به گزارش قطعات خودرو به نقل از مهر، علیرضا مناقبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بدیهی است با توجه به تراکم چالشهای حل نشده در حوزه تولید و تجارت نباید توقع معجزه داشت ولی میتوانیم توقع ریل گذاری برای اصلاح امور و فراهم آوردن شرایط برای تصمیمات بهینه را داشته باشیم. اگر استراتژی دولت و وزارت صمت در مورد قیمت گذاری دستوری روشن و ابلاغ شود، بسیاری از موضوعات دیگر نیز تعیین تکلیف می شود.
رئیس مجمع واردات افزود: واقعیت این است که بنگاههای اقتصادی کشور به دلایل مختلف، گرفتار روزمرگی و فرسایش شده اند و این میتواند یک شاهد قابل توجه برای ضرورت تعجیل در بازسازی زیرساختها باشد.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین زیرساختها، رقابت پذیری بازار است. هرچقدر رقابت در بازار کم رنگ تر و بی معناتر شود، به همان میزان نیز باید منتظر شاهد افت کیفیت، افزایش قیمت و زورآزمایی انحصارگران باشیم و این دقیقاً همان آفتی است که سالهای سال است اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم میکند و متأسفانه هنوز نتوانسته است اسباب لازم برای تحقق آن را فراهم کند.
مناقبی گفت: از دیگر زیرساختهای لازم، بحث تعیین استراتژی و گفتمان غالب است. به هرحال باید مشخص باشد که آیا مدیران و تصمیم سازان اقتصادی کشور قصد دارند بازار را از چنگال قیمت گذاری دستوری رها کنند یا اینکه بیش از پیش آن را به قیمتهای دستوری از بالا به پایین آغشته کنند.
اگر استراتژی دولت و وزارت صمت در خصوص قیمت گذاری روشن و ابلاغ شود، بسیاری از موضوعات دیگر نیز تعیین تکلیف میشود و در واقع زیرساخت لازم برای ادامه مسیر آشکار میشود.
رئیس مجمع واردات تصریح کرد: یکی دیگر از این زیرساخت، بحث مقابله با قاچاق است. قاچاق به عنوان یک پدیده شوم سبب شده که کلیه برنامهها و برنامه ریزی ها به شکل فاجعه باری به انحراف کشیده شده و از هدف اصلی دور بماند. بنابراین بهتر است وزارت صمت تصمیم قاطع خود را در این رابطه با استفاده از ابزارهایی که موجب هم افزایی سایر سازمانها و دستگاههای مرتبط میشود، به شکل کاملاً جدی و قاطع دنبال کند.
وی گفت: از دیگر زیرساختهای لازم، بحث مبارزه با فساد اداری و اقتصادی است که بر اساس بسیاری از مطالعات، موفقیت در آن تنها در سایه ایجاد شفافیت محقق خواهد شد. اگر دولت به دنبال کاهش فساد و رانت در بدنه خود است، گریزی جز این وجود ندارد که به اسباب و تبعات شفافیت تن دهد و این موضوع نیازمند یک عزم واحد و قاطع است و صرفاً با شعار و بلند کردن صداها محقق نخواهد شد.
مناقبی افزود: بروکراسی کند و درهم تنیده نیز از دیگر معضلاتی است که بارها و بارها به آن اشاره شده و همگان تاکید دارند که زمینه ساز فساد و بازدارنده رشد و توسعه اقتصادی است و یکی از مهمترین موضوعاتی که وزارت صمت به عنوان یک حرکت سرنوشت ساز باید به آن ورود کند، تسهیل امور و کاهش دیوانسالاری مستهلک کننده است. در این خصوص توجه به سامانهها نیز حائز اهمیت است، چرا که این سامانهها باید مسیری برای کاهش بروکراسی باشند نه اینکه خود تبدیل به دست اندازی پیش روی فعالان اقتصادی گردند.
وی تاکید کرد: نکته پایانی نیز راجع به نظام تصمیم گیری در وزارت صمت است که بهینه سازی و مدرن سازی آن باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد. باید از روشهای هوشمندتر و تخصصیتر برای تصمیم گیری ها بهره برداری شود. باید از ظرفیت تشکلها بیشتر استفاده شود. وزارت صمت باید خود را از چرخههای سنتی و قدیمی تصمیم گیری رهانیده و به سیستمهای چندعامله هوشمند در تصمیم گیری ها، آن هم با رویکرد مدیریت دانش و تجربه مجهز کند