاس 10 هم نمیتواند بهراحتی خریداران را راضی نگه دارد و تنها تا حد متوسطی انتظارات آنان را برآورده میسازد.
مقایسه نیسان جوک با گرند ویتارا از لحاظ تجهیزات ایمنی
در سال 2011 نیسان جوک نسل اول موفق شد از موسسه IIHS آمریکا امتیاز Top Safety Pick را بهخود اختصاص دهد. علاوهبر این نیسان جوک درهمین سال توانست پنج ستاره کامل ایمنی را از موسسه یوروانکپ دریافت کند که نشان از استحکام بالای بدنه و امنیت بسیار خوب این کراساوور ژاپنی دارد.
درمقایسه با نیسان جوک، سهم سوزوکی گرند ویتارا از تستهای موسسه معتبر یوروانکپ کسب چهار ستاره دربخش سرنشینان بزرگسال، سهستاره ایمنی عابر پیاده و سهستاره سرنشین خردسال بوده است. با توجه بهموارد ذکرشده بهنظر میرسد گرچه سوزوکی ویتارا از نظر ایمنی در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما درمقام مقایسه نیسان جوک از امنیت بهمراتب بیشتری نسبت بهویتارا برخوردار است.
تجربه رانندگی نیسان جوک و گرند ویتارا
درمورد نیسان جوک باید گفت که حالت اکونومی، نرمال و اسپرت تجربه خوبی از رانندگی را برای مالکان نیسان جوک فراهم کرده است. درحالت اسپرت، موتور از بالاترین توان خود استفاده میکند و دندهها در دور بالاتری نسبت بهسایر حالتهای رانندگی تعویض میشوند. نیسان جوک بهرغم موتور کمحجمتر خود درمقایسه با سوزوکی گرند ویتارا بهلطف توان بالای سامانه پرخوران شتابگیری سریعتری دارد. دربخش مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا از نظر رانندگی، باید در نظر داشت که شاسی یکپارچه سوزوکی گرند ویتارا همراه با سیستم تعلیق مک- فرسون و مولتیلینک درمقایسه با نیسان جوک ضربات واردشده بهکابین را بهمقدار بیشتری جذب میکند و سواری نرمتری را بهسرنشینان ارائه میدهد. امتیاز دیگر سوزوکی گرند ویتارا درمقایسه با نیسان جوک، ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین و برخورداری از دنده کمک است که بهوسیله یک کلید چرخان روی داشبورد در یکی از حالتهای 4H ،4H Lock و 4L Lock قرار میگیرد.
البته نیسان جوک اسپرت نیز در این بخش چندان دست و پا بسته نیست و شما از طریق کلیدهایی که سمت چپ فرمان قرار دارد میتوانید نیروی موتور را در یکی از حالتهای 2WD، 4WD یا 4WD-V قرار دهید؛ اما درمجموع تواناییهای آفرودی سوزوکی ویتارا در وضعیت بهتری نسبت بهنیسان جوک قرار دارد. درمقابل پیشرانه توربوشارژ و تعلیق اسپرت نیسان جوک سبب شده است نیسان جوک برای عاشقان سرعت و علاقهمندان بهرانندگیهای تهاجمی انتخاب بسیار مناسبتری باشد.
جمعبندی مقایسه نیسان جوک با گرند ویتارا
نهایتا براساس آنچه دربخشهای مختلف مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا گفته شد، باید گفت که در بخش طراحی ظاهری و کابین، عملا برتری با نیسان جوک است و سوزوکی گرند ویتارا حرف چندانی برای گفتن ندارد. از نظر سواری، هندلینگ و فرمانپذیری نیز نیسان جوک خودرویی تقریبا بیعیبونقص برای رانندگیهای تهاجمی و پرسرعت بهنظر میرسد؛ حال آنکه کابین جادار و تعلیق نرمتر ویتارا این خودرو را برای استفادههای خانوادگی، گزینه مناسبتری کرده است. درنهایت با توجه بهتمام جوانب مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا، جوک بهلطف بهرهگیری از جذابیتهای ظاهری و البته امکانات مدرن، نسبت بهسوزوکی گرند ویتارا انتخاب شایستهتری بهنظر میرسد.