عظیمیپور: تا پایان سال همهی خودروهای طرح اخیر را تحویل میدهیم
به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایسنا، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو درخصوص انجام به موقع ۱۱۵ هزار تعهد ایجاد شده در طرح فروش اخیر این شرکت گفت: مردم نگران نباشند، با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته، تمامی خودروهای طرح اخیر را تا پایان سال تحویل خواهیم داد.
تنها 5 درصد عقب هستیم
علیمردان عظیمی در خصوص روند کاهشی تولید محصولات ایرانخودرو در نیمه نخست سال جاری که سبب ایجاد نگرانیهایی پیرامون ایفای تعهدات به موقع این شرکت در ١١۵ هزار دستگاه تعهد شده در طرح اخیر فروش این گروه صنعتی شده، اظهار کرد: در بحث کاهش تولید، نسبت به برنامه خود، تقریبا حدود پنج درصد عقب هستیم. این پنج درصد هم تا حدودی به شرایط ثبت سفارش و قوانین و مقرراتی که برای ثبت سفارش و تخصیص ارز گذاشته بودند، مرتبط است. این قوانین مشمول برخی تغییرات شد که این تغییرات هم تا حدودی درست بوده، اما تنها شاید به دلیل اینکه یکدفعه اجرایی شد، در روند تولید وقفه ایجاد شده و کاهش یافت. بر اساس برنامهریزی انجام شده، علاوه بر جبران پنج درصد عقبماندگی از برنامه تولید تا پایان سال، ۲۰ درصد هم افزایش تولید نسبت به شش ماهه اول خواهیم داشت. این برنامه با حمایتی که وزارت صمت در دوره جدید برای ثبت سفارشها داشته، حتما محقق خواهد شد.
تاکید مدیرعامل بر ایفای تعهدات ایرانخودرو
عظیمی خاطرنشانت کرد: ثبت سفارشها تا حدودی مشکلاتی ایجاد کرد که برای همه حوزهها بود، نه اینکه فقط برای خودروسازان باشد. بنابراین قابل پیشبینی هم بود که این میزان کسری تولید داشته باشیم که در شش ماههی دوم سال حتما جبران خواهد شد. ضمن اینکه به طور مثال در موضوع قطعیهای برق، برای دو ماه، برخی از شهرکهای صنعتی که قطعاتی را برای ما تولید میکردند، دو روز در هفته برق نداشتند. این درحالی است که به دلیل ۱۵ روز نیمهی اول سال که تعطیلات عید بود و و یک هفته هم تعطیلات تابستانی شرکت تقریبا تولیدی نداشتیم. همهی این مشکلات سبب شدند تا پنج درصد از برنامه عقب بیفیتم. تا ابتدای هفته گذشته، معوقات ما حدود ۱۴ هزار دستگاه بود که با توجه به تولید روزانه دو هزار دستگاه، این ۱۴ هزار دستگاه معوقه با یک هفته تولید ، از بین خواهد رفت. ضمن اینکه برنامهی افزایش تیراژ تولید روزانه به ۲۳۵۰ دستگاه را در دستور کار داریم.
تکلیف تعهدات معوق، تا پایان مهر ماه مشخص میشود
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو خاطرنشان کرد: برخی از مشتریان اعلام میکنند که حدود یکی دو ماه است که تحویل خودروهایشان به تعویق افتاده که کاملا هم درست است و ما از آنها عذرخواهی میکنیم. دلیل آن نیز همین بحث ثبت سفارشهایی بوده که برای برخی از قطعات وارداتی پیش آمد و ثبت سفارش انجام نشده بود. اما این نوید را میدهیم که خودروهای این مشتریان هم در همین مهرماه به آنها تحویل داده میشوند.در مورد آخرین طرح فروش ایرانخودرو هم که ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو فروخته شد، قطعا این ۱۱۵ هزار دستگاه تا پایان سال تحویل خواهد شد. این درحالی است که در این طرح حتی ۲۰ درصد کمتر از تولیدات تا پایان سال را که مطمئن هستیم، اتفاق خواهد افتاد، عرضه کردهایم. همچنین ۷۱ هزار نفر هم برای در حدود ۳۸۰۰ دستگاه خودرو برقی ثبتنام کردهاند ولی کسانی که پول واریز کردند، خودروی خود را تحویل میگیرند.
برنامهریزی برای اجرای طرح فروشی دیگر در بهار و تابستان ۱۴۰۴
عظیمی از اجرای طرحی دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: برنامهریزی شده که تا پایان سال، طرح فروشی برای بهار و تابستان سال آینده داشته باشیم که در این طرح، همهی محصولات عرضه خواهند شد.
مدیرعامل ایرانخودرو در مورد استقبال از اولین عرضهی محصول جدید این شرکت (ریرا) اعلام کرد: ریرا اولین خودرو کراساوور ملی با بیش از ۶۸ درصد ساخت داخل، انصافا خودروی با کیفیت و خوبی است. تقاضا هم برایش بسیار زیاد بوده و بیش از ۸۵۰ هزار نفر برای آن ثبتنام کرده بودند. به هر روی یک خودرو از روز اولی که وارد خط تولید میشود تا به تیراژ بالا برسد، قطعا زمانبر است و اینگونه نیست که در همان روزی که خودرو وارد خط شد در همان روز هم روزانه ۱۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه تولید شود. قریب به ۱۰ هزار دستگاه از این محصول برای تحویل تا پایان سال پذیرش کردیم که این ۱۰ هزار دستگاه حتما تا پایان سال تحویل صاحبان خود خواهد شد. برای سال آینده نیز این تیراژ قابل افزایش است و افزایش چشمگیری هم خواهیم داشت که بتواند پاسخگوی تقاضاها و استقبال مردم از تولیدات داخلی باشد و شرمندهی مردم نباشیم.
هیچ پولی به حساب ایرانخودرو واریز نشده است
وی در رابطه با شائبههایی که در مورد سود هنگفت ایرانخودرو از حسابهای وکالتی ایجاد شده، تصریح کرد: در وهله اول باید گفت که هیچ پولی به حساب ایرانخودرو در این ثبتنامها واریز نشد. دوما در موضوع حساب وکالتی، شورای رقابت و قوانین و مقررات، ما را الزام کرده که حتما متقاضی حساب وکالتی داشته باشد، اما یک ریال از پولهای وکالتی به حساب ایرانخودرو واریز نشد و یک ریال هم تسهیلات و سود به ایرانخودرو تعلق نگرفت. این پول در حساب خود افراد بود. از بانکها هم بپرسید که آیا این پول حساب وکالتی از حساب وکالتی افراد خارج شده یا نه؟ حتی بانکها وام هم به افراد میدادند. بنابراین منفعت ایرانخودرو از وجه بلوکه شده را کاملا تکذیب میکنم و تحت هیچ شرایطی از آن حساب مبلغی به حساب ایرانخودرو واریز نشد و تسهیلاتی هم به ایرانخودرو داده نشد. این وجوه فقط در بانکها برای اینکه مشخص باشد که افراد واقعا متقاضی هستند و توان خرید خودرو را دارند، تعریف شد.
امروز بر اساس تواناییها، تعهد ایجاد میکنیم
مدیرعامل ایرانخودرو در مورد تفاوت روش فروش در قالب سامانه یکپارچه با فروشی که اکنون توسط خود شرکتهای خودروساز انجام میشود، اظهار کرد: در فروش یکپارچه هم موضوع حساب وکالتی وجود داشت و قرعهکشی میکردند، اما برای همه افرادی که ثبتنام میکردند خودرویی اختصاص داده میشد برای زمانهایی که معلوم نیست و مشخص نبود اصلا این خودروها به تولید میرسند یا نه، اما امروز خودمان بر اساس تواناییها و میزان برنامه تولید، به متقاضیان خودرو اختصاص دادیم. ضمن اینکه ممکن است تا پایان سال برخی افراد دیگر هم بتوانند خودرو خریداری کنند، چرا باید این حق را از آنها تضییع کنیم؟ بهطور مثال در آن برهه، ظرفیت سه سالهی شرکت پیش فروش شد، اما طی آن مدت ممکن است برخی افراد به شرط سنی برسند، پولشان جور شود، اسناد و مدارکشان تکمیل شود و بنابراین چرا باید حق افراد دیگری را که میتوانند سال آینده خودرو بخرند را از بین ببریم؟! ضمن اینکه تعریف حساب وکالتی و بلوکه کردن وجوه، قوانین و مقرراتی است که اصلا خواست ایرانخودرو و سایپا یا هر خودروساز دیگری نیست؛ بلکه قانونی گذاشته شده و ما نیز مکلف به رعایت آن هستیم.
وی در مورد گلایهی برخی مشتریان از بابت وجه بیشتر برای خودروهای جایگزین نیز گفت: طرح جایگزینی مختص سامانه یکپارچه بود؛ تعهدِ ایجاد شده در فروش یکپارچه، بخشی بسیاری از آن واقعی و بر اساس تولید ما نبود. کما اینکه خود من در مورد خودرو پارس هم به وزارت صمت اعلام کرده بودم که برای خودروی پارس تا تیر ۱۴۰۲ بیشتر تعهد ایجاد نکنند. اما متاسفانه تعهد ایجاد شده بود. به همین دلیل این طرحهای جایگزین برای خودروهایی که امکان تولید نبود (به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۸۵گانه یا توقف تولید و …) و ما دیگر نمیتوانستیم آن خودروها را تولید کنیم، باید به افرادی که ثبتنام کرده بودند و در نوبت تخصیص خودرو بودند، خودروی جایگزین را پیشنهاد میدادیم.
بهزودی ریرا جایگزین خودروهای خارجی خواهد شد
مدیرعامل ایرانخودرو ادامه داد: در مورد خودروی پارس هم محصولاتی نظیر سورن، ۲۰۷ و تارا را پیشنهاد دادیم تا همهی افرادی که در سامانهی یکپارچه، خودروی پارس را درخواست کرده بودند اما به دلیل عدم استاندارد دیگر مجوز تولید نداشت، امکان دریافت خودروی جایگزین داشته باشند.
ما تمام تلاش خود را در بحث کیفیت گذاشتیم. برابر گزارش شرکت بازرسی کنترل کیفیت که متعلق به وزارت صمت بوده و ما هیچگونه ارتباطی با آن نداریم، همهی قسمتهای محصولات ما به لحاظ کیفی در سال ۱۴۰۲ موفقیت داشتند.. دیگر تاکید ما بر موضوع کیفیت خودروی ریرا است و من شخصا بر سر این پروژه ایستادهام. تولید انبوه این خودرو را ماهها عقب انداختیم تا حتما بتوانیم با کیفیت بالا تولید و عرضه کنیم. این خودرو در شرایط تحریمی تولید شده که حتی برخی از شرکتهای چینی هم با ما همکاری نمیکنند. اما فرزندان این کشور و مهندسان و حتی قطعهسازان خوب کشور تلاش کردند و توانستند این خودرو با کیفیت داخلی را تولید کنند. مطمئن هستم که طولی نمیکشد که ریرا جایگزین بسیاری از خودروهایی خواهد شد که از خارج وارد میشوند.