جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

لاستیک کامیون داخلی ۲۵ درصد گران شد

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که هفته گذشته احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیون داران در گفت وگو با خبرنگار مهر از «روی آوردن رانندگان به خرید لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته که با کولبری از اقلیم کردستان عراق وارد کشور می‌شود» و همچنین «افزایش اقبال به خرید لاستیک دست دوم و کارکرده ناوگان نفتکش که به دلایل ایمنی مجبور به نوسازی لاستیک‌های خود با فواصل زمانی کوتاه هستند»، خبر داده بود، با این حال شرکت‌های تولیدکننده داخلی لاستیک با مجوز سازمان حمایت از افزایش قیمت لاستیک‌های باری شامل ۲۵ درصد برای لاستیک‌های بایاس (نخی) و ۱۵ درصد برای لاستیک‌های رادیال (سیمی) خبر داده‌اند.

لاستیک کامیون داخلی ۲۵ درصد گران شد
لاستیک کامیون داخلی ۲۵ درصد گران شد

سازمان حمایت نیز این افزایش قیمت لاستیک کامیون را تأیید کرده است.

لاستیک کامیون داخلی ۲۵ درصد گران شد
لاستیک کامیون داخلی ۲۵ درصد گران شد

سازمان حمایت جلوی افزایش قیمت لاستیک در ابتدای آبان را گرفت

در حالی سازمان حمایت برای افزایش قیمت لاستیک سنگین مجوز صادر کرده که پیش از این در ستاد تنظیم بازار با واگذاری قیمت گذاری لاستیک به انجمن صنفی صنعت تایر موافقت کرده بود.

در پی این واگذاری قیمت گذاری، انجمن مذکور در ابتدای آبان ماه امسال اقدام به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت لاستیک سنگین برای انواع بایاس و رادیال کرده بود.

انجمن تایر افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک سبک و سنگین را ابلاغ کرد

اما سازمان حمایت جلوی این افزایش قیمت را گرفت و موافقت با آن را منوط به ارائه اسناد افزایش هزینه‌های تولید از سوی شرکت‌های تولیدکننده کرده بود.

افزایش ۴۰ درصدی نرخ لاستیک سنگین به ۲۵ درصد کاهش یافت

پس از آن سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار نیز با افزایش به ترتیب ۲۵ و ۱۵ درصدی برای لاستیک‌های باری بایاس و رادیال موافقت کرد.

گفتنی است به دلیل فرسوده بودن ناوگان باری کشور، عمده لاستیک مصرفی، بایاس (نخی) است و میزان مصرف لاستیک‌های رادیال به ۱۰ درصد ناوگان اختصاص دارد؛ بنابراین بیشترین افزایش قیمت نیز (۲۵ درصدی) به لاستیک‌های بایاس تعلق گرفته است.

قیمت بازاری لاستیک داخلی: جفتی ۱۱ میلیون تومان

احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیونداران اخیراً به مهر گفته بود: لاستیک‌های تولید داخل بعد از اعلام افزایش ۴۰ درصدی به ۱۱ میلیون در بازار برای هر جفت رسیده است. این اعلام افزایش قیمت، کار خود را کرد و لاستیک تولید داخل گران شد.

کریمی بیان کرد: در حال حاضر لاستیک با برندهای چینی، کره‌ای، ژاپنی، اروپایی و تایلندی در بازار وجود دارد که دامنه قیمت متنوعی دارند اما پرمصرف‌ترین آنها لاستیک‌های چینی هستند که جفتی ۱۶ میلیون تومان به فروش می رسند در حالی که لاستیک تاریخ مصرف گذشته همین تایرهای چینی با حدود ۲ میلیون ارزان‌تر عرضه می‌شود.

رئیس سازمان راهداری: لاستیک دولتی دیگر در انبارها نداریم

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هفته گذشته در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در باره علت گرانی لاستیک اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ اختصاص ارز دولتی (وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی) به لاستیک سنگین متوقف شد و سازمان راهداری دیگر امکان ارائه حواله لاستیک‌های یارانه‌ای به رانندگان را ندارد.

وی افزود: در حال حاضر دیگر هیچ لاستیک دولتی در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیست و چه عاملان فروش و چه خریداران برای دریافت لاستیک باید به سامانه کالا مراجعه کنند.

امانی گفت: تنها برای تشویق کامیون داران به حمل کالاهای اساسی دپو شده در انبارهای بنادر، در تابستان امسالل اعلام کردیم در صورتی که هر کامیون داری ۵ سرویس حمل کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) انجام دهد، در همان پایانه کالای بندر امام خمینی (ره) به آنها حواله یک جفت لاستیک با قیمت ارز دولتی ارائه خواهد شد که این میزان لاستیک نیز در حال حاضر موجود نیست.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار