جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

فرق بزرگ ما و ترکیه

علی یکه فلاح

به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، ترکیه اخیرا به یکی از ۱۰صادرکننده بزرگ خودرو و قطعه در جهان تبدیل شده و طبق شواهد سازمان تجارت جهانی، حجم فروش خارجی بخش قطعه و خودروی این کشور از ۲۵میلیارد دلار گذشته است.

 

 

اگر این کشور موفق به ثبت رکورد صادرات روزانه یک‌میلیارد دلار کالا در سال ۲۰۲۳  شده، عمده موفقیت متعلق به تولیدکنندگان کشور است؛ اما اگر تجارت نبود، این تولیدکنندگان پشت درهای این کشور روزگار می‌‌‌گذراندند.

 

در ایران کمتر کسی از سیاست‌‌‌های توسعه تجارت، به این معنی که ایران نقش مشخصی برای خود در زنجیره جهانی تعریف کند، حمایت می‌کند.

صنایع خودرو و قطعه ایران در سال کمتر از ۱۰۰میلیون دلار صادرات دارند، در حالی که این رقم برای ترکیه بیش از ۲۵میلیارد دلار است (اختلاف ۲۵۰برابری)، مطلقا ناشی از رویگردانی ایران از همکاری، نقش‌‌‌آفرینی و مشارکت با بازیگران بین‌المللی در مسیر تجارت است، در حالی که ترکیه کاملا مسیری عکس را پیموده و در عموم بخش‌‌‌ها همکاری تنگاتنگی با جهان دارد.

 

این فرق بزرگی است که در تولید ما و تولید ترکیه وجود دارد و به‌سادگی هم قابل رفع نیست. سال‌ها اصرار بر حفظ رژیم خاص ارزی و انواعی از سیاست‌های اقتصادی، دو کشور را به این دو نقطه رسانده است.  در حالی که در ایران ترس از چالش ارزی که عموما ناشی از بنیه ضعیف تولید صادراتی است، موجب پرهیز از همکاری با جهان و ترس از محیط تجارت بین‌الملل شده، ترکیه آموخته‌‌‌های خود را پس از ۷۵سال آزمون و خطا به شکلی به کار گرفته است که محیطی باز و مناسب برای فعالیت هر بازیگر خارجی یا داخلی در اقتصاد این کشور ایجاد کند.

 

 

وقتی در صنایعی نظیر قطعه و خودرو که به همکاری تنگاتنگ با جهان وابستگی عمیقی دارند، صنعتگران ترکیه با حضور تویوتا، رنو، فورد، بوش، جانسون کنترل، فیات و انبوهی از بازیگران بین‌المللی به فعالیت می‌‌‌پردازند، استانداردهای تولید به سطحی می‌رسد که اتصال بومی‌‌‌ها به این بازیگران ممکن می‌شود و همین عامل زمینه رشد صادرات خودرو و قطعه را از ترکیه فراهم می‌کند.

 

 

در ایران اما قضیه بالعکس است و مسائل متعددی مانع همکاری، یادگیری و اتصال است. در عصری که همه برای افزایش میزان فروش، داشته‌‌‌های خود را به اشتراک می‌‌‌گذارند و حتی دست رقبا را در همکاری‌‌‌های راهبردی به گرمی می‌‌‌فشارند، اگر شما پشت دیوار مخفی شوید، چیزی نصیبتان نخواهد شد.

 

Untitled-1 copy

علی یکه‏‏‌فلاح، رئیس هیات‌مدیره تعاونی قطعه سازان کشور

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار