به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ مهدی عسگری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش قیمت هشت محصول ایران خودرو، گفت: کمیسیون صنایع و معادن از ابتدای مجلس یازدهم پیگیر تحول و رقابتی کردن صنعت خودرو بود که در این راستا، قانون ساماندهی صنعت خودرو به منظور بهبود کیفیت و افزایش عرضه خودروهای داخلی و واردات خودروهای کارکرده و نو را به تصویب رساند اما همچنان خودروسازان هرچندماه یکبار با شگردهای مختلف بدنبال کسب مجوز افزایش قیمت از مجرای شورای رقابت هستند.
نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در انتقاد به روند افزایش مداوم قیمت خودرو، بیان کرد: با فشارهایی که 2 خودروساز از طریق احتکار، عدم عرضه، کاهش تولید و اخیرا با شگرد افزایش آپشن و استاندارد اجباری، مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت را دریافت کردند درحالیکه اجرای استاندارد اجباری از تکالیف سالهای قبل خودروسازان بود.
وی تنزل جایگاه و تغییر در کارکرد شورای رقابت بهعنوان تنها مرجع رسیدگی به رویههای ضد رقابتی را خطری برای این نهاد فراقوه ای عنوان کرد و افزود: اینکه شورای رقابت بخاطر تغییرات ظاهری و چند میلیون تومانی خودروها، مجوز افزایش 40 درصدی تولیدات یک خودروساز و 70 تا 180 میلیون تومانی تولیدات خودروساز دیگر را صادر می کند جای تامل و تاسف دارد، چرا که روند تولید 6 ماهه سال 1402 نسبت به سال گذشته، حکایت از رشد تولید 430 هزار دستگاه خودرو و کاهش 9 تا 18 درصدی عرضه دارد.
عسگری با اشاره به اجحاف درحق مشتریان در پرداخت هزینههای بیشتر به بهانه افزودن برخی آپشنهای ارزان خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چرا خودروسازان باید به بهانه افزودن پسوند و پیشوند به نام خودرو و نصب آپشن از متقاضیان هزینههای گزافی را دریافت کنند؟ در حالی که خودروسازان حتی اطلاعات جدیدی از مدلها را منتشر نکرده و به نظر میرسد خودروساز میخواهد برای جبران هزینههای خود محصولات قدیمی خود را رنگ و لعاب داده و به نام خودرو جدید راهی بازار کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: چرا وزارت صمت به عنوان متولی صنعت، آنها را الزام به توسعه محصول نمیکند؟ با این رویکرد باید منتظر افزایش قیمت سایر محصولات شرکتهای خودرو ساز به بهانه تغییر نام، استاندارد یا ارتقاء باشیم.
رییس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی اضافه کرد: درحالیکه خودروسازان بزرگ دنیا با انواع بحرانهای تولید و بازار فروش و اخیرا با مساله بحران انرژی مواجه شده اند، خودروسازان داخلی ما محصولات خود را بصورت دوساله پیش فروش کرده اند و بدون رضایت مشتریان، خودروهای پیش فروش شده را به قیمت فردا میفروشند و ادعای ضرر و زیان هم دارند.
وی راه حل خروج خودروسازان از زیان را رفع تعارض منافع و تعیین تکلیف ساختار سهامداری و تعارض بین قطعه سازان و خودرو سازان، افزایش بهره وری، کاهش هزینههای مازاد و کیفی سازی محصولات عنوان کرد./