به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری فارس، عده ایی می گویند ایران برای نجات صنعت خودروسازی خود تنها باید به سمت شرکتهای غربی ، ژاپنی و کره ایی برود و عده ایی دیگر معتقدند که غربی ها در طول این سالها چیزی جز وابستگی به ما ندادند و حال چین فرصتی جدید است که با توجه به رشد سریع و پرقدرت و برخی منافع مشترک همکاری با آن میتواند عواید مطلوبی را برای صنعت کشور داشته باشد .
آنها باور دارند که این چین دیگر چین 1 دهه قبل و یا حتی 5 سال پیش هم نیست قدرت رشد و حرکت آن آنقدر سریع است که شاید گاهی غیر قابل باور و درک باشد . کل صنایع از سنگین تا مصرفی ، نظامی و هوافضا و تولید علم و تکنولوژی با سرعت در حال حرکت است و در خیلی جاها در حال پیشروی و برتری از کشورهای مدعی است و حتی در بسیاری موارد خاص هم سطح آمریکایی ها در حال حرکت هستند .
در صنعت خودرو نیز اوضاع به همین شکل است و اتفاقا صنعت خودروسازی چینی و سرعت رشد سریع آنها در تکنولوژی خود بازتاب دهنده پیشرفت شگرف انگیز صنعتی این کشور میباشد .چینی ها از سالهای گذشته هوشمندانه آینده بازار خودرو را پیش بینی نمودند و سرمایه گذاری کلانی را در خودروهای برقی نمودند که امروز در این زمینه کاملا پیشتاز هستند و با برنامه و قدرت و اعتماد به نفس در حال ورود به بازارهای آمریکای شمالی و اروپای غربی هستند آنهم سهم بالای بازار را می خواهند ، NIO ، هونگ شی ، بی وای دی ، هاوال ، چری، جیلی ، سایک، GAC و…. بسیاری از زیرمجموعه های آنها نامهایی هستند که حداقل در طول 1 دهه آینده به بسیاری از بازارهای بزرگ جهان ورود خواهند کرد و نام آنها به وفور شنیده میشود .
خودروهای چینی به لحاظ تکنولوژی نیز خود را به آخرین متد روز دنیا مجهز کرده اند نمونه قابل لمس برای ما همین خودروی چری تیگو8 پرو است که با سر و صدای زیاد وارد بازار گردید و رسانه های گوناگون آنرا تست کردند صحبت از بالاترین حد امکانات رفاهی و ایمنی و حتی رانندگی نیمه خودکار بود و بسیاری از چینی های دیگر که پایشان به کشور نرسیده و یا در آینده نزدیک خواهند آمد و شگفتی ما را بیشتر هواهند کرد. پس قرارداد 25 ساله فرصتی مناسب است تا تکنولوژی های روز را بتوانیم در قالب همکاری عمیق وارد کشور کنیم و از این فرصت و جهش چینی ها برای کل بازار خودروی جهان استفاده کنیم و سهم خود را بگیریم .