جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

عرضه 9 خودروی جدید در سال جاری

به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت‌نیوز، عبدالله توکلی‌ لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: پس از چهار سال متوالی که تولید در حدود سالیانه ۸۰۰ هزار دستگاه بود و قسمتی از خودروهای تولیدی هم در پارکینگ‌ها انباشته می‌شد و به صورت ناقص و غیرقابل‌ عرضه به بازار بود، در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۹ درصدی، تولید بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه محقق شد.

 

وی بیان داشت: در سال جاری قصد داریم تا رکورد تولید خودرو در کشور را بشکنیم و به تولید بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم.

 

وی افزود: پس از اجرای گام نخست که به تثبیت جریان تولید اختصاص داشت، در گام دوم طرح تحولی تمرکز بر توسعه محصولات بومی باکیفیت بر اساس پلتفرم‌های جدید است و قصد داریم که ۹ محصول جدید به بازار عرضه کنیم.

 

توکلی لاهیجانی ادامه داد: بر این اساس همراه با ازسرگیری واردات و موازی با شفاف‌سازی عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، پیش‌بینی می‌شود بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش برود.

 

او اضافه کرد: همچنین افزایش عرضه و واقعی شدن قیمت‌ها از طریق افزایش قیمت کارخانه، سبب حذف تقاضای کاذب در بازار خودرو و افزایش عرضه از طریق حذف زیان خودروسازان باشیم.

 

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت اظهار داشت: در گام دوم که بسیار مهم‌تر است و هر بار صنعت خودروی کشور در همین گام متوقف مانده است، باید به ریشه اصلی ناکارآمدی در صنعت خودروی کشور پرداخته شود که همانا عدم پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصولات بومی در زنجیره ارزش خودروسازان داخلی است.

 

 

این مقام مسئول گفت: امروز به دلیل عدم دانش بنیان شدن این صنعت، ابتکار عمل در محصول در دست خودروساز داخلی نیست و به واسطه این وابستگی، جریان تولید خودروسازان داخلی مدام با فراز و فرود همراه است.

 

 

توکلی لاهیجانی تاکید کرد: گام دوم تلاش برای دانش بنیان شدن این صنعت از طریق توسعه بن سازه (پلتفرم‌های) بومی و توسعه محصولات با نشان ملی است؛ گسترش گفتمانی که با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در سال جاری در خودروسازان داخلی با قدرت بیشتر دنبال می‌شود تا با اتکا به هم افزایی منابع داخلی و عمق ساخت داخل بالا، ارزش افزوده، ثروت و اشتغال بیشتری از طریق این صنعت حیاتی در کشور ایجاد شود تا آنگاه در گام سوم بتوان با خلق مزیت‌های راهبردی داخلی به رقابت با خودروسازان جهانی و گسترش بازارهای صادراتی دل بست.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار