پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 01 خرداد 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • پنج‌شنبه 01 خرداد 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

دستورالعمل سازمان حمایت برای بلاتکلیفی‌های «فروش یکپارچه»

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : گرچه وزارت صمت از ابتدا برای فروش یکپارچه خودرو، سامانه‌ای تعریف و قوانین مربوط به آن را نیز تدوین کرده، اما چالش‌هایی در ادامه راه در این زمینه ایجاد شده است. بر همین اساس روز گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دستورالعملی را تنظیم و منتشر کرد تا شکایت‌ مشتریان علیه خودروسازان در مورد قیمت، تحویل و حتی دپوی خودرو را ساماندهی کند. به نظر می‌رسد بیشتر چالش‌های ایجادشده در مورد خودروهای مونتاژی است. کمااینکه در دستورالعمل سازمان حمایت بارها به خودروهای مونتاژی اشاره شده است.

 

با این وجود هنوز نمی‌توان گفت تکلیف قیمت این خودروها کاملا مشخص شده است. ۱۷ اردیبهشت‌ماه بود که برای اولین بار شورای رقابت قیمت محصولات خودروسازان خصوصی را تعیین کرد. با‌این‌حال خودروسازان زیر بار نرفتند و دو ماه چالش بین خصوصی‌ها و شورای رقابت ادامه داشت. در نهایت شورای رقابت ۱۷ تیرماه با یک عقب‌نشینی محسوس، قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داد؛ اما روز یکشنبه رئیس‌جمهور با انتقاد از رشد قیمت رخ‌داده، خواستار رسیدگی ویژه به این موضوع شده و معاون اول خود، وزیر صمت و همچنین وزیر اقتصاد را مسوول رسیدگی به این موضوع کرد.

بنابراین هنوز مشخص نیست که شورای رقابت حسب دستور رئیس‌جمهور دوباره دست به کاهش قیمت این دست از خودروها می‌زند یا خیر. بنابراین یکی از چالش‌های فروش موضوع قیمت است که هنوز هم کاملا تعیین‌تکلیف نشده است. از طرف دیگر به علت تقاضای زیاد برای خودروهای پرتیراژ، تغییراتی در اولویت‌ها رخ داد. علاوه بر این در مرحله دوم فروش یکپارچه سه درصد از متقاضیان موفق به خرید هیچ خودرویی نشدند. بنابراین می‌توان گفت سازمان حمایت برای سازماندهی این دست از مشکلات دست به تدوین آیین‌نامه جدیدی زده که بسیاری از خبرگزاری‌ها این دستورالعمل را روز گذشته با تیتر «ابلاغ دستورالعمل جدید نحوه رسیدگی به شکایات خودرویی» اطلاع‌رسانی کردند.

جزئیات دستورالعمل

در دستورالعمل ابلاغی سازمان حمایت تاکید شده که از این پس همه مشتریان «خودروهای داخلی و خارجی» می‌توانند بر اساس دستورالعمل ابلاغی شکایت خود را در ادارات صمت استان‌های کشور ثبت کنند. این دستورالعمل به سه بخش کلی «قیمت»، «عدم صدور دعوتنامه» و «سایر موضوعات» تقسیم شده است. در بخش مربوط به قیمت تنها به خودروهای مونتاژی پرداخته شده و تاکید شده است کسانی که از ۱۶ اردیبهشت تا ۱۷ تیرماه قرارداد بسته‌اند خودروی خود را با قیمت مصوب جلسه ۵۶۶ شورای رقابت (قیمت‌های اولیه تعیین‌شده برای خودروهای مونتاژی) باید تحویل بگیرند و کسانی که قرارداد آنها بعد ۱۷ تیرماه منعقد شده، ملاک قیمتی برای آنها جلسه ۵۸۴ شورای رقابت (قیمت خودروهای مونتاژی پس از افزایش قیمت) است.

 

همچنین تاکید شده که به این قیمت‌ها هزینه‌های قانونی مانند عوارض اضافه می‌شود. اما برخی از خودروهای مونتاژی بودند که پیش از ۱۷ تیرماه شورای رقابت برای آنها هیچ قیمتی تعیین نکرده بود؛ بر این اساس دستورالعمل تاکید کرده پس از استعلام از شورای رقابت در این مورد اطلاع‌رسانی خواهد کرد. در مورد قراردادهایی که پیش از ۱۶ اردیبهشت‌ماه منعقد شده نیز دستورالعمل رویکرد مشابهی دارد.  بخش بعدی بخشنامه «عدم صدور دعوتنامه» است. بر این اساس کسانی که اولویت تحویل آنها بهار بوده اما هنوز دعوتنامه‌ای برای آنها صادر نشده است، اگر موضوع به اطلاع شرکت رسیده اما تمکینی صورت نگرفته است، دیگر محاکم تعزیری در این مورد ورود نمی‌کنند، بلکه موضوع باید در محاکم عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

 

این بند به معنای برخورد قضایی با خودروسازانی است که تعهدات خود را ایفا نکنند. در مورد متقاضیانی هم که موعد تحویل خودروی آنها تابستان است، قیمت‌ها براساس قیمت جدید محاسبه می‌شود و هرگونه افزایش قیمت به معنای گران‌فروشی بوده و در صورتی که خودروسازان چنین اقدامی انجام دهند با آنها برخورد خواهد شد. همچنین اگر پس از رسیدن به موعد مقرر دعوتنامه‌ای صادر نشود مانند بند قبلی عمل خواهد شد.

 

بخش نهایی در این دستورالعمل نیز تحت عنوان «سایر موضوعات» است. در بند اول این بخش به موضوع دپوی خودرو پرداخته و تاکید شده است که نگهداری و دپوی خودرو به صورت عمده و عدم عرضه غیرموجه، در‌صورتی‌که مربوط به تعهدات قبلی شرکت‌ها، خودروهای تعیین‌تکلیف‌شده فعلی یا مشکلات مربوطه نظیر پلاک و… نباشد، احتکار محسوب شده و برخورد قانونی خواهد شد.  چندی پیش نیز یکی از خودروسازان خصوصی اعلام کرد خودروهای ثبت‌نامی را زودتر از موعد و ۶۰روزه یا ۱۲۰روزه تحویل خواهد داد. بند دیگر دستورالعمل سازمان حمایت در این مورد تعیین‌تکلیف کرده و گفته است صدور دعوتنامه پیش از موعد اولویت‌های ابلاغی، با هدف تحویل سریع‌تر خودروها با رضایت مصرف‌کنندگان بلامانع است اما اگر مصرف‌کننده رضایت نداشته باشد، شرکت حق حذف اولویت‌ها را نخواهد داشت.

 

سازمان حمایت در پایان ابلاغیه خود تاکید کرده است که «تشکیل پرونده با مستندات کامل و متقن صرفا از طریق سامانه فروش یکپارچه مدیریت بازرسی (سیمبا) انجام می‌شود.» همچنین در ارتباط با مشکلات و شکواییه‌های با موضوع عدم تحویل، عدم پرداخت سود مشارکت و عدم پرداخت خسارت تاخیر، محاکم عمومی در این مورد رسیدگی خواهند کرد و هیات حل اختلاف هم بین دستگاه‌های اجرایی بر این موضوع تاکید کرده است.

 

گرچه دستورالعمل سازمان حمایت در ابتدا تاکید کرده که بندهای ذکرشده مربوط به همه خودروهای داخلی و خارجی است، اما همان‌طور که اشاره شد بیشتر بندهای فوق‌الذکر مستقیما بر خودروهای مونتاژی تاکید دارند. حتی جلساتی که در دستور‌العمل برای تعیین قیمت به آنها ارجاع داده شده، جلساتی است که در آنها قیمت محصولات خودروسازان خصوصی تعیین شده بود. بنابراین مشخص است که همچنان چالش اصلی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد خودروهای مونتاژی است. نکته دیگر در مورد دستورالعمل سازمان حمایت این است که در بندهای مختلف تاکید شده که در صورت عدم‌تحویل، عدم‌پرداخت سود مشارکت و عدم‌پرداخت خسارت تاخیر، با خودروسازان برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

 

با توجه به میزان بالای تعهداتی که طی دو مرحله فروش یکپارچه برای خودروسازان ایجاد شده، احتمال ایجاد چالش‌های جدی در آینده نزدیک برای خودروسازان وجود دارد. درواقع ۹۵۰هزار نفر در مرحله اول ثبت‌نام کرده بودند؛ در مرحله دوم نیز گرچه آمار دقیقی منتشر نشده اما برآورد می‌شود دو میلیون نفر ثبت‌نام کرده باشند. با توجه به ظرفیت تولید خودرو در کشور می‌توان این پیش‌بینی را داشت که عدم‌تحویل به‌موقع خودرو و شکایات قضایی در این باره به یکی از چالش‌های جدی این صنعت بدل شود.

  • تاریخ انتشار : 31 تیر 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 90904
  • برچسب ها : خودروسازان, خودروی مونتاژی, شورای رقابت, صنعت خودرو, فروش یکپارچه, قطعات خودرو, قیمت خودرو, قیمت گذاری دستوری
https://ghatatnews.ir/?p=90904
Prevقبلسازمان حمایت قیمت خودروهای مونتاژی را محاسبه کرده است
بعدیرکوردشکنی قدرتی «جمیرا»Next
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

وقتی تابلوها قدیمی‌اند و نقشه‌ها جدید: مسافران دست‌به‌کار می‌شوند!

27 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

آغاز اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت؛ فرصتی راهبردی برای قطعه‌سازان

24 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

ممنوعیت واردات یا تعرفه‌گذاری؟ نگاه رهبر انقلاب روشن است

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

بازداشت بیش از ۱۰۲ هزار متهم طی سال گذشته

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

درآمد مالیاتی طی ۳ سال ۴ برابر شد

21 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

تسلا: خبری از تغییر مدیرعامل نیست

20 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

سایپا در آستانه واگذاری تاریخی؛ آغاز نبرد قدرت با چاشنی دلار و سیاست
واگذاری سایپا؛ آزمونی دیگر برای اراده دولت در خصوصی‌سازی واقعی صنعت خودرو
ایران‌خودرو رکورددار رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش
پایان داخلی‌سازی، آغاز مونتاژ هدفمند؟
ابهام در واردات خودرو؛ بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان در سایه بی‌برنامگی نهادها
افزایش قیمت خودروهای نو در آمریکا؛ اثر محسوس تعرفه‌های تجاری در بازار
اعتصاب کارگران فورد در آلمان؛ واکنش به برنامه تعدیل گسترده نیرو
جاه‌طلبی خودرویی عربستان: گامی بلند به‌سوی آینده‌ای بدون نفت
تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز جهان و قربانی اصلی در تنش‌های تجاری آمریکا
بحران در نیسان؛ اخراج بیش از ۱۰ هزار نفر و عقب‌نشینی از پروژه ساخت کارخانه باتری
ایران‌خودرو ۷ هزار مترمربع فضای تعمیرگاهی برای خودروهای آسیب‌دیده اختصاص داد
فراری از نخستین خودروی تمام‌برقی خود رونمایی می‌کند؛ تحویل از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود
ابهام در تخصیص منابع ارزی برای واردات و مونتاژ خودرو؛ شفاف‌سازی یا پنهان‌کاری؟
لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.