پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 18 اردیبهشت 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

شتاب خودروسازی در فروردین

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : سه خودروساز بزرگ کشور در حالی طی نخستین ماه امسال و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته با رشد تولید مواجه شدند که با توجه به هدف‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال جاری، آنها نتوانسته‌اند برنامه میانگین ماهانه را محقق کنند.

p16 copy

بنابر گزارشی که ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به بورس ارائه داده‌اند، آنها در مجموع 58هزار و 472 دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با فروردین سال گذشته رشد 29درصدی را تجربه کنند. این رشد در حالی است که غول‌های جاده‌مخصوص نتوانسته‌اند مطابق با برنامه وزارت صمت پیش بروند؛ هرچند البته این موضوع تا حد زیادی با تعطیلی حدودا 15روزه خودروسازان در نیمه نخست فروردین در ارتباط است.

طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت، بناست طی امسال بین یک‌میلیون و 600هزار تا یک‌میلیون و 800هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید برسد که اگر حد وسط را در نظر بگیریم، باید چیزی حدود یک‌میلیون و 700هزار دستگاه محصول در ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تولید شود. البته برنامه کلی تولید (آنچه وزارت صمت برای امسال در نظر گرفته) دومیلیون و 100هزار دستگاه است، اما سهم محصولات سواری و وانت تولیدی در ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تقریبا همین عدد 7/ 1میلیون دستگاه است. با این پیش‌فرض، اگر سه خودروساز بزرگ کشور بناست هدف تولیدی مدنظر وزارت صمت را محقق کنند، باید به طور میانگین ماهی حدودا 142هزار دستگاه محصول را به تولید برسانند. با‌این‌حال کل تولید خودروسازان بزرگ کشور در فروردین، به 60هزار دستگاه نیز نرسیده است، بنابراین آنها در فروردین حدودا 42درصد از برنامه میانگین ماهانه را محقق کرده‌اند.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که خودروسازان تقریبا نصف فروردین را به دلیل تعطیلات نوروزی از دست داده‌اند. از همین رو توان تولید ماهانه خودروسازان حداقل دوبرابر رقمی است که در فروردین ثبت شده است. با توجه به این موضوع، می‌توان ادعا کرد که خودروسازان بزرگ کشور در صورت فراهم بودن شرایط لازم و کافی، توانایی تولید ماهی حداقل 120هزار دستگاه محصول (تقریبا دو برابر تولید نصف و نیمه فروردین) را دارند. این عدد (120هزار دستگاه) البته در مقایسه با میانگین تولید ماهانه (142هزار دستگاه) باز هم 22هزار دستگاه کم دارد که باید دید خودروسازان چه فکری برای رفع این کسری و همچنین جبران تولید نصف‌و‌نیمه فروردین دارند.

اگر فرض کنیم خودروسازان کشور در 11 ماه باقیمانده از سال به طور میانگین ماهی 120هزار دستگاه محصول را به تولید برسانند، تیراژ آنها طی امسال به حدود یک‌میلیون و 400هزار دستگاه خواهد رسید، بنابراین حتی برنامه حداقلی وزارت صمت (تیراژ 6/ 1میلیون دستگاهی) را هم محقق نخواهند کرد. غول‌های جاده‌مخصوص اگر می‌خواهند هدف امسال وزارت صمت را در بخش تیراژ محقق کنند، باید ضمن جبران کسری تیراژ فروردین (حدودا 83هزار دستگاه) به طور میانگین ماهی 142هزار دستگاه نیز تولید کنند.

این البته در حالی است که برنامه تولید 7/ 1میلیون دستگاهی مربوط به دوران مسوولیت رضا فاطمی امین در وزارت صمت است و حالا که وی از این وزارتخانه رفته، باید منتظر ماند و دید سکاندار بعدی صمت چه برنامه‌ای برای تولید دارد. این امکان وجود دارد که وزیر صمت بعدی کلا اعتقادی به رشد تولید تا یک‌میلیون و 700هزار دستگاه نداشته باشد و مسائل دیگری مانند کیفیت را در اولویت قرار دهد. حتی این امکان وجود دارد که وزیر صمت بعدی بخواهد تنظیم بازار خودرو را با فرمول واردات پیش ببرد و از همین رو چندان اصراری به رشد تولید تا 7/ 1میلیون دستگاه (تیراژی که تا به امروز در خودروسازی کشور به ثبت نرسیده) نداشته باشد.

مساله دیگر اما به موضوع زیرساخت‌های تولید 7/ 1میلیون دستگاهی مربوط می‌شود. تحقق چنین تیراژی نیاز به بستری هموار به‌خصوص از حیث تامین نقدینگی دارد، حال آنکه اتفاقا چالش اصلی خودروسازان برای رسیدن به این رقم تولید، همین موضوع – نقدینگی – است. در حال حاضر شورای رقابت و وزارت صمت مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی به شمار می‌روند و هرچند سال گذشته این بنا را داشتند که قیمت‌ها را بر اساس هزینه واقعی تولید و تورم موجود تعیین کنند، اما با توجه شعار امسال – مهار تورم – این امکان را عملا از دست دادند. دقیقا به همین دلیل (نامگذاری امسال به نام مهار تورم)، شورای رقابت و وزارت صمت از برنامه سال گذشته خود مبنی بر افزایش قیمت خودرو تا سقف 70درصد عقب‌نشینی کرده و آن را تا 42درصد پایین آوردند. فعالان صنعت خودرو به‌خصوص قطعه‌سازان به‌صراحت اعلام کرده‌‌اند در صورت عدم اصلاح قیمت، نه‌تنها برنامه تولید 7/ 1میلیون دستگاهی محقق نخواهد شد، بلکه حتی ممکن است تیراژ نسبت به سال گذشته نیز پایین بیاید.

توقف تولید رانا

به سراغ آمار تولید خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه امسال برویم و ببینیم سه خودروساز بزرگ کشور چه کارنامه‌ای از خود در فروردین به جا گذاشته‌اند. طبق آنچه ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به بورس اعلام کرده‌‌‌اند، این شرکت‌ها در نخستین ماه امسال، در مجموع 58هزار و 472 دستگاه انواع خودروی سواری و وانت را تولید کرده‌اند که این آمار از افزایش حدودا 29درصدی تیراژ نسبت به ماه مشابه سال گذشته حکایت دارد. در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها شده که توانسته‌‌‌اند نزدیک به 29هزار دستگاه محصول را در فروردین امسال تولید کنند. سایپایی‌‌‌ها نیز تولیدی بالغ بر 22هزار دستگاه را در ماه نخست امسال ثبت کرده‌اند که نسبت به فروردین سال گذشته رشد را نشان می‌دهد. در نهایت، پارس‌‌‌خودرویی‌‌‌ها نیز با توجه به آمار تولید کمتر از هشت‌هزار دستگاهی خود در فروردین، عملکرد بهتری را نسبت به ماه مشابه سال گذشته در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

بنابر آمار منتشرشده از سوی ایران‌خودرو در سایت کدال، این شرکت در فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدودا 15درصد رشد تولید داشته است. بیشترین تیراژ در بین مدل‌‌‌های تولیدی ایران‌خودرو در بازه زمانی تحت بررسی، نصیب خانواده پژو شده است. ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها در فروردین حدود 18هزار دستگاه از مدل‌‌‌های پژو را تولید کرده‌‌‌اند که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، افزایش 5/ 3درصدی را نشان می‌دهد. ایران‌خودرو در‌حال ‌حاضر پژو را در مدل‌های 207، 206 و پارس تولید می‌کند. در بین دیگر محصولات ایران‌‌‌خودرو، سمند تیراژ هزار و 480 دستگاهی را در نخستین ‌ماه امسال از خود به جا گذاشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت سنگینی را تجربه کرده و بیش از 50درصد نزول داشته است. این موضوع با حذف مدل پایه سمند در ارتباط است و ایران‌خودرو در حال حاضر تنها مدل سورن را به تولید می‌رساند.

بنابر آمار ارائه‌شده به بورس، دنا نیز در نخستین ماه امسال پنج‌هزار و 389 دستگاه تولید داشته است. در مقایسه با فروردین سال گذشته، تولید دنا بیش از 217درصد رشد را به خود می‌بیند. این رشد با ماجرای حذف سمند در ارتباط است، چه آنکه ایران‌خودرو با کنار گذاشتن مدل پایه سمند، ظرفیت تولید دنا را بالا برده است.

رشد تولید دنا در حالی است که دیگر محصول خودروسازی ایران‌خودرو به نام رانا هیچ تولیدی در فروردین نداشته است. ایران‌خودرویی‌ها فروردین سال گذشته هزار و 772 دستگاه رانا را به تولید رسانده بودند و مشخص نیست چرا در نخستین ماه امسال تولید این محصول متوقف شده است. از رانا که بگذریم، ایران‌‌‌‌خودرو محصولی چینی به نام‌‌‌ هایما نیز دارد که تولید آن در نخستین ماه امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. طبق آمار، در فروردین امسال ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها هزار و 14 دستگاه ‌‌‌هایما تولید کرده‌‌‌اند. سری هم به تارا بزنیم؛ محصولی که  ایران‌‌‌خودرویی‌ها آن را روی پلتفرم پژو 301 ساختند. طبق آمار ارائه‌‌‌‌شده به بورس، ایران‌‌‌خودرو در نخستین ماه امسال دو ‌هزار و 547 دستگاه تارا تولید کرده، محصولی که در ماه مشابه سال گذشته تنها 477 دستگاه تیراژ داشته است. بنابراین تولید تارا در فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از پنج برابر شده است. در لیست محصولات ایران‌خودرو، گزینه‌ای به نام «سایر محصولات» قید شده که عدد 361 دستگاهی برای تیراژ آن به ثبت رسیده است.

بهبود تولید در گروه سایپا

از ایران‌‌‌خودرو بگذریم و به‌‌‌ سراغ خودروسازی سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور که آمار تولید بهتری را در فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است. در بین محصولات این شرکت، گروه X200 شامل کوییک و ساینا بیشترین سهم از تولید فروردین امسال را داشته است، گروهی که دیگر تیبا را در خود نمی‌بیند. سایپایی‌‌‌ها تا پایان فروردین 16هزار و 120 دستگاه از محصولات عضو این گروه را به تولید رسانده‌‌‌اند. در مقایسه با فروردین سال گذشته، تولید گروه X200 سایپا بیش از 35درصد رشد را نشان می‌دهد.

بنابر آمار بورس، در نخستین ماه امسال شاهین تیراژی کمتر از سه‌هزار دستگاه را به ثبت رسانده، هرچند در مقایسه با فروردین سال گذشته حدودا 79درصد رشد تیراژ را به خود اختصاص داده است. در آمار تولیدی سایپا همچنان خبری از امثال چانگان و آریو نیست؛ اما این شرکت توانسته است در نخستین ماه امسال سه‌هزار و 9 دستگاه وانت پراید را به تولید برساند. در مقایسه با فروردین سال گذشته، تولید وانت پراید رشد 57درصدی را به ثبت رسانده است.

سری هم به پارس‌‌‌خودرو زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا بزنیم؛ شرکتی که در نخستین ماه امسال تولید انواع کوییک و ساینا را در کارنامه‌‌‌اش به ثبت رسانده است. بیشترین تعداد تولید در پارس‌‌‌خودرو طی بازه زمانی تحت بررسی به گروه Q200 مربوط می‌شود. طبق آمار، در نخستین ماه امسال چهارهزار و 424 دستگاه از محصولات این گروه در پارس‌‌‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، افزایش حدودا 60درصدی را به ثبت رسانده است. در لیست محصولات پارس‌‌‌خودرو، نام سه مدل کوییک شامل اس، دنده‌‌‌ای و اتومات‌پلاس آمده است. در این بین البته تیراژ کوییک مدل اس و کوییک اتومات پلاس، صفر بوده است. این دو خودرو در فروردین سال گذشته به ترتیب 194 و 312 دستگاه تیراژ داشتند. طبق آمار مدل معمولی دنده‌‌‌ای کوییک در فروردین امسال تیراژ سه‌هزار و 239 دستگاهی داشته که نسبت به فروردین سال گذشته بالغ بر 126درصد رشد را نشان می‌دهد.

  • تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 85801
  • برچسب ها : ایران خودرو, پارس خودرو, تولید خودرو, خودروسازان, خودروسازی, سایپا, صنعت خودرو, قطعات خودرو, وزارت صمت
https://ghatatnews.ir/?p=85801
Prevقبلسانگ یانگ رکستون با بروزرسانی های جدید عرضه شد
بعدیتوپ کارکرده‌ها در زمین مجلسNext
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس؛ «بیش از ۲۸۰ نفر مجروح شدند»

06 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

طرح «باهم دور ایران بگردیم» با رضایت ۹۶.۵ درصدی مشتریان به پایان رسید

31 فروردین 1404
ادامه مطلب »

انقلاب در دنیای خدمات پس از فروش:

02 فروردین 1404
ادامه مطلب »

“یادمان شهادت حضرت علی (ع) و شب‌های قدر؛ شب‌های بازگشت به خدا و راهیابی به حقیقت”

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »

تصمیمات بدون پشتوانه مدیران

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »

توان مشورتی بخش خصوصی گره گشایی از کلاف خصوصی سازی صنعت خودرو

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی
خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو
افتتاح بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران
اعتراضات علیه ایلان ماسک و تسلا در آمریکا و آلمان
کوشاخودرو؛ رتبه نخست خدمات فروش خودرو در سال ۱۴۰۳
پویش «نه به تصادف»؛ حرکت ملی برای کاهش حوادث جاده‌ای
گروه صنعتی ایران‌خودرو از طرح خدمات و امداد نوروزی ۱۴۰۴ رونمایی کرد
افزایش خودروهای پلاک شهرستان در تهران و چالش‌های ترافیکی
نمایشگاه بین‌المللی قطعات و لوازم خودرو ۱۴۰۴
تحول در صنعت خودرو: از خاطرات مهندس نعمت‌زاده تا پروژه جدید ایران‌خودرو
افزایش تعرفه خودروهای برقی و آینده مبهم این خودروها در سال ۱۴۰۴
مرکز خودرویی مهدوی موتورز: پیشرو در صنعت خودرو در شمال‌غرب کشور
آغاز پیش‌فروش نوروزی خودروهای سایپا با شرایط ویژه
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.