به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما درباره مصوبه آزادسازی واردات خودرو گفت: «از اواخر سال ۹۷ سران قوا یک مصوبهای گذراندند که به علت محدودیتهای ارزی، واردات خودرو را به مدت ۳ سال ممنوع کردند و این مدت ۳ سال تا آخر اردیبهشتماه تمام میشود. از طرفی هم محدودیت ارزی دیگر وجود ندارد، چون ما رشد صادرات داشتیم و تا سال قبل تا ۴۰ درصد افزایش صادرات داشتیم. بنابراین محدودیت ارزی هم از بین رفته است.» وی افزود: «بحث دوم بحث خواست سران قواست. برای اینکه کیفیت و قیمت خودرو به یک حالت متعادل برسد زمان آن بود که بحث واردات خودرو برای تنظیمگری بازار و ارتقای کیفیت مطرح شود؛ براساس همین اصل، وزارت صمت با مدیریت شخص وزیر با تلاش فوقالعاده زیاد در این زمینه، آییننامه تنظیم و به دولت ارائه شد.»
منطقی در ادامه بیان کرد: «در مصوبه جدید که تنظیم شده، علاوه بر دو دهک بالا، دهک پایین هم در نظر گرفته با مشوقهای خاص که بتواند دهکهای پایین را هم پوشش دهد. به طور مثال تعرفه پایینتری برای دهک پایین گذاشتند.»
وی افزود: «بحث دیگر نیمنگاهی به صنعت خودرو بود، صنعت خودرو ۳ وظیفه اصلی دارد: یکی خدمات پس از فروش که در این طرح به صورت ویژه به آن نگاه شده است. نکته بعدی این بود که ما واردات خودرو را صرفا برای واردات انجام میدادیم. اما یکی از بحثهایی که خیلی از کشورها هم از آن استفاده میکنند، این است که در کنار واردات، انتقال دانش و فناوری هم اجرا شود. مبحث بعدی ورود به بخش خودروهای جدید و بهروز و بهخصوص خودروهای برقی است که در دنیا استقبال خوبی از آنها شده است.»
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت اضافه کرد: «برای واردات خودرو نمیتوانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم. بنابراین پیشنهاد شد که سرمایهگذاران میتوانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیرمجموعهها سهیم باشند و همچنین مشوقهای صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر میکنند تا در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند واردات داشته باشند.»
منطقی درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی افزود: «به عنوان مثال نیاز بازار ۲ میلیون دستگاه خودرو است، منتها خودروسازها یک و نیم میلیون دستگاه تولید میکنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیازهای جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملا بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعا وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعا میتوانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.» وی در ادامه گفت: «اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعا روی قیمت اثر خواهد داشت. پیشبینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمتها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیکتر شود.»
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت درباره قرعهکشیها که ادامه خواهد داشت یا خیر، اظهار کرد: «با توجه به بازار نامتعادل خودرو، نکته مهم در قرعهکشی این است که متقاضی بیشتر از تولید است و بخشی خودرو را کالای سرمایه محسوب میکنند؛ پیشبینی میکنم تا اواخر سال آینده همانطور که وزیر صمت گفتند، اغلب قرعهکشیها منتفی شوند و از بین بروند و ما به سمت کیفیت محصول و عقلایی شدن قیمت و تامین نیازهای مردم خواهیم رفت.»