به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، «آرش محبینژاد» در گفتوگو با خبرنگار ما افزود: بزرگترین مشکل حال حاضر صنعت خودرو و قطعهسازی کشور، موضوع تامین ارز است؛ بهطوری که که جلوی تخصیص ارز گرفته شده و فقط در مواردی به صورت قطرهچکانی یا موردی تامین ارز انجام میشود.
وی بیانداشت: علاوه بر مشکل یاد شده، امروز واحدهای قطعه ساز با بحران کسری نقدینگی که از قبل نیز وجود داشته، مواجه اند.
دبیر انجمن قطعه سازان همگن ادامهداد: بهزودی و با گرمتر شدن هوا، قطعی برق صنایع همچون سالهای گذشته انتظار میرود و در این زمینه شاهد ارسال نامههایی از سوی شرکتهای برق به کارخانجات از جمله قطعهسازیها هستیم که تولید و تیراژ را با مشکل مواجه خواهد کرد.
وی گفت: از حدود یک سال پیش تاکنون، تامین انرژی به معضلی فراروی فعالان صنعتی در کشور تبدیل شده که به صورت قطعی برق در فصول گرم و قطعی گاز در فصول سرد، رشد تولید را با چالش همراه کرده است و متاسفانه هیچ فکر درست و حسابی در این زمینه شاهد نیستیم تا بتوانیم برنامهریزی منسجمی برای تولید داشته باشیم و حتی پیشبینی میشود با کاهش تولید مواجه شویم.
محبینژاد با اشاره به اصلاح نشدن قیمتها در قراردادهای فیمابین قطعه سازان و خودروسازان، تصریحکرد: هنوز تصمیم منسجمی در این خصوص و اصلاح اساسی و اصولی قیمتها شاهد نیستیم.
وی، به روند صعودی مطالبات قطعه سازان و زنجیره تامین از خودروسازان اشاره کرد و اظهار داشت: مطالبات تعیین تکلیف شده قطعهسازان به بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که افزون بر ۲۵ هزار میلیارد تومان آن معوق است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو خاطرنشانکرد: با توجه به اینکه تعدیلات انجام شده در قراردادهای قطعهسازان مربوط به اواخر سال گذشته و اوایل امسال است، مطالبات معوق واقعی رقمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی تصریحکرد: مشکل اساسی در صنایع خودروسازی و قطعه سازی، نبود اسناد بالادستی متقن است که بلاتکلیفی و سردرگمی فعالان این صنایع و عدم برنامهریزی مناسب را رقم زده است.