جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

شانس برد «عادی» در لاتاری خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، طبق گفته امید قالیباف، در این مرحله از فروش نیز ۵۰‌درصد ظرفیت قرعه‌کشی به طرح جوانی جمعیت (مادران دارای دو فرزند و بیشتر که فرزند دوم آنها پس از ابلاغ قانون موردنظر در آبان ۱۴۰۰ به دنیا آمده است) اختصاص خواهد یافت. علاوه بر این، ۲۰درصد از ظرفیت قرعه‌کشی نیز به مالکان خودروهای فرسوده که قصد اسقاط و جایگزینی خودروی خود را دارند تعلق خواهد گرفت.

در نظر گرفتن این دو سهمیه عملا نشان از کاهش بیش از پیش شانس متقاضیان عادی برای برد در لاتاری خودرو دارد. در این بین، سهمیه مادرانه در دو مرحله قبل نیز اعمال شده، اما سهمیه فرسوده‌ها مورد جدیدی است که با وجود تاکید قانون بر اعمال سهمیه ۱۰درصدی (حداقل)، وزارت صمت آن را دو برابر کرده است. از آن سو اما تعداد خودروهای عرضه‌شده در مرحله سوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه نیز نسبت به دو مرحله قبل کاهش پیدا کرده است. بنابراین این موضوع نیز در کاهش شانس برد در لاتاری خودرو به‌خصوص برای مشتریان عادی تاثیر محوری دارد.

در مرحله اول فروش یکپارچه، ۱۷۶هزار و ۹۱۱ دستگاه خودرو عرضه شده بود، اما در مرحله دوم به ۱۰۴هزار خودرو نزول کرد. حالا در مرحله سوم نیز تنها ۶۰هزار دستگاه خودرو عرضه خواهد شد که از افت ۴۰درصدی نسبت به مرحله دوم و افت ۶۵درصدی نسبت به مرحله نخست حکایت دارد. این در حالی است که در مرحله دوم و نسبت به مرحله اول حدود یک میلیون و ۸۰۰‌هزار تقاضای بیشتری به ثبت رسیده است. در مرحله اول فروش یکپارچه ۴‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این بین ۱۴۵هزار نفر واجد شرایط طرح «مادرانه‌» بودند. تقاضا در مرحله دوم فروش نیز به حدود ۶میلیون نفر رسید که ۲۰۰هزار نفر از آنها در طرح «مادرانه» شرکت کرده بودند.

 

حالا با توجه به اظهارات سخنگوی وزارت صمت، در مرحله سوم سهم ۳۰درصدی برای مشتریان عادی در نظر گرفته شده و این موضوع نشان می‌دهد آنها شانس بسیار کمی برای برنده شدن در لاتاری خودرو دارند. طبق سهمیه‌بندی انجام‌شده، در دور سوم فروش یکپارچه، ۳۰هزار خودرو به مادران خواهد رسید.

اگر فرض کنیم در این مرحله نیز مانند دور قبل شش‌میلیون نفر ثبت‌نام کرده و واجد شرایط باشند و ۲۰۰‌هزار نفر در قالب طرح «مادرانه» شرکت کنند، از بین هر ۵/ ۶ مادر متقاضی یک نفر برنده لاتاری خودرو خواهد بود.

 

از آن سو با فرض تقاضای ۵میلیون و ۸۰۰هزارنفری برای مشتریان عادی و سهمیه فرسوده‌ها و با توجه به ۳۰هزار خودروی باقیمانده، شانس برنده شدن آنها یک به حدودا ۱۹۴ نفر است. طبق این محاسبات، عملا شانس مادران شرکت‌کننده در فروش سوم (با توجه به فرضیات لحاظ‌شده) برای برنده شدن در قرعه‌کشی، عملا ۳۰ برابر متقاضیان دیگر است. با روندی که وزارت صمت در نظر گرفته، هرچه می‌گذرد شانس متقاضیان عادی برای دریافت خودرو از خودروسازان از طریق قرعه‌کشی کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار