به گزارش قطعات خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران توانا هفدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو کشور با حضور بیش از ۶۰۰ شرکت داخلی و خارجی متشکل از ۴۵ شرکت دانشبنیان، بیش از ۵۰۰ تولیدکننده داخلی و ۵۵ شرکت خارجی از کشورهای چین، آلمان، ایتالیا، ترکیه، هلند، امارات، هند، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، اندونزی و… در متراژ بیش از ٧٠ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با حضور اصناف و شاخههای صنعت خودرو و خودرویی شامل ماشینآلات خودرو و سایر حوزههای مرتبط در محل نمایشگاه بینالمللی تهران به مدت چهار روز برگزار شد.
این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه قطعات خودرو در تاریخ جمهوری اسلامی است
در روز پایانی نمایشگاه رضا فاطمیامین وزیر صمت از این نمایشگاه بازدید کرد. وی در حاشیه بازدید از نمایشگاه گفت: تغییر کیفیت تغییر و تحول کیفیت صنعت خودرو به تدریج آشکار میشود اما در تولید قضیه شفافتر است هنگامی که قطعات مونتاژ میشود و تولید بالا میرود سریع کیفیت تولید مشخص میشود.
وی گفت: در یک سال گذشته صنعت خودرو به لحاظ تولید به پایداری رسیده است که این موضوع اهمیت دارد طبق برنامهای که خودروسازان تنظیم کردند و ما حمایت کردیم، قطعهسازان و خودروسازان با هم هماهنگ شدند تا بتوانند تولید را پایدار انجام بدهند و خوشبختانه موفق شدند که به این مهم دست پیدا کنند.
وی افزود: کیفیت به میزان رضایتی که مشتری از محصول دارد بر میگردد، ۶۰ تا ۷۰ درصد کیفیت خودرو به قطعه بر میگردد کارهای زیادی انجام گرفته اما هنوز ما در میانه راه هستیم، پروژههای زیادی را برای کیفیت خودرو آغاز کردهایم و امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال اخبار خوبی در باره کیفیت خودرو بشنویم.
وزیر صمت گفت: برای تعیین کیفیت قطعه خودرو شاخصی داریم که در ۱۰۰ روز اول که یک ماشین تحویل داده میشود چند خودرو برای تعویض قطعه باز میگردد، امسال چند خودرو را به طور ویژه زیر نظر داشتیم تا میزان این شاخص را اندازه بگیریم که این تعداد مراجعات به طور محسوسی کم شده بود.
وی گفت: ما در تمام صنایع کیفیت را مد نظر داریم به خصوص در صنعت خودرو که با ایمنی و جان مردم در ارتباط است. ما به دنبال ایجاد یک استاندارد دو مرحلهای هستیم که در واحد تحت پوشش اجرا شود و شاخص قطعه با استاندارد و با اصالت قابل تشخیص و قابل احراز هویت باشد. اوایل امسال ۳۰ درصد از بازار قطعات خودرو تقلبی و قاچاقی بودند، وقتی که لنت ترمز، باتری، کمک فنر بدون اصالت و حتی دست دوم باشد که به جای نو به فروش میرسد موضوع بسیار خطرناک است.
وی افزود: کار مهمی که در وزارت صمت انجام شده است این است که ۳۰۰ میلیون قطعه خودرو دارای شناسه رهگیری شدند و با یک کد دستوری میتوان اصالت قطعات را تشخیص داد، این اولین گام است، ما تلاش میکنیم استانداردهای سختگیرانهای در قطعهسازی اعمال شود و زیرساخت لازم برای اجرای استانداردها فراهم شود، مرحله بعد این است که بتوانیم تولیدکنندگان با کیفیت را از افراد بدون کیفیت تفکیک کنیم.
فاطمی امین گفت: در اولین گام ۵۵ قلم کالای با کیفیت در لیست ما قرار گرفته که دارای کد رهگیری است و با اطلاعرسانی به مردم میخواهیم که در هر جایی که این کالا را تهیه کردند از کیفیت و اصالت آن مطمئن شوند.
تفاهم نامهای برای ارتقاء قطعات فناورانه خودرو
به گزارش توانا در نمایشگاه قطعات خودرو برای ارتباط بین شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای خودروسازی و ارتقاء سطح قطعات خودرو تفاهمنامهای امضا شد.
حسین مهویدی مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره شرکت مگفا (مرکز گسترش فناوری اطلاعات) درباره این تفاهمنامه گفت: شرکت مگفا تابع ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) از شرکتهای تخصصی و پیشگام در حوزه فنآوری اطلاعات است که در حال حاضر تنها شرکت تخصصی حوزه IT وزارت صمت محسوب میشود. یکی از وظایف اصلی و از برنامههای راهبردی شرکت مگفا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص نامگذاری سال ۱۴۰۱ که رویکرد تخصصی دانش بنیان دارد و نیز اتصال مگفا به ایدرو، تسهیلگری برای شرکتهای دانشبنیان در راستای تجاریسازی دستاوردهای علمی و پژوهشی است.
وی گفت: وقتی ما نیازهای فناورانه بخش صنعت را پیدا کنیم و توانمندی شرکتهای دانشبنیان را بشناسیم میتوانیم با به هم رساندن این نیازها و توانمندیها به یکدیگر، خواستههای شرکتهای دانشبنیان دارای توانمندی فناورانه و همچنین شرکتهای صنعتی دارای نیاز فناورانه را همزمان تامین کنیم و این بهمرسانی تبدیل به پروژه دانش بنیان موفقی خواهد شد که هم بازار دارد و هم توانسته در راستای رفع نیازهای فناورانه بخش صنعت و تولید به خوبی توانمندی فناورانه شرکتهای دانش بنیان را به خدمت بگیرد.
وی افزود: یکی از سیاستهای وزیر صمت جناب آقای فاطمی امین تغییر رویکرد برگزاری نمایشگاهها از حالت دستاوردها به رویکرد دستاوردها به همراه نیازهای فناورانه شرکتها است که هدف این سیاست ارتباط مستمر بین شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای صنعتی برای رفع نیازهای فناورانه است، لذا برای اولینبار در این نمایشگاه، تفاهمنامه همکاری بین شرکت مگفا و ساپکو با موضوع هوشمندسازی در حوزه طراحی و ساخت و تولید قطعات خودرو و هوشمندسازی فرایند و خط تولید خودرو منعقد شد، موضوعی که متاسفانه تاکنون به اندازه کافی به آن پرداخته نشده و متاسفانه در زمینه استفاده از آخرین فناوریهای حوزه آی سی تی، الکترونیک و میکرو الکترونیک در خودروهای داخلی ما ضعف داشتهایم.
مهویدی افزود: اگر در راستای اجرای این تفاهمنامه، همکاری و همافزایی مابین شرکتهای خودروسازی داخلی, زیرمجموعههای آنها از یکسو و شرکتهای دانشبنیان از سوی دیگر به خوبی عملیاتی شود، امیدواریم که شاهد باشیم که با بکارگیری شرکتهای توانمند دانشبنیان داخلی بتوانیم برای رفع نیازهای فناورانهای که صنعت ماشین دارد با یک برنامه منسجم از طریق شناسایی غربالگری و انتخاب شرکتهای دانشبنیان توانمند و اتصال آنها به نیازهای احصا شده دارای اولویت و تأمین الزامات و منابع مورد نیاز اجرای این پروژهها، نیازهای صنعت خودروسازی را بصورت داخلی برطرف کنیم.
وی گفت: از مهمترین دستاوردهای این تفاهمنامه میتوان دلگرمی نخبگان و تقویت شرکتهای دانشبنیان و جلوگیری از فرار مغزها را نام برد تا جوان ایرانی بار دیگر با تکیه بر توان و دانش درون زای خود بتواند قلههای رفیع صنعت را فتح کند.
وی افزود: اگر حمایت به درستی صورت بگیرد و خلاقیت در مجرای خودش قرار بگیرد و برنامهریزی منسجمی وجود داشته باشد میتوانیم شاهد ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی و توسعه توان صنعتی و دانشبنیان کشور باشیم.
نمایشگاه ارتباط بیواسطه بین خریداران و فروشندگان را فراهم کرده است
جواد مرادی مدیر عامل شرکت بازرگانی بینالمللی ایدرو درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: بعد از بحث تحریمها و فشارهایی که از طرف بیگانگان به ما وارد شد میتوان این نمایشگاه را تبلوری از دانش ایرانی و خودکفایی بودن تولید دانست، در این نمایشگاه ما به دنیا نشان میدهیم که شرکتهای دانش بنیان ما میتوانند در زمینه تولید ما را بی نیاز کنند.
وی گفت: در این نمایشگاه ما نشان دادیم که میتوانیم و پیرو سخنان مقام معظم رهبری این کلمه به منصه ظهور رسید، ما توانستیم بزرگترین نمایشگاه قطعات خودرو جمهوری اسلامی ایران را برگزار کنیم.
وی استقبال از این نمایشگاه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ۷۰۰ شرکت تولید کننده داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت کردند که ۴۵ شرکت دانش بنیان و ۱۱ شرکت خارجی بودند. بسیاری از شرکتهای خارجی در روزهای آخر درخواست دادند و ۱۱۰ شرکت داخلی هم بودند که نتوانستیم به آنها غرفه بدهیم.
مرادی گفت: هدف اصلی ما در این نمایشگاه روانسازی دسترسی فروشندگان بازار خودرو به تولیدکنندگان به صورت مستقیم است، در نمایشگاه فضای ارتباط مستقیم فراهم است تا خریداران داخلی و خارجی با تولیدکنندگان داخلی ملاقات کنند و بدون حضور دلال بتوانند باهم به تفاهم برسند.
وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که از این نمایشگاه بازدید میکنند از فروشندگان لوازم یدکی خودرو هستند یا از استانهای مختلف کشور آمده و بی واسطه خرید میکنند که این باعث تعدیل قیمت در بازار میشود.
وی گفت: بسیاری به صورت بدون واسطه و به صورت مستقیم با ایران خودرو و سایپا قرارداد امضا کردند، دلالی دیگر وجود ندارد و این قطعهها و با قیمت بسیار کمتری به دست مردم میرسد، در این نمایشگاه کلاسهایی را برای فروشندگان برگزار کردهایم و به آنها آموزش دادیم که چگونه جنس اصل را از قاچاق و قلابی تشخیص دهند، ما در سال آینده شاهد ارتقاء کیفیت قطعات خودرو خواهیم بود.
رضا احدی نژاد قائم مقام شرکت ایدرو گفت: در این نمایشگاه سعی کردیم که شرکتهای تولیدکننده و شرکتهای دانشبنیان دستاوردهای جدید خود را در ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان بزرگ خود رو به آنها معرفی کنند، بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات بسیار با کیفیتی دارند مثل لنت که به کشور آلمان و کشورهای اروپایی دیگر صادر میشود، برای برای اینکه این ارتباط بیشتر شکل بگیرد تفاهمنامه بین نماینده ایران خودرو و سایپا صنعت خودرو و انجمن قطعهسازان امضا شده است.
موسی نظری رئیس روابط عمومی هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو گفت: ما سعی کردیم که برای این نمایشگاه اطلاعرسانی دقیق داشته باشیم و همکاری لازم برای حضورحداکثری شرکتکنندگان داشته باشیم.