به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با تاکيد بر اينکه دلايل رشد قيمت خودروهاي داخلي کمبود عرضه و نوسانات دلار است، افزود: رشد قيمت خودرو ناشي از محدوديت کاهش عرضه در سال هاي گذشته و رشد قيمت تمام شده و همچنين افزايش نسبت ارزش دلار به دارايي هاي ثابت همچون خودرو بوده است و از آنجايي که مردم هم خودرو را به عنوان يکي کالاي سرمايه اي در نظر مي گيرند قيمت خودرو را در بازار به صورت روزانه نسبت دلار محاسبه مي کنند.
وي با اشاره به اينکه گراني اخير خودرو مربوط به تمام خودروهاي مونتاژي، وارداتي يا خارجي بوده است، تصريح کرد: در روزهاي اخير قيمت خودروهاي داخلي بين ۱۰ تا ۵۰ ميليون گران شد ، براي نمونه دنا پلاس حدود ۶۰ ميليون تومان و خودروهاي مانند پژو ۲۰۳، سمند و … حدود ۱۲ ميليون است زيرا بسياري از کساني که فروشنده خودرو بودند متناسب با رشد قيمت دلار خودروهاي خود را گران کردند و عده اي هم نگران آينده بازار هستند زودتر خريد کردند و همين مساله باعث ايجاد يک نوسان در بازار شد.
رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با تاکيد بر اينکه درشرايط کنوني وقتي قيمت خودرو را بخواهند اعلام کنند بعد از ساعت ۱۱ تعيين مي کنند تا براساس نوسانات قيمت ارز نرخ جديد محاسبه شود، تصريح کرد: اين مسئله حل نمي شود مگر اينگه توليد افزايش يابد و عرضه خودرو در بازار در نتيجه آزاد سازي واردات تسهيل شود.
او با بيان اينکه ميزان توليد سالانه خودرو در کشور نصف قبل از تحريم هاست، گفت: وقتي به ميزان توليد و عرضه خودرو در سال ۹۷ نگاه مي کنيم دليل افزايش قيمت خودرو در سال هاي بعد از تحريم ها مشخص مي شود، در واقع ميزان توليد سالانه خودرو قبل از تحريم ها بيش از يک ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه بوده و در سال ۹۷ به بعد سالانه توليد خودرو در کشور حدود ۷۰۰ هزار دستگاه شده و اين افت عرضه باعث رشد قيمت شده است.