به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، همانطور که انتقال صنعت خودرو به نیروی محرکه الکتریکی شتاب میگیرد، خودروسازان به دنبال راههایی هستند تا خودروهای خود را بیشتر و بیشتر آیرودینامیک کنند. و این تلاش منجر به راهحلهای جذاب و گاهی عجیب و غریب شده است.
به گزارش carscoops، پورشه اخیراً اعتراف کرده است که در میان روشهایی که برای بخش بخش کردن موثرتر خودروها در هوا آزمایش میشود، دانشگاه اشتوتگارت در حال بررسی لرزاندن کامل یک خودرو است.
پروفسور آندریاس واگنر، رئیس برنامه مهندسی خودرو در دانشگاه اشتوتگارت گفت:
ما در حال بررسی هستیم که آیا میتوان مقدار Cd را در نقاط خاصی از بدنه خودرو با ایجاد سیستماتیک ارتعاشات کاهش داد یا خیر. اگر با استفاده از بلندگوها پالس مشخصی را به جریان اطراف خودرو وارد کنید، رفتار جداسازی آن میتواند تحت تاثیر قرار گیرد.
با این حال، روش جدید هنوز با چالشهایی دست و پنجه نرم میکند و تقریباً در مرحلهی توسعه است. همانطور که انتظار دارید، پورشه میخواهد اطمینان حاصل کند که این روش روی نویز (N) و ارتعاش (V) در NVH تاثیر زیادی ندارد.
واگنر گفت:
به عنوان مثال، ما باید مطمئن شویم که مسافران هیچ صدای وزوز یا زمزمهای را نشنوند. این هنوز تا تولید نهایی راه زیادی دارد.
خودروساز آلمانی همچنین در حال کار روی روشهایی است تا خودروهای برقی خود را که به تولید نزدیکتر هستند، کارآمدتر کند. به عنوان مثال، آیرودینامیک فعال هنوز هم پتانسیل استفاده نشده زیادی دارد تا وسایل نقلیه را با مقاومت کمتر در هوا حرکت دهد. چنین روشهایی به آنها کمک میکند تا ابزارهای شبیهسازی بهتری بسازند.
واگنر میگوید:
شبیهسازیهای دینامیک سیالات محاسباتی در ۲۰ سال گذشته بسیار مهم شدهاند. مردم روشهای ریاضی را بهتر درک کردهاند، ابزارهای دقیقتری توسعه دادهاند و همچنین قدرت پردازش رایانهها را افزایش دادهاند.
با این حال، هنوز جایی برای پیشرفت وجود دارد. به عنوان مثال، رایانهها برای شبیهسازی اثرات چرخش لاستیکها روی هوا تلاش میکنند و شبیهسازی دقیق تغییر شکل آنها تحت وزن وسیله نقلیه نیز بسیار دشوار است. هماکنون الگوریتمهای هوشمندی برای کمک در حال توسعه هستند و انتظار میرود هوش مصنوعی سهم قابل توجهی در زمینه آیرودینامیک خودرو داشته باشد.
دکتر توماس ویگاند، مدیر تحقیق و توسعه آیرودینامیک پورشه گفت:
الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند دادههای جدیدی را از انبار دادههای موجود از طریق درونیابی و برونیابی تولید کنند. این به ما امکان میدهد آزمایشهای خاصی را برنامهریزی کنیم و تعداد آنها را کاهش دهیم. ما دیگر نیازی به اندازهگیری همه انواع برای طبقهبندی نداریم.
تحقیق کنونی به این معنی نیست که همه خودروهای برقی یکسان به نظر میرسند. تحقیقات پورشه به مهندسان آن اجازه میدهد تا در ساخت وسایل نقلیه کارآمد بهتر عمل کند تا به طراحانش آزادی بیشتری بدهد و محدودیتهای آنها برطرف شود.
مقدار Cd خوب را میتوان به روشهای مختلف به دست آورد. به عنوان مثال، اگر میخواهید قسمت عقب را بهینه کنید، میتوانید ارتفاع در عقب و دیفیوزر را در زیر بدنه تغییر دهید. هیچ خطری برای اشتباه گرفتن یک خودرو با خودروی دیگر (حتی برای بهترین وسایل نقلیه از نظر آیرودینامیک) وجود نخواهد داشت.