به گزارش قطعات خودرو به نقل از صمت، سردار محمدحسین حمیدی در ارائه گزارشی درباره آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران، گفت: دو مسئله مهم شهر تهران که از سایر مشکلات برجستهتر است، موضوع ترافیک و آلودگی هوا در شهر است که قطعا اگر بتوان این دو معضل را با اقدامی موثر رفع کنیم در سایر حوزهها نیز تاثیرگذار خواهد بود. آلودگی هوا از دهه ۴۰ مداوم وجود داشته و تقریبا سابقهای ۶۰ ساله دارد.
وی افزود: با توجه به وسعت افزایش جمعیت و افزایش تردد در حالحاضر ترافیک منظمتری نسبت به گذشته داریم اما با آنچه هدفگذاری کردیم فاصله زیادی وجود دارد و با هوای پاک نیز فاصله زیادی داریم.
وی ادامه داد: راهکارهای میانمدتی در این حوزه وجود دارد که بخش زیادی از آنها نیز وابستگی به بودجه دولتی ندارد. شهر تهران به لحاظ ترافیک با مقولههای متعددی مواجه است به شکلی که سالانه ۶۰۰ نفر کشته ناشی از تصادفات در معابر شهر تهران داریم و ۱۷۰۰ تصادف در روز اتفاق میافتد که ۲۱ درصد کل تصادفات کشور را در تهران شاهد هستیم. این در شرایطی است که بیش از ۴ میلیون خودرو و موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد و ۱۸ درصد خودروهای کشور در تهران هستند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط ترافیکی شهرتهران قبل، هنگام و بعد از کرونا اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸، ۸۷۳ کیلومتر میانگین طول ترافیک درشهرتهران بوده که در دوره شیوع کرونا کاهش پیدا کرده اما در سال جاری با شرایط قبل از کرونا حدود ۸ درصد فاصله داریم که با بازگشایی جدیتر مراکز آموزشی قطعا شرایط ترافیکی تغییر خواهد کرد.
وی افزود: تقریبا ۱۸ درصد میانگین رشد خودرو به صورت سالانه در سطح تهران وجود دارد و در مقابل این افزایش، پلاک خودرو جایگزین و نوسازی تقریبا متوقف است. اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده برخی از معابر به پارکینگ تبدیل خواهند شد. در حوزه تصادفات در ۱۵ سال گذشته، نهادهای گوناگونی اقدامات موثری را انجام دادند و تصادفات به شکل مطلوبی کاهش پیدا کرده است. در حوزه ایمنی نیز اقدامات همه بخشها موثر بوده اما کافی نیست و نیاز است با تحقق اقدامات دیگری کاهش تصادفات را داشته باشیم.
وی ادامه داد: مهمترین مشکل تهران از ابتدا در حوزه شهرسازی خودرومحوری بوده به شکلی که برای تسهیل تردد خودروها اهتمام ویژه انجام شده تا جایی که تقریبا عرصه را برای انسان تنگ کرده است. در تهران نیز کارهایی در محدوده بازار انجام شد که در ابتدا با انتقادات بسیاری روبهرو بود اما درحالحاضر کسبه و مردم از اقدامی که در محدوده بازار انجام شد، رضایت دارند.
وی تاکید کرد: دوره استفاده از اتوبوسهای دیزلی به پایان رسیده در حالی که ما هنوز از آنها استفاده میکنیم. در کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کالا روی زمین جابهجا میشود که حدود ۴۰ درصد آنها به شهرتهران میآید و باربریهایی که در جنوبشهر واقع شدهاند بهلحاظ ترافیکی ایجاد معضل میکنند و عمده آنها نیز از قدمت زیادی برخوردار است. این در شرایطی است که شهربار در فرودگاه امام خمینی ایجاد شده و این امکان وجود دارد که این باربریها با ایجاد رقابت اقتصادی به آنجا منتقل شوند و محل قدیمی آنها به بوستان تبدیل شود. رئیس پلیس راهور شهرتهران بزرگ در بخش دیگری از سخنان خود به وجود جاذبههای اقتصادی در هسته مرکزی شهر تهران بهعنوان یکی دیگر از مشکلات شهرتهران اشاره کرد و افزود: وجود این جاذبهها شرایط ترافیکی را در تهران بهم میریزد و این در شرایطی است که برای احداث آنها ملاحظات ترافیکی را در نظر نمیگیریم. از سوی دیگر در هسته مرکزی شهر نمایشگاههای پر مخاطب برگزار میکنند که برای عامه مردم توجیه اقتصادی ندارد. در گذشته شهرداری، شهرآفتاب را احداث کرده و نیاز است با پیگیری مجدانه برگزاری نمایشگاهها را به شهر آفتاب منتقل و از برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران جلوگیری کنیم. وی با اشاره به اینکه موتورسیکلتها آلودگی سه برابری نسبت به خودروها دارند و در صورت وجود نقص فنی این آلودگی تا ۷ برابر بیشتر از خودروها خواهد بود، افزود: موتورسیکلتها بینظمی ترافیکی در سطح شهر ایجاد میکنند و ۴۶ درصد فوتیهای ناشی از تصادفات مربوط به آنهاست. طرحهای عملیاتی پلیس در این حوزه وجود دارد اما نیاز به حمایت مردم و مسئولان داریم.
وی درباره توسعه سامانههای الکترونیک پلیس نیز گفت: شهر تهران توسعه پیدا کرده اما سامانهها از مقطعی به بعد به روز نشدند. باید برای تعمیر و نگهداری و توسعه این سیستمها اقدامات لازم انجام شود و در این حوزه شرکتهای دانشبنیان داخلی میتوانند این سامانهها را فعال کنند و از قبل افزایش درآمد حاصل از توسعه این سامانهها هزینههای آن پرداخت میشود. امیدواریم در سال آینده شاهد جهشی در حوزه هوشمندسازی باشیم.
بهگفته رئیس پلیس راهور شهرتهران، قفل شدن ترافیک تهران در دورههای مختلف تکرار شده اما گسترش کالبدی شهر موجب کاهش گرههای ترافیکی خواهد شد. در حالحاضر نیز برخی کمربندیها و رمپها تکمیل نشدند که تکمیل آنها در روانسازی ترافیک بسیار موثر خواهد بود و جلوی قفل شدن شهر را میگیرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات همه شهرهای کشور، الزام سازمانها برای مراجعه حضوری است، افزود: بسیاری از خدمات را میتوان به صورت الکترونیک و غیرحضوری انجام داد در این حوزه اختیارات قانونی باید به مسئولان مربوط داده شود. همچنین در بحث تخلفات، بازدارنده نبودن قوانین موضوعی است که باید با حمایت همه و نهادهای مختلف حلوفصل و جریمه متناسب با تخلف اعمال شود. بیتردید اینکه ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه تخلف ساکن باشد، برای فرد مهم نیست و از هزینه پارکینگ وی کمتر میشود.
سردار حمیدی اظهارکرد: تجهیزات و امکانات پلیس نیز باید بروزرسانی شود تا متناسب با ماموریتهای پلیس، رشد تجهیزات را داشته باشیم.