به گزارش قطعات خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس می گوید: این روزها بحث خودروسازی ترکیه مطرح شده است که نباید آن را با ایران مقایسه کرد؛ صنعت خودروی ایران با هیچ جا قابل مقایسه نیست و با تمام نیروهایی که دارد استوار مانده است.
طبق آمار درآمد حاصل از صادرات خودرو در کشور ترکیه در سال گذشته ۱۰۰۰ برابر خودروسازان ایرانی بوده است.
سال گذشته خودروسازان موفق شدهاند ۱۳۰۰ دستگاه خودرو را صادر کرده و به این واسطه ۵.۷ میلیون یورو ارز را به کشورمان وارد کنند.
این در حالی است که صنعت خودرو ترکیهای تنها در ظرف ۷ ماه گذشته چیزی در حدود ۵.۵ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کردهاند.
تالارپشتی در همایش زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۴ گفت: در عمران و صنعت کشور به بودجه دولتی نیاز نداریم. در بخش خصوصی باید حداکثر استفاده از ظرفیت مردم شود، بخش خصوصی آن انسجام لازم را ندارد.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: به مدیران قبلی سایپا و ایران خودرو گفته بودم بخش خصوصی و قطعه سازی را سازمان دهی کنید.
حضور دولت، منشا فساد در خودروسازی است
در ادامه برنامه محمدرضا میرتاجدالدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: تا قیمت خودرو دستوری است، مشکل قطعه سازان و خودروسازان حل نخواهد شد. بدهیهای صنعت خودرو به زنجیره تامین قطعه سازی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است.
میرتاج الدینی میگوید قطعه سازان توان تولید قطعههای تحریم شده را دارند، به شرطی که بدهی آنها پرداخت شود.
موسوی عضو تحقیق و تفحص خودروسازان نیز میگوید: در هیچ کجای دنیا خودرو را با روش قرعه کشی نمیفروشند. منشا فساد در خودروسازی حضور دولت است.