جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

قیمت پراید 200 میلیون تومان را می بیند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروتک، قیمت پراید باوجود گذشت بیش از یک سال از توقف تولید آن همچنان در بازار خودرو اهمیت دارد. علت اهمیت قیمت پراید نیز کف قیمت خودرو بودن آن در بازار است. به دلیل توقف تولید که به معنی عدم عرضه است قیمت پراید علاوه بر عوامل دیگر موثر بر قیمت خودرو، از این منظر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. قیمت پراید به دلیل همین کم شدن عرضه صفر کیلومتر آن در بازار اکنون بیشتر سلیقه ای شده است. به این معنی که مثلا در سایت های خرید و فروش قیمت پراید بالاتر از نمایشگاه ها درج می شود.

قیمت پراید در محدوده 200 میلیون تومان

در برخی صفحات شبکه های اجتماعی از 200 میلیون تومانی شدن قیمت پراید 111 خبر داده اند. اما هنوز این قیمت برای پراید رقم نخورده است و در این هفته قیمت پراید 111 بین 191 تا 194 میلیون تومان داده می شود. هر چند فعالان بازار خودرو روی این نکته تاکید دارند که تعداد فایل های پراید صفر کیلومتر در بازار بسیار کم شده و خرید و فروش چندانی هم صورت نمی گیرد.

به خصوص در روزهای پس از تعطیلات نوروز 1401 که روند بازار خودرو یکسره صعودی بوده و همین مساله موجب شده تا خریداران فعلا از بازار عقب بکشند. نبود تقاضا در بازار خودرو عاملی است که از شتاب افزایش قیمت خودرو می کاهد و اساسا نمی توان گفت که در شرایط کنونی قیمت پراید به 200 میلیون تومان خواهد رسید.

قیمت پراید پارکینگ پراید

قیمت پراید دیگر شاخص بازار خودرو نیست

اما باید توجه داشت که اگر چه پراید چند دهه در ایران تولید شد و هم اکنون بیش از 4 میلیون پراید در دست مردم است اما توقف تولید این خودرو موجب شده تا دیگر نتوان به پراید به عنوان شاخص قیمت خودرو در بازار استناد کرد. همانگونه که گفتیم توقف تولید که به منزله توقف عرضه است ، قیمت پراید را از حالت تعادلی در بازار خارج کرده است.

در سال های گذشته تیراژ بالاتر پراید نسبت به دیگر خودروها موجب می شد تا این خودرو از نظم و ثبات قیمت بهتری در مقایسه با دیگر خودروهای تولید داخل برخوردار باشد. به همین دلیل از آن به عنوان شاخص قیمت خودرو در بازار هم یاد می شد.

قیمت پراید پارکینگ سایپا پراید 111

پراید از کجا آمد

تولید خودرو کیا پراید به دورانی باز می گردد که شرکت کیا موتورز کره جنوبی اعتبار و شهرت امروزی را نداشت و آوازه این شرکت خودروساز به زحمت از مرزهای کره جنوبی بیرون می آمد.

اولین عرضه کیا پراید در سال 1987 میلادی بود. کیا پراید را به صورت تغییر برند تولید کرد. کاری که اکنون هم در برخی کشورها از جمله کشور ما با خودروهای چینی انجام می شود. کیا موتورز که پتانسیل و توانایی امروزی را نداشت، خودرو فورد فستیوا را که یک سال قبل از آن معرفی شده بود به طور کامل از فورد خریداری کرده و به تولید رساند. فورد فستیوا در ابتدا برای بازار آمریکا طراحی شده بود اما در دهه 80 خودروهای کوچک بازاری در آمریکا نداشتند و عرضه فورد فستیوا خیلی خیلی محدود انجام شده و در مدت زمان کوتاهی هم شکست خورده و متوقف شد. اما سرنوشت برای فورد فستیوا خواب های دیگری دیده بود.

همزمان که کیا ، فورد فستیوا را با نام کیا پراید تولید کرد، مزدا هم این خودرو را از فورد خریداری کرده و با نام مزدا 121 به بازار فرستاد. برخلاف فورد فستیوا، این دو خودرو در کشورهای خود و بعد بازارهای صادراتی با موفقیت زیادی همراه شدند. پس از آن هم شرکت سایپا با کیاموتورز همکاری کرده و برای نزدیک به 3 دهه کیا پراید را در ایران تولید کرد که در طول این دوران علاوه بر پراید با نام های دیگری از جمله ، صبا ، نسیم ،  سایپا 141 ، سایپا 111 ، سایپا 132 و غیره تولید شد. کیا پراید در ایران حتی با طراحی وانت هم عرضه شد و نام سایپا 151 را به خود گرفت که در میان عموم مردم به وانت پراید شهرت دارد.

خط تولید پراید

مجموعا چند دستگاه پراید در ایران تولید شد

پراید روزی که آمد نماد خودرو لوکس بود و روزی که رفت نماد خودرو غیرایمن. داستان پراید با همه فراز و نشیبش بالاخره در 31 تیرماه 99 به پایان رسید. پراید به مدت 27 سال روی خط تولید بود و هر چند در طول این مدت از نظر ظاهری و گاهی هم فنی تغییراتی داشت اما در نهایت نتوانست پراید نباشد و به استانداردهای روز صنعت خودرو و ایمنی دست پیدا کند.

پراید اگر چه نتوانست از نظر طول مدت حضور در خط تولید، رکورد 38 سال پیکان را بشکند اما از نظر تیراژ ، عنوان پرتیراژترین خودرو کشور را کسب کرد. طی 27 سال گذشته 6 میلیون و 292 هزار و 20 دستگاه خودرو پراید تولید شد.

آخرین پراید 131 توقف تولید پراید

پراید سفری تنها مدل پراید که هیچ وقت در ایران روی بورس نبود

پراید به عنوان بخشی جدا نشدنی از تاریخ صنعت خودرو ایران مدل های متنوعی را در طول 27 سال تولید به خود دید. یکی از این مدل ها هم پراید سفری بود که در واقع نسخه استیشن پراید به حساب می آمد. پراید سفری در سال 1378 تولید شد و با اینکه پیش بینی می شد به دلیل داشتن فضای بار بیشتر بتواند استقبال بازار را به خود جلب کند، در عمل شکست خورد. پراید سفری تا میانه های دهه 80 هم تولید شد و تغییراتی همپای بقیه پرایدها در بدنه آن ایجاد شد اما هیچوقت به یک خودرو پرتیراژ و روی بورس تبدیل نشد.

شاید علت اصلی را باید در بی میلی بازار ایران به خودروهای استیشن جستجو کرد. اتفاقی که پیش از این برای پیکان استیشن و پژو 405 استیشن نیز رخ داده بود و تیراژ تولید آنها هیچوقت حتی نزدیک به تیراژ سدان ها نیز نبود. یا در بُعدی دیگر هیچوقت مدل های استیشن بنز و ب ام و که در اروپا طرفداران زیادی دارند، در ایران توجهی را به خود جلب نکرده و وارد نشدند.

قیمت پراید سفری در حال حاضر بسته به مدل و کارکرد آن بین 35 تا 50 میلیون تومان است. البته اغلب آنها به دلیل مدل پایین بودن کارکردهای چند صد هزار کیلومتری را دارند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار