به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، وی ادامه داد: پس از آن شاهد بودیم عدهای به اسم حمایت از تولید داخلی، به دنبال ایجاد انحصار قانونی برای خودروسازی بودند؛ این در حالی است که هر گونه قوانین و مقررات انحصاری مذموم است و واردات باید آزاد و برای همه اقشار جامعه باشد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: درحالیکه نارضایتیها از نحوه و میزان عرضه و قیمت خودروها وجود دارد، عدهای عامدانه توپ را به زمین واردات و واردکنندگان انداختند و با ایجاد پویشهایی به دنبال فرافکنی بوده و هستند.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: حتی مدیران دو خودروسازی بزرگ کشور با موضوع واردات موافقاند و طرحها و ایدههایی برای استفاده از این ظرفیت به نفع بازار خودرو دارند. دادفر یادآور شد: فراموش نکردهایم، پیش از ممنوعیت واردات میتوانستیم خودرویی نظیر پراید را با قیمت کمتر از ۳۰ میلیون تومان و بدون قرعهکشی خریداری کنیم، اما نتیجه ممنوع شدن واردات، حرکت کردن به سمت قرعهکشی و خرید محصولات خودروسازان با استفاده از چاشنی شانس و با قیمتهای بسیار بالاتر است.
وی تصریح کرد: پویشی ایجاد شده تا منافع افراد برخوردار جامعه را به طبقات ضعیفتر و کمتر برخوردار جامعه گره بزنند تا اجازه ندهند واردات انجام شود؛ این موضوع سبب میشود شکاف طبقاتی عمیقتر شده و تضاد طبقاتی ایجاد شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: قانونگذاران باید به نحوی عمل کنند که افراد طبقات متوسط و حتی ضعیف جامعه نیز بتوانند به خودروهای مناسب دسترسی داشته باشند.
وی دلیل عدمعلاقهمندی این طیف خاص به واردات خودرو را منافع گروهی، سازماندهیشده و ساختاری برشمرد که منفعت خود را به تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور گره زده و پشت خودروسازان بزرگ پنهان شده و منافع شخصیشان را دنبال میکنند.
دادفر ابراز امیدواری کرد در این فضا بتوان هوشمندانه عمل کرده و به همان شرایط چند سال پیش و انجام واردات خودرو بازگشت تا بازار متعادل شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه گفت: با نرخ فعلی تعرفهها و عوارض گمرکی، نحوه محاسبه ارز گمرکی و…، دستیابی به خودروی ارزانقیمت خارجی که آحاد مردم توان خرید آن را داشته و منجر به تنظیم بازار شود، ممکن نیست و باید موارد یادشده دستخوش تغییر شده و کاهش یابند.
وی افزود: همچنین اعطای مشوقهای خاص برای کسانی که میتوانند بیشترین واردات خودرو را به کشور داشته باشند و آنها را به دست اقشار متوسط و کمتربرخوردار برسانند، انتظار میرود. دادفر تصریح کرد: موضوع مهم این است که نباید واردات را به صادرات خودروی داخلی که تقریبا امکانی برای آن وجود ندارد، گره زد. این در حالی است که سایر کالاها از جمله قطعات خودرویی تولید داخل را میتوان صادر و در قبال آن خودرو وارد کرد.
وی بیان کرد: امروز ۱۳ قلم محدودیت برای واردات خودرو به کشور وجود دارد که از آن جمله تعرفه ورودی ۵۵درصدی برای خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی، تعرفه ۷۵درصدی برای خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی و تعرفه ۹۵درصدی برای واردات خودروهایی با حجم موتور تا ۲۵۰۰ سیسی، ۹درصد مالیات ارزشافزوده، اسقاط چهار تا هشت دستگاه خودروی فرسوده (بسته به حجم موتور خودروی وارداتی)، عوارض و حقوق گمرکی و… قابل اشاره است.
وی تاکید کرد: اگر واردات خودرو بخواهد مطابق با همان شرایط و تعرفههای پیشین باشد، ارزانترین خودروی وارداتی بین ۷۰۰میلیون تا ۳/ ۱میلیارد تومان برای مصرفکنندگان تمام خواهد شد بنابراین نیاز است این عوارض کاهش یابد.