به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،هفته گذشته شاهد بودیم برخی متقاضیان ناوگان وارداتی سهسال کارکرده اروپایی، با تجمع در مقابل مجلس خواستار حذف شرط اسقاط برای واردات این خوردوها بودند. این در حالی است که عدهای از مالکان واقعی خودروهای فرسوده و فعالان حملونقل در گفتوگو با روزنامه «دنیایخودرو» عنوان کردند این خواسته متقاضیان واقعی مشارکت در نوسازی نیست؛ بلکه این افراد عدهای دلال هستند که قصد دارند با اعمال فشار بر مجلس و حذف شرط اسقاط، راحتتر خودروهای کارکرده اروپایی را وارد کنند. این در حالی است که گفته میشود در صورت حذف شرط اسقاط خودروهای فرسوده همچنان در ناوگان باقی میمانند و تنها تعداد بالایی از خودروهای اروپایی به این ناوگان اضافه می شود. حالا احمد کریمی، دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور در گفتوگو با روزنامه «دنیایخودرو» حذف شرط اسقاط را امری نشدنی ارزیابی کرده و میگوید: «این یکی از قوانین اجرای طرح است و به خواسته عدهای از افراد قابل حذف یا تغییر نیست.»
شرط اسقاط؛ قابل حذف نیست
کریمی درخصوص خواسته شرط اسقاط ازسوی دلالان گفت: «شرط اسقاط، معامله بین افراد نیست که با موافقت طرفین حذف شود. این شرط یک قانون در نوسازی ناوگان تجاری کشور است. براساس این طرح باید یک کامیون فرسوده از سیستم خارج شده و بهجای آن یک خودرو کارکرده اروپایی وارد شود.» دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور عنوان کرد: «این قانون قابل حذف ازسوی خریداران و متقاضیان مشارکت در این طرح نیست.» وی درخصوص جلوگیری از این اتفاقات گفت: «زمانی که این طرح توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد، متولیان امر باید در ابتدای کار، از متقاضی شاسی خودرو اسقاطی را دریافت میکردند.» کریمی اضافه کرد: «باید شرایطی فراهم میشد تا به محض آنکه فرآیند نوسازی روی روال میافتاد و زمان تحویل خودرو فرا میرسید، خودرو فرسوده اسقاطی از رده خارج و از ناوگان حذف میشد.»
مشکل نوسازی؛ ورود دلالان و پیشخرید فرسودهها
وی در مورد مشکلات این طرح اظهار کرد: «یکی از مشکلات این است زمانی که این طرح ابلاغ شد افراد کاربلد و زرنگ وارد این طرح شدند و نسبت به خرید خودروهای فرسوده اقدام کردند.» کریمی ادامه داد: «این افراد توانستند بهنوعی بازار را در اختیار خود بگیرند. بعد از آن سازمان متوجه شد اگر با شرط دارا بودن کارت هوشمند و کارکرد این طرح را پیش ببرد، به سرانجام نمیرسد و اعلام کرد ناوگانی که معاینهفنی داشته باشد، حتی بدون کارت هوشمند هم میتواند در این طرح شرکت کند.» وی بیان کرد: «در این شرایط برخی افراد که در این جریان زرنگ بودند تعدادی خودرو فرسوده را خریداری کردند و همین موضوع باعث شد خودروهای فرسودهای که باید از ناوگان خارج میشدند با دو برابر قیمت به فروش برسند.» وی گفت: «کامیونهای اروپایی هم در آغاز طرح قیمت چندانی نداشت، اما مشخص نیست چرا این خودروها در کشور دو برابر قیمت واقعی تمام میشود.»
ثبت سفارش بدون اسقاط انجام نمیشود
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران عنوان کرد: «تنها راه پیشنهادی ما این است که تعدادی از ناوگان که در سالهای گذشته اسقاط شدهاند و از گواهی اسقاط آنها استفاده نشده است، مورد استفاده قرار بگیرد.» وی عنوان کرد: «از سازمان درخواست کردهایم به هیچ عنوان ثبتسفارش بدون معرفی اسقاط باز نشود.» وی ادامه داد: «اگر قرار است نوسازی انجام شود، مالکان خودروهای فرسوده باید به سمت این کار بیایند و شرایط برای مشارکت مالکان مدلهای فرسوده فراهم شود.» وی درخصوص افرادی که ممکن است تمایلی به ادامه فعالیت و مشارکت در نوسازی ناوگان نداشته باشند، گفت: «این افراد میتوانند ناوگان خود را به افرادی بسپارند که تمایل به ورود به این طرح دارند یا افرادی که در این حرفه فعالیت و قصد دارند ناوگان خود را تبدیل به احسن کنند.» وی بیان کرد: «بههرحال شرط اول برای مشارکت در این طرح این است که خودرو فرسوده معرفی شود.»
نبود سامانه یکپارچه؛ مشکل اولیه اجرای طرح
کریمی در ادامه بیان کرد: «سازمان راهداری باید سامانهای را طراحی میکرد تا متقاضیان مشارکت در این طرح، برای معرفی خود و خودرو فرسوده تحت تملکشان در این سامانه ثبتنام میکردند. بعد از آن خودرو مورد بررسی قرار میگرفت و شرایطی بهگونهای تعیین میشد که افراد امکان انتقال سند یا فروش خودرو را نداشته باشد.» وی گفت: «ازسویدیگر واردکنندگان نیز باید در این سامانه معرفی میشدند و تعدادی ناوگان فرسوده مجاز برای این طرح، در سامانه قرار میدادند و متقاضیان و واردکنندگان به آن دسترسی داشتند.» وی عنوان کرد: «اجرای این طرح نیازمند برنامهریزی جامع و درستی بوده تا امروز شاهد این شرایط نباشیم. این طرح همچنان درگیر مباحثی مانند مشکلات بین خریداران و متقاضیان، گواهی اسقاط، ارزش افزوده و ضمانتنامه و… است.»