دبیر کل خانه کارگر با بیان اینکه تحریم های ظالمانه صنعت خودرو در سالهای اخیر شدیدتر از صنایع نظامی بوده است، اظهار داشت: اگر تلاش مدیران خودروسازی کشور نبود امروز شاهد توقف این صنعت بودیم اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بحران های این صنعت را تا حدودی مهار شده است.
وی ضمن تجلیل از تلاش کارگران صنعت خودروسازی کشورعنوان کرد:کارگران خودروسازی باید بر خلاف وارد کنندگان خودرو که به جز واسطهگری منفعتی برای مجموعه خودروسازی نداشتند جایگاه متفاوتی داشته باشند. زیرا قطعه سازان و به طور کلی شرکتهایی که تولید را محور فعالیت خود قرار دادند استقلال و آزادی جامعه را تحت پوشش قرار دادند. بنابراین مدیران باید به کارگران صنعت خودرو که نیروهای ارزشمندی هستند، توجه خاص داشته باشند و برای رفاه، ارتقا توانایی و مشارکت آنها در عرصههای تصمیم گیری تلاش کنند.
واردات خودرو ارزبری زیادی به همراه دارد
نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واردات خودرو ارزبری زیادی به همراه دارد، گفت: با واردات خودرو دو بار ارز از کشور خارج میشود. یک بار برای ورود خودرو به کشور ارز تخصیص میدهیم و پس از آن در طول سالیان بعد گاهی سه تا چهار برابر قیمت خودرو برای قطعات آن هزینه میکنیم. اگرچه قطعهسازان کشور امروز به توانایی تامین نیاز بازار و اشباع آن دست یافتند اما صاحبان خودروهای وارداتی حاضر به استفاده از قطعات غیراصل نیستند.
محجوب ادامه داد: واردات خودرو در آن زمان که آزاد بود در بهترین شرایط 6 و 7 میلیارد دلار ارزبری به همراه داشت و در حال حاضر اکنون این میزان به 60 ، 70 میلیون دلار ارزبری رسیده است.
لذا افرادی که از واردات خودرو صحبت میکنند کشش تقاضا این کالا را نمیشناسند و در الفبای اقتصادی خود دچار مشکل هستند. زیرا با توجه به تواناییهای صنعت خودروسازی کشور، با واردات خودرو موجب فروپاشی این صنعت شدهایم، کاری که قبل از انقلاب کردیم و علیرغم تواناییهایی که داشتیم با سیاستهای واردات به این صنعت آسیب زدیم.
وی بیان کرد: افرادی هستند که خودروهای بسیار گران را ملاک سوار شدن قرار میدهند در حالی که خودروهای داخلی برخی از شاخصههای خودروهای خارجی را دارند. بنابراین اداره مالیات باید پاسخگوی اقدامات لوکس سوارانی که توان پرداخت قیمتهای گزاف برای خودروهای معمولی را دارند، باشد.
این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی افزود: لوکس گرایان قصد دارند به بهانه ورود خودرو با کیفیت به کشور با تعرفه پایین خودرو وارد کنند. در حالی که هر چه نگاه میکنیم کیفیتی در این خودروها وجود ندارد و در واقع تجمل گرایی به معنای کیفیت نیست.
محجوب در پایان خاطرنشان کرد: بنده منکرمشکلات صنعت خودرو نیستم اما باید به درصد بسنجیم و اینکه بخواهیم خود را با کمپانی آمریکایی و آلمانی مقایسه کنیم هنر نیست.
منبع: ایلنا(خبرگزاری کار ایران)